Gå til innhold

Hjelp til studievalg og spørsmål om Lånekassen


Anbefalte innlegg

Jeg er i en litt kinkig situasjon!

 

Jeg har søkt og satset på å ta et deltidsstudie i elektro/automasjon til høsten(20stud. Poeng pr semester). Fikk nylig vite at studiet sannsynligvis blir avlyst pga manglende søkere. Det passer meg veldig dårlig å vente til neste opptak da jeg har brukt dette året på p friske opp matematikk slik at jeg er klar til studie hverdagen.

 

Etter å ha tenkt å sjekke litt fant jeg ut at jeg bare kan hoppe på en av de andre retningene(fulltid, har søkt) og ta fellesfagene slik at jeg da kan skippe disse når jeg kommer inn på deltidslinjen neste år(om det er nok søkere da...) meeeen så lett skulle det ikke være.

 

Det har seg slik at om jeg gjør dette vill jeg i 5 av mine 9 semester havne på 10 sted poeng som gjør at jeg ikke får lån/stipend, da jeg "skipper" de fagene jeg tar til høsten. Dette er jo såklart ikke noe jeg ønsker. Ser man bort i fra renter og oppgang av studiestøtten taper jeg rundt 70000 på dette(da tar jeg med fult stipend til høsten).

 

Så, kan jeg supplere med flere fag de årene jeg kun har 10stud. Poeng for å få nok poeng til å oppnå studielån/stipend? Og hva med fag som jeg stryker i, vill dette bli ett problem ift støtten?(neste år er det ett fag jeg ikke trenger, så gidder ikke bruke tid på å bestå det om jeg ikke trenger det til elektro linjen.)

 

Håper noen har kunnskap og tips rundt dette så jeg kan snu en kjip situasjon til en litt bedre en:) bakdelen er jo at jeg nå minst må bruke 11 semester på en bachelor:( og jeg blir ikke akkurat yngre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kommet inn på fulltid i elektro/automasjon?

Selv om studiet er fulltid, er det ingen ting som stopper deg fra å ta det over lengre tid. Bare pass på at noen fag krever at du har bestått andre fag.

Nei jeg har søkt deltid elektro, men dette blir sannsynligvis avlyst. Men heldigvis søkte jeg på noen fulltidsstudier for "løye" som jeg nå vurderer å ta(på deltid). Dette er maskin og hms. Jeg satser da på å bare ta fellesfagene som inngår i elektro slik at når jeg til neste år kommer inn på elektro deltid har jeg allerede bestått 5 fag(forhåpentligvis;))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...