Joachim_F Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Ny oppdagelse kan revolusjonere romfarten.NASA er ett skritt nærmere «Warp Drive» Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 For å være helt ærlig er jeg mer stoked for Aerojet Rocketdyn sin nye ionemotor. Den er litt mer realistisk med mindre man ser mange tiår frem i tid. Lenke til kommentar
KennethJohansen Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 håper det hadde kommet, skal finne ut om Månen virkelig er laget av ost Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 (endret) håper det hadde kommet, skal finne ut om Månen virkelig er laget av ost Wallace og Gromit har allerede bekreftet det For å være helt ærlig er jeg mer stoked for Aerojet Rocketdyn sin nye ionemotor. Den er litt mer realistisk med mindre man ser mange tiår frem i tid. Jeg kjenner ikke til Aerojet Rockydyn sin motor, men bruker ikke ionemotorer vanligvis lang tid for å oppnå en høy hastighet? Bra for lange turer, men egner seg kanskje ikke til å bringe oss til og fra månen f.eks(?). Endret 30. april 2015 av Uderzo 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 "NASA er ett skritt nærmere «Warp Drive»""Det er ikke akkurat snakk om en Warp Drive her, men betydelig raskere enn noe vi kan oppnå med konvensjonelle raketter" Får håpe de lager denne saken før jeg dør...... 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 (endret) Har stor tro på dette. Etter å ha lest næye så er dety en del informasjon på nettet som er mer 8informative enn denne artikkelen. Denne fremdriftsenheten er så revolusjonerende at de også tror de har greit å lage en warp drive bobble. På laser som reiste raskere enn lyset inne i fremdriftsenheten Endret 30. april 2015 av Slettet+513 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Jeg kjenner ikke til Aerojet Rockydyn sin motor, men bruker ikke ionemotorer vanligvis lang tid for å oppnå en høy hastighet? Bra for lange turer, men egner seg kanskje ikke til å bringe oss til og fra månen f.eks(?). Korrekt. Lav aksellerasjon, men ekstremt høy ISP (effektivitet, tenk liter per mil om det var bil). Men denne er 20+ ganger sterkere enn noe vi har sett før (100 KiloWatt vs. >5 KiloWatt). Mer her: https://youtu.be/2jLjLc4s6XU?t=30m6s Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Jeg kjenner ikke til Aerojet Rockydyn sin motor, men bruker ikke ionemotorer vanligvis lang tid for å oppnå en høy hastighet? Bra for lange turer, men egner seg kanskje ikke til å bringe oss til og fra månen f.eks(?). Korrekt. Lav aksellerasjon, men ekstremt høy ISP (effektivitet, tenk liter per mil om det var bil).Men denne er 20+ ganger sterkere enn noe vi har sett før (100 KiloWatt vs. >5 KiloWatt). Mer her: https://youtu.be/2jLjLc4s6XU?t=30m6s Spennende Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Hvor skal de skaffe de 100 kilowattene fra i en selvstendig farkost? RTG gir opp mot ca 5 watt/kg. Det betyr 20 tonn. Det må redusere ISP veldig mye sammenlignet med jordbaserte EM-drive der man ikke trenger å tenke på vekta til kraftstasjonen. Lenke til kommentar
doofusman Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Man har vel også et lite problem i objekter som kan treffe farkosten i denne farten. Det holder ikke med ryggesensorteknologi akkurat. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Egentlig ikke, det er ganske tomt i rommet og ekstremt lav sannsynlighet for å treffe noe. Er man først ekstremt uheldig og treffer noe så kan det ødelegge farkosten uansett hastighet. EMdrive er egnet til lange ferder, altså gassplanetene og det ytre solsystemet, der er det ennå tommere enn mellom de indre planetene. Lenke til kommentar
thenden Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Et skritt nærmere "impulse drive", egentlig kalt for EM-drive, i såfall for ionemotorer er jo på plass allerede... :-) Interessant nok, har NASA trukket tilbake artikelene om warp-drive, og "arkivert" dem: http://www.nasa.gov/centers/glenn/technology/warp/warp.html Samtidig, så har det kommet fram, at det er under arbeid med EM-drive, at det har kommet del-resultater som tyder på at overlyshastighet er oppnåelig. http://www.ibtimes.co.uk/nasa-says-emdrive-does-work-it-may-have-also-created-star-trek-warp-drive-1499098 Og her en lenke til en artikkel, av samme type som NASA har trukket tilbake, fra for noen måneder siden, rundt teorien for warpdrive: http://www.gizmag.com/warp-drive-bubble-nasa-interstellar/24392/ Jeg synes det høres litt ut som man ønsker å "hold your horses" her - man har kommet til et punkt der mange muligheter for ny teknologi åpner seg, men 'noen' ønsker å holde informasjonen litt igjen. Interessant nok, legger ikke NASA på lokket på Pandoras Eske, eller prøve å debunke det som allerede har stått, men lenker til en stiftelse med det eksotiske navnet Tau Zero Foundation - http://www.tauzero.aero/ Det som uansett er sikkert, er at EM-drive, altså elektromagnetiske bølger i et lukket kammer, som på en eller annen måte greier å lage framdrift, uten å slynge ut masse, nå er kommet like langt i utviklingen, som ionemotorer var for en del år siden, og som nå er i bruk i noen romfartøyet, så "ting skjer", som det heter... 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Det som uansett er sikkert, er at EM-drive, altså elektromagnetiske bølger i et lukket kammer, som på en eller annen måte greier å lage framdrift, uten å slynge ut masse, nå er kommet like langt i utviklingen, som ionemotorer var for en del år siden, og som nå er i bruk i noen romfartøyet, så "ting skjer", som det heter... Det stemmer ikke. De sender selvsagt ut masse og benytter seg dermed newtons tredje lov (kraft = motkraft) for å aksellerere. På prinsippskissene ser du det sendes gass inn i resonanskammeret som varmes opp til plasma ved hjelp av radiobølger (noe a la en mikrobølgelovn) og kraftige magneter rundt kammeret for å unngå at plasmaet kommer i kontakt med veggene. Poenget er at gassen blir mye varmere enn kjemiske rakettmotorer klarer og dermed får høyere hastighet/impuls. Det er snakk om rundt 100 ganger høyere temperatur og impuls enn kjemiske raketter. Det betyr at de bare trenger 1/100 av drivstoffet (vektmessig) for å oppnå en gitt hastighet. Det inkluderer ikke drivstoffet til å skape magnetfelt og radiobølger. Nøkkelfaktoren som gjør dette til en lovende teknologi er drivstofforbruket (eksklusive det som lager strøm) kombinert med motorens lave vekt. Impuls per vektenhet er et mål på rakettens ytelse og potensiale. Lenke til kommentar
Demostes Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 RTG brukes til fartøyer som trenger veldig lite, stabil energi over et veldig langt tidsrom. Det mest nærliggende vil være en kjernereaktor. Mindre, men i prinsippet likt de som finnes i atomdrevne ubåter. Lenke til kommentar
Demostes Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Det stemmer ikke. De sender selvsagt ut masse og benytter seg dermed newtons tredje lov (kraft = motkraft) for å aksellerere. Hele poenget med EM-drive er imidlertid at det ikke slynges ut noen masse. Det er selvsagt også dette som gjør det kontroversielt, for det er veldig vanskelig å forstå hvordan dette kan forklares. Mest sannsynlig er dette bare et resultat av et dårlig designet/utført forsøk. De påståtte kreftene som er målt, er ekstremt små i forhold til mengden energi som er pumpet inn i systemet. Som et tankeeksperiment, er det derimot veldig spennende. Hvis man ikke var avhengig av å slynge ut masse bak seg (som i prinsippet alle raketter gjør), slipper man også å ta med seg drivstoff (til oppbremsing, retur etc). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Jeg har en sprø teori. Det er at em bølgene skyver ifra bunnen når den treffer. Det er da ikke em drive som beveger seg ved å kaste ut materie men universet rundt som flytter seg. Em drive bølgene treffer bunn slik at bunnen får skyvekraft ved at deler av universet i motoren flytter seg. Endret 3. mai 2015 av Slettet+513 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Denne "nyheten" har kun blitt "publisert" som et postet innlegg på et nettforum i medio februar, av én av deltagerne. NASAs Eagleworks-prosjekt har kun 50.000 USD i årlig budsjett, og er egentlig ikke annet enn et hobbyprosjekt for en håndfull StarTrek-fan-ingeniører. Seriøse kvantefysikere har forlengt tilbakevist hele konseptet som sannsynligvis målefeil i et alt for enkelt oppsatt forsøk, der potensielle feilkilder er mange, bl.a at metallveggene i lagerhallen forsøket er utført kan ha gitt opphav til forstyrrende magnetfelt. http://www.wired.com/2015/05/nasa-warp-drive-yeah-still-poppycock/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 (endret) Folk er så skeptiske bare fordi ingen andre en forskerne har sett det. Endret 10. mai 2015 av Slettet+513 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. november 2016 Del Skrevet 19. november 2016 Nå har NASA Eagleworks analysert EM-drive og kommet til at det fungerer:http://www.sciencealert.com/it-s-official-nasa-s-peer-reviewed-em-drive-paper-has-finally-been-published Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg