Gå til innhold

HDD - Svikter - Sliter med kopiering

^fmj

Anbefalte innlegg

Ble overlevert en bærbar pc (https://www.komplett.no/product/502192) som var fryktelig treig, helt hinsides. I sikkerhetsmodus ble det bittelitt bedre, men fortsatt ikke brukbar. Har fått verifisert at det ikke er snakk om virus e. l. som årsak.

HD Sentinel varsler om sviktende sektorer.

Koblet den i min stasjonære pc for å hente ut bilder osv. før jeg gjorde noe mer, men dette viste seg vanskelig. Får kopiert enkelte ting, men underveis stopper alt helt opp. Veldig omstendelig prosess med andre ord å få ut det som er mulig å få ut.

Har nå satt den tilbake i den bærbare og startet check disk /r (fra Windows-CD) i håp om å få ut resterende, men den har stoppet på 13% og der har den nå stått i rundt 4-5 timer.

Spørsmålet er da, hva mer kan en hobby-reparatør gjøre? Jeg vil ikke gjøre noe veldig drastisk som kan havrere den helt.

Det er en Hitachi disk som står i, offisiell test-programvare klarte ikke å finne disken.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva sier SMART?

Jeg fikk hentet ut data fra en bærbar der harddisken hadde fått en knyttneve over seg. Men etterhvert som jeg fikk tak i data ble disken tregere og tregere. Til slutt gikk det ikke an å overføre data men frem til da hadde jeg rukket å hente ut nesten alle viktige data, 9GB.

Spørsmålet er vel om det er bedre å klone disken i beskyttede omgivelser (read-only) via programmer som clonezilla eller om de skadede sektorene skaper så mye hodebry for en slik overføring at det ikke er gjennomførbart.

Jeg tror at å klone disken til en annen harddisk eller minnepenn kan være en løsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være de må til med noe sånt ja.

DrDD skanner enda, 95% ferdig cirka, men tid igjen har hoppet opp til ett døgn igjen. :/

Helsen har gått ytterligere ned i HD Sentinel.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...