Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hugo og hele resten av samfunnet da eller?

Hva mener du?

Pek det ut hvis det er noe av det jeg har skrevet som ikke er riktig.

Hugos holdning til dette er vel det de fleste nordmenn ville sagt. Det virker litt krampaktig å skulle holde på prinsipielle problemstillinger som dette. Det er litt som å henge seg opp i hva ord «egentlig» betyr, fordi det hadde en annen betydning i vikingtida og ivrig irettesette alle som bruker ordene på konvensjonelt vis. Håper ikke jeg gir noen av dere idéer her :p
Det er ikke jeg som holder på hva som er opprinnelsen for ting. Det er det du og Hogo som gjør, men av en eller annen merkelig grunn kun selektivt for visse ting men ikke for andre tillsvarende ting.

Akkurat som "hakekorset" og det romerske ørn symbolet i dag knyttes til nazismen selv om det opprinnelig kommer fra et annet sted så knyttes låten som er trådens tema til de nevnte totalitære kommunistiske diktaturene. Begge deler ble som sagt brukt aktivt i regimenes propaganda, og som symboler på regimene.

Jeg peker altså bare på deres hykleri og dobbeltmoral når det gjelder disse to symbolene, jeg har ikke gitt noe utrykk for hva jeg selv mener om dem i denne tråden.

Dette burde vel være veldig enkelt å forstå Aiven?

Kanskje litt for enkelt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier jo imot deg selv. Først sier du at solkors er greit, også rett etter på sier du at "hakekors" ikke er greit.

Et såkallt "hakekors" ER et solkors. Og er brukt i lang tid før nasjonalsosialistene tok det i bruk. Porten som det er bilde av befinner seg i Oslo og er fra lenge før nasjonalsosialistenes parti i tyskland i det hele tatt var påtenkt. Og ironisk nok var solkors spesiellt mye brukt i den jødiske kulturen, og det vil ikke overaske meg om man finner mange tilfeller av begge de to solkorsene som nasjonalsosialistene brukte i jødisk kunst og bøker.

Koblingen mellom "hakekorset" og nasjonalsosialistene i tyskland er helt likt som forholdet mellom låten som er trådens tema og de komunistiske totalitære diktaturene. De ble begge laget uavhengig av regimene før dem, og de ble begge tatt i bruk av de aktuelle regimene og aktivt brukt i regimets propaganda og som symbol på regimet.

Det du hugo gjør her når du gjør slik forskjell på de to er det som kalles for hykleri eller dobbeltmoral.

Mulig jeg har oppfattet det feil, men etter hva jeg vet så er solkors en gruppe symboler hvorav hakekorset er ett av symbolene som faller inn under kategorien. Derfor sier jeg at jeg tenker solkors generelt er ok, men at hakekorset spesielt er noe mer problematisk.

Og jeg mener altså at det er en viss forskjell på Internasjonalen og hakekorset, uten at dette i mitt hode blir dobbeltmoralsk/hyklersk av den grunn. Som jeg skrev, så var Internasjonalen allerede i bruk i samfunnet før de kommunistiske diktaturene oppstod. Bruken av hakekorset lå derimot død i flere århundrer innen nazistene tok det i bruk. Man hadde altså et forhold til Internasjonalen uavhengig av de kommunistiske diktarurene, mens det samme ikke kan sies (i vestlig sammenheng) når det kommer til hakekorset.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg skrev, så var Internasjonalen allerede i bruk i samfunnet før de kommunistiske diktaturene oppstod. Bruken av hakekorset lå derimot død i flere århundrer innen nazistene tok det i bruk. Man hadde altså et forhold til Internasjonalen uavhengig av de kommunistiske diktarurene, mens det samme ikke kan sies (i vestlig sammenheng) når det kommer til hakekorset.

Det er jo bare direkte feil.

Porten som jeg viste et bilde av fra Oslo er satt opp i 1931. Det stemmer rimelig dårlig med århundrer gjør det ikke?

img_4469d000894ff.jpg

Lenke til kommentar

"Lå død" er en upresis formulering, så jeg forsøker igjen. Poenget mitt er at hakekorset i vesten pre nazismen ikke var tilknyttet noen spesifikk betydning. Når det ble brukt, så hadde det en rekke ulike betydninger; det kunne bety alt fra lykke/hell til elektrisitet (porten på bildet). Det var først da nazistene tok det til sitt symbol at det ble gitt en klar politisk tilhørighet. Ergo er det lite annet enn nasjonalsosialismen folk i vesten forbinder dette symbolet med.

Internasjonalen var derimot tilknyttet en klar politisk tilhørighet i vesten innen de kommunistiske diktaturene oppstod. Sangen har i første rekke vært assosiert med arbeiderkamp, en assosiasjon som har blitt opprettholdt på tross av de kommunistiske diktaturene, fordi man har fortatt å bruke sangen i dens opprinnelige sammenheng.

Det er dog selvsagt ikke til å komme utenom at noe av dette skyldes at Sovjet var på vinnersiden i krigen. Men vi snakker om assosiasjoner her, ikke logikk...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Porten som jeg viste et bilde av fra Oslo er satt opp i 1931. Det stemmer rimelig dårlig med århundrer gjør det ikke?

Er det fra firmaet Per Kures fabrikk på Hasle?

De hadde et hakekors i logoen sin. F.eks. på et LKAB-lok: http://www.bahnbilder.de/bild/Schweden~E-Loks~Ue-Uf/832691/fabrikschild-der-as-per-kure-osloangebracht.html

Første gang jeg så den logoen var på museumsavdelingen til et eller annet kraftverk, da på en generator fra 1910-1920.

(Per Kure var utdannet i Tyskland - som mange ingeniører for 125 års tid siden - men jeg aner ingenting om hakekorset betød "noe mer" for ham. Anyway, fabrikken ble sprengt av Osvald-gruppen i 1944 for å forhindre at den ble brukt til produksjon av tysk krigsmateriell.)

Lenke til kommentar

Nei, det er fra Oslo Lysverker på Sollie.

Det kan vel være Per Kures fabrikk som satte opp porten?

Bygget inkl. portene ble tegnet av arkitektfirmaet Bjercke og Eliassens. Portene ble bestilt fra Centralverkstedet i Trondheim.

Edit: Står en del om bygget her: http://nypesuppe.blogspot.no/2013/07/hakekorsene-pa-solli-plass.html

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når (hvis) jeg hører Internasjonalen hører jeg egentlig russisk (for det var Sovjetunionens nasjonalsang før den de har nå) og får assosiasjoner med kommunisme, og massemordere som Stalin, Lenin, Pol Pot, Mao. Kommunisme er også en av ondskapens ideologier, sammen med nazisme, fascisme og islamisme. Så det er like viktig å si "Knus kommunismen" som det er å si "Knus nazismen". Begge deler er ondskap satt i system.

Det der er vel ikke helt rett, Internasjonalen var Sovjets nasjonalsang, i starten. Men ble byttet ut en gang på 40 tallet. Den sangen de fikk etterpå hadde de frem til Sovjetunionens fall, så fikk Russland en ny nasjonalsang. Men så for noen år siden hentet de inn igjen det som var Sovjets nasjonalsang frem til murens fall. Eller rettere sagt melodien til den, men med annen tekst. 

Lenke til kommentar

Det der er vel ikke helt rett, Internasjonalen var Sovjets nasjonalsang, i starten. Men ble byttet ut en gang på 40 tallet. Den sangen de fikk etterpå hadde de frem til Sovjetunionens fall, så fikk Russland en ny nasjonalsang. Men så for noen år siden hentet de inn igjen det som var Sovjets nasjonalsang frem til murens fall. Eller rettere sagt melodien til den, men med annen tekst. 

Kunne sikkert vært formulert mer presist, men poenget mitt består. Ja, Russlands nasjonalsang i dag har en annen tekst, men samme melodi som den nasjonalsangen som erstattet Internasjonalen. Uansett, Internasjonalen er fremdeles en kommunistisk kampsang, og når jeg hører den, hører jeg russisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...