michael_r Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Edderkopp Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
MikaelTj Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Et godt bilde av edderkoppen. Liker at skapningen er skråstilt, det gjør bildet litt mer spennende. Vil foreslå et lite kutt til venstre slik at motivet ikke blir så midstilt. Makrobilder har ekstremt liten dybdeskarphet (bare noen få millimeter) det er derfor ekstremt viktig at man treffer presist med fokusen. Det vanligste og kanskje fineste er å ha fokuset på hodet/øyne. Her ser jeg at du bommer litt og fokuserer på bakbeina. Det trekker litt ned på helhetsinntrykket, på et ellers bra bilde. Vet at det er veldig vanskelig å treffe presist, spesielt når man fotograferer håndholdt og motivet beveger seg. Så her kan det være lurt å bruke manuell fokus og bruke serieopptak. Da fokuserer man ved å bevege kameraet i forhold til motivet og tar masse bilder. Det gir større sannsynlighet for å treffe perfekt. Lenke til kommentar
michael_r Skrevet 2. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2015 Takk for en veldig detaljert tilbakemelding! Jeg er enig at jeg bommet litt på fokuset her. Takk for tips ang. serieopptak og manuell fokus, det skal prøves ut neste gang. Brukte manuell fokus her, men det var vanskelig lysforhold så de fleste bildene ble uklare. Traff dessverre ikke kombinasjonen skarpt bilde og riktig dybdeskarphet i denne omgang. Lenke til kommentar
MikaelTj Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Takk for en veldig detaljert tilbakemelding! Jeg er enig at jeg bommet litt på fokuset her. Takk for tips ang. serieopptak og manuell fokus, det skal prøves ut neste gang. Brukte manuell fokus her, men det var vanskelig lysforhold så de fleste bildene ble uklare. Traff dessverre ikke kombinasjonen skarpt bilde og riktig dybdeskarphet i denne omgang. Bare hyggelig. Jeg vet av erfaring hvor vanskelig det kan være. Pleier å låse fokus og heller fokusere med bittesmå kamerabevegelser. Synes personlig at det er lettere å fokusere på denne måten enn å vri på objektivet. Men her er det snakk om personlige preferanser, så det gjelder å prøve seg frem og finne en teknikk man trives med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg