Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dual Lan spørsmål

Anbefalte innlegg

mange hovedkort kommer med "Dual lan" (to nettverkinganger)

om jeg da så kobler begge disse til Hub\switchen på et nett verk vil jeg da ha en port som jobber hele tiden eller to porter som jobber...

eller la meg si det sån:

har jeg to 100 mb innganger vil jeg da så ha to nettverk oppe på samme switch på 100 mb eller en på 200 mb eller jobber bare et av nettverks inngangene på en gang...

Ps: ikke klag om du ikke skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg skjønner.. Du vil doble hastigheten mellom PC'n din og switchen. (riktig?)

I så fall: Ja, det vil fungere, men du må også huske at dataene skal komme fra et sted. Normalt laster man kun mellom din og en annen PC med kun 1 nettverkskabel. Da vil det være den som begrenser overføringa til 100 Mbit/s. Det du derimot har mulighet til å gjøre er å overføre f.eks fra 2 PC'er samtig til din PC. Da vil du totalt komme opp i en hastiget på bortimot 200 Mbit/s.

PS. 100Mbit/s LAN og Switcher er som regel "full duplex", dvs at du kan overføre begge veier samtidig med 100Mbit/s hver vei. Med to linjer og lasting til 2 PC'er samtidig med "full duplex" vil du da kunne oppnå en total hastighet på 400 Mbit/s. (200Mbit/s inn og 200Mbit/s ut)

PPS. Det er veldig skjelden 100Mbit/s blir for lav hastighet for vanlige folks bruksområder, så jeg lurer litt på hva du skal med ennå mer?

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg skjønner.. Du vil doble hastigheten mellom PC'n din og switchen. (riktig?)

I så fall: Ja, det vil fungere, men du må også huske at dataene skal komme fra et sted. Normalt laster man kun mellom din og en annen PC med kun 1 nettverkskabel. Da vil det være den som begrenser overføringa til 100 Mbit/s. Det du derimot har mulighet til å gjøre er å overføre f.eks fra 2 PC'er samtig til din PC. Da vil du totalt komme opp i en hastiget på bortimot 200 Mbit/s.

PS. 100Mbit/s LAN og Switcher er som regel "full duplex", dvs at du kan overføre begge veier samtidig med 100Mbit/s hver vei. Med to linjer og lasting til 2 PC'er samtidig med "full duplex" vil du da kunne oppnå en total hastighet på 400 Mbit/s. (200Mbit/s inn og 200Mbit/s ut)

PPS. Det er veldig skjelden 100Mbit/s blir for lav hastighet for vanlige folks bruksområder, så jeg lurer litt på hva du skal med ennå mer?

ehh...? du får jo ikke doblet hastigheten med å bruke begge nettkorta?!

Lenke til kommentar

jeg bare lurte på om det gikk for på mange lan går det ganske tregt når man henter fra andre, og andre henter fra det...

så lurte jeg på om det ble noe kjappere....

men kan jeg koble to pcer til meg med krysset kabel med to nettkort?

da jobber kortene separat så jeg har 100 mb mellom begge pcene??

Lenke til kommentar

Ikke? Hvorfor ikke? Går ikke dette:

100Mbit                100Mbit
PC1------------>Switch<-----------PC2
                          ||
                          || 200Mbit
                          ||
                          V
                         PC3

Lenke til kommentar

||
                          || 200Mbit
                          ||
                          V
                         PC3

har for meg at jeg leste en gang på forumet her at det eneste poenget med å "bridge" nettverkstilkoblinger var å kunne koble sammen flere pc'er enn 2 uten å bruke hub. Er usikker på dette selv. Uansett, hvis du bruker begge nettverkskortene vil jo begge kreve noe fra CPU'en din. Hvor mye avhenger om kortet har egen dedikert cpu eller ikke. Har du 2 kort uten dedikert cpu, vil dette garantert bli overkill, da begge vil prøve å tyne cpu'en din max for å få tilstrekkelig overføringshastiget. Da vil du sans. oppleve høyere overføringshastighet med bare ett kort (hvis dette med dobbel hastighet ved bruk av to kort stemmer i det hele tatt).

2-korts løsninger brukes ofte i firewallsammenhenger, da du der kan ha 2 forskjellige kort på 2 forskjellige ip-ranges der du kan route de to nettene sammen for så å bruke firewallen som filter mellom de to nettene.

Lenke til kommentar

DJ-JK: CPU-bruk har da ikke vært noe problem med 100Mbit overføringer siden PentiumII, K6-2 CPU'er og 5400 rpm 512kB ATA33 harddisker var populære.

På en moderne 2GHz+ maskin holder CPU-bruken seg på under 10% her hos meg ved 100Mbit overføring. De fleste av disse 10%'ene tipper jeg er harddisken som jobber. Nettverkskortene jeg har brukt er et sånt til 49kr fra PSdata, et innebygd nettverkskort på Nforce2-kortet mitt, og et eldgammelt Davicom-kort.

Så jeg er ikke så overbevist om den forklaringen om at CPU'en begrenser overføringa. Det må i så fall være helt andre ting som begrenser.

Lenke til kommentar
Dette kommer ann på om man brokobler eller ikke. I utgangspunktet har man to separate tilganger med to IP-adresser.

Tviler litt på at hovedkort-produsentene brokobler dem. Halve meninga (syntes jeg ihvertfall) med to lan-utganger er at man kan bruke begge separat. Og ikke koble sammen. Det blir for dumt syntes jeg. :shrug:

Lenke til kommentar

||
                          || 200Mbit
                          ||
                          V
                         PC3

Eh? Hjelper lite å sende ut med 200mbit hvis ikke den andre maskina kan ta imot på så høye hastigheter!

Lenke til kommentar

||
                          || 200Mbit
                          ||
                          V
                         PC3

Eh? Hjelper lite å sende ut med 200mbit hvis ikke den andre maskina kan ta imot på så høye hastigheter!

Du kan jo laste opp til 2 maskiner, 100Mbit hver, framfor 50 Mbit hver.

Lenke til kommentar

||
                          || 200Mbit
                          ||
                          V
                         PC3

Hvem sier at PC3 er for svak til å ta i mot 200Mbit/s?

* Både PC1 og PC2 sender med 100Mbit/s

* Switchen overfører begge datastrømmene samtidig til de to utgangene som går til PC3.

* PC3 har to IP-adresser og mottar 100Mbit/s fra PC1 via den ene IP'en og det ene nettverkskortet.

* PC3 mottar 100Mbit/s fra PC2 via den andre IP'en og det andre nettverkskortet.

* PCI-bussen overfører begge datastrømmene samtidig. (2x100 Mbit/s = 25 MByte/s, mens PCI-busen er 133MByte/s)

* FSB, RAM og CPU på vanlige PC'er er i hvertfall mer enn nok til å behande "usle" 25MByte/s.

* Dataene overføres via ATA100-kabelen til harddisken (Denne takler 100 MByte/s og er altså mer enn nok for de 25 MByte/s)

* Dataene lagres til harddisken (Normale harddisker klarer 35-65 MByte/s, og er altså mer enn rask nok)

* Hele denne lista gjelder selvfølgelig om dataene sendes motsatt vei også.

Så da står fortsatt spørsmålet åpent: Hvorfor skal ikke dette gå?

Lenke til kommentar
Dette kommer ann på om man brokobler eller ikke. I utgangspunktet har man to separate tilganger med to IP-adresser.

Tviler litt på at hovedkort-produsentene brokobler dem. Halve meninga (syntes jeg ihvertfall) med to lan-utganger er at man kan bruke begge separat. Og ikke koble sammen. Det blir for dumt syntes jeg. :shrug:

Brokoble nettverksbrikkene er noe du kan gjøre i software på en enkel og grei måte i Windows, men de er selvsagt ikke satt opp brokoblet fra hovedkortprodusentens side.

Lenke til kommentar
DJ-JK: CPU-bruk har da ikke vært noe problem med 100Mbit overføringer siden PentiumII, K6-2 CPU'er og 5400 rpm 512kB ATA33 harddisker var populære.

På en moderne 2GHz+ maskin holder CPU-bruken seg på under 10% her hos meg ved 100Mbit overføring. De fleste av disse 10%'ene tipper jeg er harddisken som jobber. Nettverkskortene jeg har brukt er et sånt til 49kr fra PSdata, et innebygd nettverkskort på Nforce2-kortet mitt, og et eldgammelt Davicom-kort.

Så jeg er ikke så overbevist om den forklaringen om at CPU'en begrenser overføringa. Det må i så fall være helt andre ting som begrenser.

vell, både ja og nei.

i utgangspunktet har du rett. Men man ser stadig vekk folk som har problemer og klager på akurat dette her i forumet, så det er fortsatt en aktuell problemstilling.

Men jeg mente ikke at dette var problemet i denne situajsonen :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker "bridged connections" til min 16 porters SMC switch, er det flere inne og henter hos meg, så går det utrolig mye mer "smooth" en med kun et nettverkskort , så om noen er inne på ftp på min maskin og henter, så kan jeg glatt multitaske uten lag...

Når jeg kjørte "single" nettverkskort kunne maskina mi bli treg som sirup, når det var mer en 3 inne og hentet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...