Joachim_F Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 De fleste som har vært med en stund kjenner til den klassiske X-Com serien, som startet med UFO: Enemy Unknown (utgitt som X-Com: UFO Defense i USA). Dessverre for tilhengere av serien og spilltypen generelt er det flere år siden det siste "klassiske" X-Com spillet, X-Com: Apocalypse, ble gitt ut. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Pytagoras Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 God omtale, Joachim! Jeg kom ganske langt i UFO: Aftermath, men på slutten begynte jeg virkelig å gå lei av baseoppdrag fordi omkretsen av det utstrakte området som en base befinner seg på er så stor, men samtidig er arealet av spillbart området veldig lite, som du for øvrig nevnte i side 2 av omtalen. Som oftest blir man slaktet på det første forsøket, da dine egne tropper er spredd for alle vinder og lokasjonen til fienden er ukjent. Min taktikk lagre ved begynnelsen av slike oppdrag, for så å sette opp hastigheten på spillet og spre laget ditt til alle vinder for å lokalisere romvesene. Når dette er gjort, henter man fram det nylagrede spillet og setter opp et bakhold, gjerne i et stort rom, noe som er det beste mot disse totalt overlegne fiendene. Åh, så jeg hater romvesener med Railguns. Skulle man så være så uheldig at det mangler et romvesen eller to før en kan fullføre oppdraget, må en bruke lang tid på å finne den siste karen. Det er dette som gjør at jeg som oftest avslutter spillet når jeg får baseoppdrag og venter et par timer før jeg hiver meg oppdraget igjen. For øvrig bruker jeg en kombinasjon av 3 skarpskyttere, 2 med Enhanced Plasma Rifles/Guns, 1 som er overlastet med eksplosiver av alle slag og 1 som er heltids lege. Denne kombinasjonen har jeg kommet ganske langt med og er perfekt for oppdrag i terreng og byer. Likevel er jeg ikke helt fornøyd med spillbarheten i UFO: Aftermath. Noen oppdrag er dødskjedelige, for å si det litt mer jordnært, og andre er ganske så greie. Nedenfor er en liten liste over ting som jeg mener ville vært bedre for UFO: Aftermath. Det jeg hadde likt å sett i en modifikasjon eller oppdatering til spillet, er muligheten til å: - lage flere angrepsstyrker. Nå som jeg har kommet meg ganske langt ut i spillet har jeg tonnevis med våpen tilgjengelig da jeg ikke har mistet en eneste soldat. Å la disse våpnene bare ligge i et våpenlager å støve bort, er litt frustrerende med tanke på at Jorden blir invadert av onde romvesener. - delegere alle typer oppdrag til angrepsstyrker Som sagt tidligere i innlegget er jeg blitt ganske så lei av å gjøre baseoppdrag og ikke ha muligheten til å delegere de bort til andre styrker. - delegere flere angrepsstyrker til et oppdrag Ved å ha muligheten til dette kunne man øke sannsynligheten for å vinne et oppdrag som man velger å delegere bort til andre styrker. Du har vel vært borti at et såre enkelt oppdrag har gått i vasken fordi det ble delegert bort til datamaskinen som igjen benyttet seg av en sannsynlighetsformel om styrken klarer seg eller blir utslettet? - forsvarselementer til baser Lenger ut i spillet får man tak i noen ganske så gode stasjonære våpen. Uten å gå så veldig mye inn på de av hensyn til de som ikke har kommet så langt, hadde jeg kunne sett at disse ble satt opp inne i egne baser for forsvar mot angrep. - designere styrker til regioner Etterhvert som spillet går inn i lengre perioder har spilleren uten tvil et stort område å kontrollere. Hvis en kunne designere styrker til regioner som en første forsvarlinje ville det gjort ting lettere for spillere som har tilegnet seg store områder av Jorden. - I tillegg vil jeg likt å sette denne forandringen: Baseforsvar hadde begynt med to eller tre store UFO-er som landet utenfor en base og ut strømmet det bøttevis med romvesener. Skulle forsvaret feile, kunne man så trekke seg ned i selve basen under jorden og dermed ha muligheten til å gjøre kål på de siste hardkokte "Grey". Hva synes dere der ute som har spilt UFO: Aftermath? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Velskrevet artikkel, det skal du iallefall ha. Men om det er et vellaget spill er en annen ting. Jeg ble så utrolig skuffet når jeg spilte dette spillet, Jeg var klar over at det var et annet kompani som utviklet det, enn de bak X-com. Men uansett, så ble det for ulikt det nesten perfekte Enemy Unknown. Ting som var dårlig: -man får ikke Bygge base når man vil -Ingen Funding (greit nok at verden er i kaos, og de gjør alt for å redde seg selv, men noen form for ressurser syns jeg et slikt spill bør ha med) -ingne Skikkelig base view -Elendig vanskelighetsgradskurve. -Håpløs AI, både på egne soldater og fiendlige -osv. mye mer som jeg ikke kommer på islengen -Og etter å ha ventet på en oppfølger i flere år, så ville jeg ha sett en Multiplayer del, men spillkompani ser ut til å gi mer og mer blaffen i slike ting Eneste positive ting: -Grafikk -Lyd -Stemning Jeg føler at markedet har endret seg, fra å komme med kvalitetsspill, pøser nå utviklere ut spill i høyere og høyere tempo, der de gir blaffen i ting som vi ønsker, nemlig multiplayer osv. Noen unntak finnes det selvfølgelig (Blizzard) Men dette spillet er ikke verdt cd'en det er printet på engang. terningkast 1 av 6 Lenke til kommentar
Joachim_F Skrevet 8. november 2003 Forfatter Del Skrevet 8. november 2003 God omtale, Joachim! Takk :-) Jeg kom ganske langt i UFO: Aftermath, men på slutten begynte jeg virkelig å gå lei av baseoppdrag fordi omkretsen av det utstrakte området som en base befinner seg på er så stor, men samtidig er arealet av spillbart området veldig lite, som du for øvrig nevnte i side 2 av omtalen. Som oftest blir man slaktet på det første forsøket, da dine egne tropper er spredd for alle vinder og lokasjonen til fienden er ukjent. Synes det er litt rart at kun 7 folk kan delta i baseforsvar, uansett hvor mange folk du egentlig har tilgjengelig. Men det at de er spredd utover er i allefall litt gøy i begynnelsen, for da får du en ekstra utfordring (samle alle så fort og effektivt som mulig). - lage flere angrepsstyrker. - delegere alle typer oppdrag til angrepsstyrker - delegere flere angrepsstyrker til et oppdrag - forsvarselementer til baser - designere styrker til regioner Er egentlig enig i det meste her. Det er mange ting som kunne blitt gjort for at spillet skulle bli bedre, men jeg synes egentlig det er ganske godt allerede (som jeg sier i omtalen). Det kommer litt an på hva du forventer. Hvis du forventer en oppdatert versjon av UFO: Enemy Unknown, så blir du skuffet, for det er ikke det Aftermath er. Det er et spill som har hentet mye inspirasjon fra X-Com serien, men det er ikke noen ordentlig oppfølger eller "remake". Hvis du ønsker en oppdatert versjon av originalen, sjekk: http://www.projectxenocide.com/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg