Christian86 Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Jeg bestilte meg en transformer flip 13,3 maskin for rundt 1 uke siden ca. Før jeg kjøpte den snakket jeg med komplett på chatten, jeg spurte konkret om oppgraderingsmulighetene for å bytte spinnedisken til ssd. Han hos komplett var usikker og henviste til Asus. Jeg ringte Asus kundeservice før jeg bestilte og spurte om akkurat den modellen og kan den oppgraderes med SSD. Kundeservice med svensken jeg snakket hos der sa at ja det kan den, men vi vil ikke supportere det...jeg bekreftet da at det var snakk om maskinen begynte å oppføre seg rart så måtte jeg først avdekke om feilen gjaldt med den orginale disken, og ikke bare ssd'en før de ville gjøre noe, noe han bekreftet. Så langt så godt og jeg bestilte maskinen. Jeg utsatte SSD kjøp til denne uken pga langhelg, jeg forventet at backup og restore ville ta tid. Når jeg åpner maskinen er ikke bare disken låst fast med skruer, men også med en metallplate som enten er limt eller låst fast i hovedkortet og som er ikke beveglig på caddyen i hvilket disken står i på motsatt side. jeg prøver å bevege litt på den, men den er låst fast slik at jeg opplever at hvis jeg prøver å gjøre noe kan jeg ødelegge maskinen. Jeg undres: jeg har prinsipielt kjøpt en maskin i hvilket kravet var at SSD oppgradering var mulig, produsent har bekreftet det ovenfor meg, og maskinen kan ikke det. Kan jeg rette mangelskrav for dette til selger? Det er jo en feil med produktet, dvs forutsetningene for kjøpet. bare så det er sagt; ja, jeg kan jo bare returnere, men for da å få den type maskin jeg skal ha med ssd så må jeg da betale mer penger, og jeg lider dermed et tap i forhold til hva jeg skulle ha hatt tenker jeg. Eller? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Du fekk ikkje det du trudde du skulle få til en prisen du betalte. Det var leit, naturlegvis, men returnerer du maskina og får pengane igjen, har du ikkje lidd noko tap. Noko meir kan du ikkje håpe på. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 Du fekk ikkje det du trudde du skulle få til en prisen du betalte. Det var leit, naturlegvis, men returnerer du maskina og får pengane igjen, har du ikkje lidd noko tap. Noko meir kan du ikkje håpe på. Vel, men jeg må jo ha ny bærbar som dekker behovet, som da koster mer, og det betyr mer penger ut, og dermed tap...jeg skulle jo ikke måttet betale de ekstra pengene i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 (endret) ...jeg skulle jo ikke måttet betale de ekstra pengene i utgangspunktet. ...trudde du. Men den oppfatninga var feil, ei slik maskin er dyrare. Vil eg ha meg ein Tesla, må eg betale det ein Tesla kostar. Eg kan ikke kjøpe ein Nissan Leaf, finne ut at han kan nok ikkje oppgraderast til Tesla likevel, og hevde at eg har lidd eit tap som bilforretninga må erstatte. Så enkelt er det ikkje å få seg billig bil! Endret 1. mai 2015 av Vox_populi 3 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 ...jeg skulle jo ikke måttet betale de ekstra pengene i utgangspunktet. ...trudde du. Men den oppfatninga var feil, ei slik maskin er dyrare. Vil eg ha meg ein Tesla, må eg betale det ein Tesla kostar. Eg kan ikke kjøpe ein Nissan Leaf, finne ut at han kan nok ikkje oppgraderast til Tesla likevel, og hevde at eg har lidd eit tap som bilforretninga må erstatte. Så enkelt er det ikkje å få seg billig bil! uhm? Er du uenig i at det er en mangel, eller bare rent praktisk at en mangel dersom det medfølger tap for forbruker også medfører rett å dekke følgende tap på selgersiden, selvsagt innen rimelighetens grenser. ps! Svaret ditt indikerer jo at du ikke har lest hva jeg skrev Jeg antok _ikke_ maskinen kunne oppgraderes, produsenten bekreftet det _to_ ganger....eksemplet ditt blir jo da feil...for hvis selger av nissan sier den kan kjøre like langt som tesla, og bommer og det var kravet, så blir saken anerledes, men likefult blir det passe bra dum å dra en analogi til en sak der differansen er 300 000 minst, vs her, ca 2-3000 kr ettersom leverandør har demomodeller inne som fint kan dekke behovene Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Hvilken bærbar er det snakk om? Aldri i livet om du har krav på noe mangelkrav, komplett.no har uansett aldri feilinformert deg om varen. Kanskje de gir deg noe avslag, men da er det kun for å kvitte seg med en kranglefant. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 Hvilken bærbar er det snakk om? Aldri i livet om du har krav på noe mangelkrav, komplett.no har uansett aldri feilinformert deg om varen. Kanskje de gir deg noe avslag, men da er det kun for å kvitte seg med en kranglefant. Hvorfor er det ikke noe mangel når Asus sier det skal gå, men går ikke? Usikker hvorfor kranglefant dras inn, jeg spør bare...trodde da diskusjon var til for det, eller har jeg tat feil av meningen med forum nå? Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Hvilken bærbar er det snakk om? Aldri i livet om du har krav på noe mangelkrav, komplett.no har uansett aldri feilinformert deg om varen. Kanskje de gir deg noe avslag, men da er det kun for å kvitte seg med en kranglefant. Hvorfor er det ikke noe mangel når Asus sier det skal gå, men går ikke? Usikker hvorfor kranglefant dras inn, jeg spør bare...trodde da diskusjon var til for det, eller har jeg tat feil av meningen med forum nå? Jeg dro inn kranglefant ettersom mange butikker gir etter for kranglefanter for å kvitte seg med dem raskest mulig, selv om kranglefanten ikke har krav på noe. Igjen: Nøyaktig, hvilken PC er det snakk om? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 http://www.ultrabookreview.com/4436-asus-transformer-book-flip-tp300-review/ Denne? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 Hvilken bærbar er det snakk om? Aldri i livet om du har krav på noe mangelkrav, komplett.no har uansett aldri feilinformert deg om varen. Kanskje de gir deg noe avslag, men da er det kun for å kvitte seg med en kranglefant. Hvorfor er det ikke noe mangel når Asus sier det skal gå, men går ikke? Usikker hvorfor kranglefant dras inn, jeg spør bare...trodde da diskusjon var til for det, eller har jeg tat feil av meningen med forum nå? Jeg dro inn kranglefant ettersom mange butikker gir etter for kranglefanter for å kvitte seg med dem raskest mulig, selv om kranglefanten ikke har krav på noe. Igjen: Nøyaktig, hvilken PC er det snakk om? Se under - https://www.komplett.no/asus-transformer-flip-133-fhd-touch/841402 http://www.ultrabookreview.com/4436-asus-transformer-book-flip-tp300-review/ Denne? jupp - den Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Har du "warranty void" klistermerke på din maskin da? Av hva andre skriver så skal det jo ikke være noe fysisk som hindrer deg i å bytte harddisk. Lenke til kommentar
Tardface Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 (endret) Forstår det slik at du ønsker å gå på Komplett.no, og ikke på Asus? I og med at det er Asus som har gitt deg opplysningene, og ikke Komplett..Hvorvidt Komplett.no er "bundet" av det som Asus evnt. har fortalt deg om PC'ens egenskaper, beror på fkjl. § 16 første ledd bokstav c, jf. andre ledd.. Forbrukerkjøpsloven § 16; § 16.Mangel Tingen har en mangel dersoma) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpetc) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpetd) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Endret 1. mai 2015 av Tardface Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 (endret) Forstår det slik at du ønsker å gå på Komplett.no, og ikke på Asus? I og med at det er Asus som har gitt deg opplysningene, og ikke Komplett.. Hvorvidt Komplett.no er "bundet" av det som Asus evnt. har fortalt deg om PC'ens egenskaper, beror på fkjl. § 16 første ledd bokstav c, jf. andre ledd.. Forbrukerkjøpsloven § 16; § 16.Mangel Tingen har en mangel dersoma) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Vel egentlig ser jeg det slik: Asus sier den skal kunne bytte disk - produsenten sier dermed; ja, den skal tåle å bytte disk, derfor kan du kjøpe den med dine behov. Jeg bestiller maskinen fra deres leverandør - åpenbart siden asus ikke selger til sluttkunder. Maskinen har en fysisk hindring som gjør at det ikke er mulig - maskinen har da en mangel, selger svarer for mangelen siden produsenten sier det skal gå, men det går ikke. Jeg kan fint gå på Asus også, men komplett er min selger og produktet har jo en mangel, så er jo da komplett jeg skal gå på - så må de gå på asus. alternativt går jeg på begge to + kredittilbyder bare for artighetens skyld siden jeg iht finansavtaleloven §54b kan det Har du "warranty void" klistermerke på din maskin da? Av hva andre skriver så skal det jo ikke være noe fysisk som hindrer deg i å bytte harddisk. Pinnen som holder igjen caddyen som jeg beskriver virker å være låst fast på hovedkortet. Hadde det bare vært klistremerke hadde det vært en annen sak, men her er det jo en metallpine låst til caddyen som på motsatt side er låst til hovedkortet, slik at jeg fikk brekkefølelse om jeg prøvde å dra i den, noe jeg da selvsagt ikke gjorde. Så jo, på denne er det en fysisk metallpine som holder igjen caddy til hovedkortet + 4 skruer. Metallpinnen er det eneste jeg ikke får gjort noe med da den er låst til hovedkortet, og jeg selvsagt vil ikke bare dra den av av fare for konsekvenser. Bildet viser der pinnen sitter: http://www.mobilegeeks.com/wp-content/uploads/2014/11/ASUS-Transformer-Book-Flip-21.jpg Så ja - er "warranty void" klistremerke over, men pinnen er låst mot hovedkortet og ikke bevegelig på delen som er knyttet til caddyen som disken ligger i, slik at jeg må rive den av så vidt jeg merket, og så. Det er en risk jeg ikke tørr å ta. I tillegg de videoer jeg fant om maskinen indikerer ikke noe slik pinne, noen snakker om et langt klistremerke som må bruke hårføner på, men det var ikke sikkert alle markeder hadde det. Endret 1. mai 2015 av Christian86 Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Bilde som viser hvordan denne pinnen er festet med en skrue på hovedkortet. http://www.ultrabookreview.com/wp-content/uploads/2014/06/hardware3.jpg Temmelig tåpelig av Asus å gå bort fra denne løsningen og heller låse pinnen permanent fast til hovedkortet, ikke rart kundeservice er forvirra. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 Bilde som viser hvordan denne pinnen er festet med en skrue på hovedkortet. http://www.ultrabookreview.com/wp-content/uploads/2014/06/hardware3.jpg Temmelig tåpelig av Asus å gå bort fra denne løsningen og heller låse pinnen permanent fast til hovedkortet, ikke rart kundeservice er forvirra. Sukk - jeg får gruble om jeg gjør noe videre, men ser elkjøp nå selger en macbook pro 13,3 til 8990. Den har nyere prosessor, bedre skjerm, bedre fargegjengivelse, bedre "ssd" og batteritid, samt lavere vekt. Selv om den bare har 128GB ssd, så er kanskje merprisen med retina skjerm og at den bedre beholder restverdi når brukt verdt de ekstra 1000 kr som den koster...kan uansett bare supplere med USB 3.0 minnepennen med 300mb r/w speed worst case.. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Asus er noen av de vanskeligste produsentene når det gjelder reklamasjon og garantisaker, er en grunn til at verken Elkjøp eller Lefdal har produktet i sitt varesortemang. Hver eneste gang det er en servicesak så tar det evigheter og kunde har som regel rett til å heve kjøpet pga av lang servicetid. Men til gjengeld er det skjeldent noen store problemer med Asus. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Er du uenig i at det er en mangel Det er ingen mangel - produktet er som det skal vere. Ein annan sak er at du meiner du har fått feil opplysningar, og derfor har kjøpt feil produkt. Pengane kan du få tilbake uansett årsak til returen, så den saka er grei. Men sit du på bevis for at du har fått feil informasjon, kan du kreve at den som feilinformerte deg skal refundere dokumenterte utgifter du måtte ha hatt. Utgifter, vel å merke! Ikkje differansen mellom prisen på ein pc som bare eksisterer i fantasien og prisen på ein som finst. I praksis er nok utgiftene så beskjedne at dei ikkje er verdt bryet. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 er en grunn til at verken Elkjøp eller Lefdal har produktet i sitt varesortemang. Det er korrekt, og den grunnen har fint lite å gjøre med support/garanti. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 Er du uenig i at det er en mangel Det er ingen mangel - produktet er som det skal vere. Ein annan sak er at du meiner du har fått feil opplysningar, og derfor har kjøpt feil produkt. Pengane kan du få tilbake uansett årsak til returen, så den saka er grei. Men sit du på bevis for at du har fått feil informasjon, kan du kreve at den som feilinformerte deg skal refundere dokumenterte utgifter du måtte ha hatt. Utgifter, vel å merke! Ikkje differansen mellom prisen på ein pc som bare eksisterer i fantasien og prisen på ein som finst. I praksis er nok utgiftene så beskjedne at dei ikkje er verdt bryet. Sukk - du vet at en mangel er mer enn at skjermen, disken etc ikke funker - mangel er også hvis en egenskap ikke er tilstedet iht det kjøper har forventet og selger aksepterer. Men det synes håpløst å fortsette uansett, dog undres jeg hvorfor du inntar en mildt sagt nesevis holdning uten å legge til noe som underbygger påstandene dine et fnugg annet enn vel, tull. Jeg må heller ikke gå på akkurat den svensken på support hos akkurat den avdelingen hos Asus for å få mellomlegget tilbake. Men for 1300 kr mer så fikk jeg den macbook proen elkjøp hadde, men måtte gi opp størrelsen på ssd...merverdien med vekt, bedre skjermkvalitet dvs gjengivelse av farger, nyere prosessor osv veide opp, så lar uansett saken gå, men måtte bare påpeke svarene følte jeg Lenke til kommentar
srbz Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Dersom maskinen er solgt på premisset at disken skal la seg bytte, altså at dette spesifikt er en del av kjøpsavtalen og maskinen ikke svarer til dette premisset, er det en mangel etter forbrukerkjøpslovens §15c. Her er det dog produsent, ikke selger, som har opplyst at disken skal kunne byttes. Jeg vet ikke hvorvidt det utgjør en mangel på selgers side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå