Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I morgen, 1. mai, kommer Internasjonalen til å bli sunget over det ganske land, og også ellers i verden. Det er den samme melodien som jallet ut av høytalerne i Stalin, Mao og Pol Pot sine konsentrasjonsleire.

Jeg er selvsagt fullt klar over at politikken til Jonas Gahr Støre og hans likesinnede ikke på noen måte kan sammenliknes med de nevnte tyranners. Allikevel oppfatter jeg det å synge/spille denne sangen på 1. mai i morgen som manglende respekt overfor dem som ble drept, torturert og plaget av de regimer som brukte Internasjonalen som sin (inter)nasjonalsang.

Nå kan det diskuteres om man burde feire denne dagen i det hele tatt, men hvis man først skal gjøre det, bør man kutte ut Internasjonalen, og bruke andre ikke-kompromitterte sanger i stedet. Hørte på NRK at Åse Kleveland har prøvd seg på å lage nye sanger til 1. mai:

http://www.nrk.no/kultur/hor-ase-klevelands-nye-1.-mai-sang-1.12334376

Det samme gjelder forøvrig det røde flagget, som jeg hadde et innlegg om i fjor:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1566877&page=1

Hva mener dere? Er Internasjonelen en OK å bruke som hylningsang 1. mai, eller er dere enige med meg om at den representerer manglende respekt for ofrene for røde diktaturer og at 1. mai arrangementer derfor i anstendighetens navn bør holde seg unna denne sangen (jeg er ikke tilhenger av forbud, selvsagt)?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det er sagt, så hører jeg til dem som mener at 1. mai burde avvikles som offentlig fridag - jeg mener frigjøringsdagen heller burde vært fridag.

Helt enig! Frigjøringsdagen (8. mai) assosieres med frigjøring fra en grusom totalitær ideologi, nazismen. 1. mai henleder tankene til ”enslavement” under en annen frihetsberøvende ideologi, kommunismen (sosialismen).

Lenke til kommentar

Når (hvis) jeg hører Internasjonalen hører jeg egentlig russisk (for det var Sovjetunionens nasjonalsang før den de har nå) og får assosiasjoner med kommunisme, og massemordere som Stalin, Lenin, Pol Pot, Mao. Kommunisme er også en av ondskapens ideologier, sammen med nazisme, fascisme og islamisme. Så det er like viktig å si "Knus kommunismen" som det er å si "Knus nazismen". Begge deler er ondskap satt i system.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke den er så ille

Opp, alle jordens bundne trelle!

Opp I, som sulten knuget har!

Nå drønner det av rettens velde,

til siste kamp det gjøres klar.

Alt det gamle vi med jorden jevner:

Opp slaver, nå til frihet frem!

Vi intet var, men alt vi evner,

til rydning for vårt samfunnshjem

I høyden vi ei frelse venter

hos guder eller fyrsters flokk.

Nei, selv i samling vi den henter:

i fellesskap vi vinner nok.

Alt det stjålne tilbake vi krever,

og for vår ånd et frihets vern!

Vår egen hammer selv vi hever,

og slår, mens vi har varme jern.

Imot oss statens lover bøyes,

av skatter blir vi tynget ned.

Og fri for plikt den rike føyes;

mens ringhets rett ei finner sted.

Lenge nok vi ligget har i støvet:

Vi stiller likhets krav mot rov.

Mot alle retten skal bli øvet,

slik vil vi ha vårt samfunns lov.

De fyrster har oss slemt bedraget,

Fred mellom oss, foruten svik!-

Mot tyranni vi retter slaget,

mot krigen selv vi fører krig!

Kast geværet, la rekkene brytes!

Deres helter vi slett ikke er.

Og mordbud ikke mer skal lydes,

på brødre vi ei skyter mer.

Arbeider, bonde, våre hære

de største er, som stevner frem!

Vår arvedel skal jorden være,

vi sammen bygge vil vårt hjem.

Som av rovdyr vårt blod er blitt suget,

men endelig slår vi dem ned.-

Og mørket, som så tungt oss knuget,

gir plass for solens lys og fred

Så samles vi på valen,

seiren, vet vi, at vi får!

Og Internasjonalen

skal få sin folkevår!

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I morgen, 1. mai, kommer Internasjonalen til å bli sunget over det ganske land, og også ellers i verden. Det er den samme melodien som jallet ut av høytalerne i Stalin, Mao og Pol Pot sine konsentrasjonsleire.

Fikk du ikke sove på grunn av alt bråket?

Vel, jeg håper du slipper å våkne til den på 1.mai i år, denne dagen de fleste assosierer med kommunistregimer over hele verden, men som faktisk har sin opprinnelse in the good ol' US of A.

Hva slags musikk gjallet ut av høyttalerne i Hitler's leire? Enn i Roosevelt's leire? Eller på Guantanamo?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rar tråd. Hitler digga klassisk musikk. Er det et hån mot hans ofre å høre på Wagner og Tchaikovsky, fordi de pleide å «strømme» ut av hans høyttalere? :roll:

Hva syns du om solkors som vist over? Er det noe du ville ha vært komfortabel med å ha på en sjorte eller genser du brukte til vanlig? Eller hva med å ha et romersk ørn symbol på en sjorte eller genser du bruker til vanlig?

Eller hva om skjefen din hadde satt opp et skilt med "arbeid gjør deg fri" over inngangsdøra til arbeidsplassen din? Ville det vært greit syns du?

Det er forskjell på hva en diktator personlig likte, og hva som konsekvent og bevisst ble brukt som propaganda for et regime.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er OK å benytte sangen med bakgrunn i at sangen ikke stammer fra de nevnte diktaturene, men fra den annen internasjonale.

Så hva syns du om Solkors?

Solkors generelt synes jeg ikke er spesielt problematisk - de brukes jo fortsatt i utstrakt grad i mange sammenhenger (og da ikke nødvendigvis kun i sammeheng med fascisme). Men hakekorset er mer problematisk, i hvert fall her i vesten, da det er få som forbinder det med noe annet enn nazismen. Det henger jo sammen med at bruken av korset i sin opprinnelige form lå død i mange århundrer før nazistene tok det som sitt symbol.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er OK å benytte sangen med bakgrunn i at sangen ikke stammer fra de nevnte diktaturene, men fra den annen internasjonale.

Solkors generelt synes jeg ikke er spesielt problematisk - de brukes jo fortsatt i utstrakt grad i mange sammenhenger (og da ikke nødvendigvis kun i sammeheng med fascisme). Men hakekorset er mer problematisk, i hvert fall her i vesten, da det er få som forbinder det med noe annet enn nazismen. Det henger jo sammen med at bruken av korset i sin opprinnelige form lå død i mange århundrer før nazistene tok det som sitt symbol.
Du sier jo imot deg selv. Først sier du at solkors er greit, også rett etter på sier du at "hakekors" ikke er greit.

Et såkallt "hakekors" ER et solkors. Og er brukt i lang tid før nasjonalsosialistene tok det i bruk. Porten som det er bilde av befinner seg i Oslo og er fra lenge før nasjonalsosialistenes parti i tyskland i det hele tatt var påtenkt. Og ironisk nok var solkors spesiellt mye brukt i den jødiske kulturen, og det vil ikke overaske meg om man finner mange tilfeller av begge de to solkorsene som nasjonalsosialistene brukte i jødisk kunst og bøker.

Koblingen mellom "hakekorset" og nasjonalsosialistene i tyskland er helt likt som forholdet mellom låten som er trådens tema og de komunistiske totalitære diktaturene. De ble begge laget uavhengig av regimene før dem, og de ble begge tatt i bruk av de aktuelle regimene og aktivt brukt i regimets propaganda og som symbol på regimet.

Det du hugo gjør her når du gjør slik forskjell på de to er det som kalles for hykleri eller dobbeltmoral.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Du sier jo imot deg selv. Først sier du at solkors er greit, også rett etter på sier du at "hakekors" ikke er greit.

Et såkallt "hakekors" ER et solkors. Og er brukt i lang tid før nasjonalsosialistene tok det i bruk. Porten som det er bilde av befinner seg i Oslo og er fra lenge før nasjonalsosialistenes parti i tyskland i det hele tatt var påtenkt.

Koblingen mellom "hakekorset" og nasjonalsosialistene i tyskland er helt likt som forholdet mellom låten som er trådens tema og de komunistiske totalitære diktaturene. De ble begge laget uavhengig av regimene før dem, og de ble begge tatt i bruk av de aktuelle regimene og aktivt brukt i regimets propaganda og som symbol på regimet.

Det du hugo gjør her når du gjør slik forskjell på de to er det som kalles for hykleri eller dobbeltmoral.

Hugo og hele resten av samfunnet da eller?

Lenke til kommentar

Hva mener du?

Pek det ut hvis det er noe av det jeg har skrevet som ikke er riktig.

Hugos holdning til dette er vel det de fleste nordmenn ville sagt. Det virker litt krampaktig å skulle holde på prinsipielle problemstillinger som dette. Det er litt som å henge seg opp i hva ord «egentlig» betyr, fordi det hadde en annen betydning i vikingtida og ivrig irettesette alle som bruker ordene på konvensjonelt vis. Håper ikke jeg gir noen av dere idéer her  :p

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Hva mener du?

Pek det ut hvis det er noe av det jeg har skrevet som ikke er riktig.

Hugos holdning til dette er vel det de fleste nordmenn ville sagt. Det virker litt krampaktig å skulle holde på prinsipielle problemstillinger som dette. Det er litt som å henge seg opp i hva ord «egentlig» betyr, fordi det hadde en annen betydning i vikingtida og ivrig irettesette alle som bruker ordene på konvensjonelt vis. Håper ikke jeg gir noen av dere idéer her :p
Det er ikke jeg som holder på hva som er opprinnelsen for ting. Det er det du og Hogo som gjør, men av en eller annen merkelig grunn kun selektivt for visse ting men ikke for andre tillsvarende ting.

Akkurat som "hakekorset" og det romerske ørn symbolet i dag knyttes til nazismen selv om det opprinnelig kommer fra et annet sted så knyttes låten som er trådens tema til de nevnte totalitære kommunistiske diktaturene. Begge deler ble som sagt brukt aktivt i regimenes propaganda, og som symboler på regimene.

Jeg peker altså bare på deres hykleri og dobbeltmoral når det gjelder disse to symbolene, jeg har ikke gitt noe utrykk for hva jeg selv mener om dem i denne tråden.

Dette burde vel være veldig enkelt å forstå Aiven?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...