Abigor Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 (endret) Hver gang jeg låner bil så blir jeg forvirra av lysinstillingene. På noen biler går frontlykter på og instrumentpanellyset på når bilen starter. På flere andre biler har jeg merket at ved default så er instrumentpanellyset AV når jeg starter! Tidlig på morgenen og ettermiddagen eller i tunnell ser man derfor ingenting av hastighet, turtall eller annen vital informasjon om bilen. Og skal man fikse på det ved å skru lysbryteren ett hakk, så kommer man til den situasjonen at panellyset skrus på, men frontlysene skrus AV! Er ikke det ulovlig? På kveldstid er det lett å komme i situasjonen der man vrir bryteren til panelet lyses opp og stopper der. Da har man ikke lenger frontlys på. Og når man da skrur av bilen ved parkering så begynner pipinga fordi man har vært så dum å skru på lyset når man kjører. Hvorfor er det slik elendig løsning på det? Skulle jo ikke så veldig mye til for å forbedre situasjonen. Jeg foreslår: 1) frontlys på, panellys på (default!) 2) frontlys på, panellys av 3) frontlyst av, panellys på 4 frontlyst av, panellys av Eventuelt bare kutte ut 3) og 4) siden kjørelys er påbudt i Norge. På min bil skrus alt lys på når bilen starter. Alt lys skrus av når bilen skrus av. Veldig enkelt, ikke noe mas med piping. Hvorfor har så mange bilprodusenter bommet så grovt? Endret 29. april 2015 av Abigor Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 (endret) Min har ikke lys i panelet på første hakket. Jeg har ingen problemer med å vri lysbryteren 2 hakk i en tunnel. Klarer også å komme meg gjennom uten lys i instrumentene. Sitter jo ikke å stirrer på de heller. Jeg har også mulighet til å bruke langlys uten å vri på bryteren. Ingenting er som å cruise i natta med tempomat, uten instrumentbelysning. Hvorfor ikke kutte 3 og 4? Ingen biler er produsert kun etter norske regler. Når lysbryteren står på 0 så skal det egentlig ikke være lys noen plasser. Det kommer på lys fram, bare fordi det er påbudt på biler som skal selges i norge. Hvis man ikke merker at frontlysene slukker har man heller ikke behov for instrumentbelysning...... Endret 29. april 2015 av Fjernsyn Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Stort sett alle nyere biler har ikke instrumentlys (og heller ikke baklys!) på trinn 0 (som er "av", men med automatiske DRL). Dette er som følge av et EU-direktiv som kun påbyr lysende DRL foran, ikke baklys og instrumentlys (selv om de gjerne kunne vært det) Enda litt mer moderne har også lyssensor som skrur baklys og instrumentlys på ved behov. Enkelte biler kan også programmeres om, slik at baklys og instrumentlys kommer på sammen med DRL. (intern link) Stort sett er systemet vanligvis omtrent slik: 0: Parklys, instrumentlys og hovedlys av, DRL (påbudt) på (eventuelt med automatikk på parklys/baklys/instrumentlys) 1: Parklys og instrumentlys på, hovedlys av, DRL av eller på (vet ikke om det er noen krav/standard angående DRL her...) 2: Parklys, instrumentlys og hovedlys på, DRL av Så har du jo som oftest tåkelys og tåkebaklys også, men det betjenes vanligvis på annen måte; ved å trekke bryteren ut/inn, e.l. (DRL = Daylight Running Lights, kjørelys) Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 29. april 2015 Forfatter Del Skrevet 29. april 2015 (endret) På eldre bilder så var lys ikke et problem, på nyere biler må man hver gang vri av og på lyset. Hver gang jeg vrir om tenningen må jeg vri på lyset. Hver gang jeg vrir av tenningen må jeg vri av lyset. I praksis er det å gjøre en ting to ganger, der det tidligere bare var nødvendig å gjøre en ting (vri om nøkkelen). Min har ikke lys i panelet på første hakket. Jeg har ingen problemer med å vri lysbryteren 2 hakk i en tunnel. Klarer også å komme meg gjennom uten lys i instrumentene. Sitter jo ikke å stirrer på de heller. Jeg har også mulighet til å bruke langlys uten å vri på bryteren. Ingenting er som å cruise i natta med tempomat, uten instrumentbelysning.Hvorfor ikke kutte 3 og 4? Ingen biler er produsert kun etter norske regler. Når lysbryteren står på 0 så skal det egentlig ikke være lys noen plasser. Det kommer på lys fram, bare fordi det er påbudt på biler som skal selges i norge.Hvis man ikke merker at frontlysene slukker har man heller ikke behov for instrumentbelysning...... Jo jeg har hatt behov for instrumentbelysning uten at jeg merket at frontlysene slukket. For eksempel ved gatebelysning samtidig som det er litt mørkt. Og selv om jeg ikke trenger frontlys så er det veldig praktisk for andre trafikkanter. Jeg skjønner at det kan være deilig å skru panellyset av dersom du har cruise control og kjører på vei med jevn fart om natten. Men jeg synes det er mye mer behagelig å sette meg inn i en bil der lyset automatisk går på, som jeg kan vri en gang for fjernlys og som ikke piper når jeg skrur av bilen. Ditt eksempel vil jeg heller kalle et nisjetilfelle og der er det jo flott med muligheten til å skru AV instrumentpanelbelysningen. Endret 29. april 2015 av Abigor Lenke til kommentar
Quote Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 (endret) så kommer man til den situasjonen at panellyset skrus på, men frontlysene skrus AV! Er ikke det ulovlig? Da er parklys på, og skal brukes når man f. eks. stopper langs veien og blir stående i ro. Det å kjøre med parklys + tåkelys fremme er lov. Selv så vrir jeg bryteren to hakk hver gang slik at jeg får lys i instrumentpanelet. Gjør det av vane, og jeg liker å ha litt lys. Endret 29. april 2015 av Quote 4 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 29. april 2015 Forfatter Del Skrevet 29. april 2015 Ja det er jeg enig i. Men å vri om nøkkelen og vri om lyset to hakk hver gang bilen skal av og på... hmm må finne en måte å omprogrammere dette på Blir for tungvint. Holder å vri om nøkkelen så burde lysene være på. Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Jeg har en gammel VW Sharan jeg har kjørt i 4,5 år, og det tok i grunn ikke lang tid før det ble en vane å skru bryteren 2 hakk for å slå på lysene hver gang jeg startet bilen. 2 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 (endret) Jo jeg har hatt behov for instrumentbelysning uten at jeg merket at frontlysene slukket. For eksempel ved gatebelysning samtidig som det er litt mørkt. Og selv om jeg ikke trenger frontlys så er det veldig praktisk for andre trafikkanter. Jeg skjønner at det kan være deilig å skru panellyset av dersom du har cruise control og kjører på vei med jevn fart om natten. Men jeg synes det er mye mer behagelig å sette meg inn i en bil der lyset automatisk går på, som jeg kan vri en gang for fjernlys og som ikke piper når jeg skrur av bilen. Ditt eksempel vil jeg heller kalle et nisjetilfelle og der er det jo flott med muligheten til å skru AV instrumentpanelbelysningen. Hvorfor vil du vri bryteren akkurat ett hakk for å få hovedlys ("fjernlys", som du sier -som jo også er/blir nærlys når du blender ned...) på? Hva er problemet med å bare vri den så langt den går? (edit: dagens system, hvor fler og fler lys kommer på etterhvert som du slår på flere trinn, er så logisk det går an å få det*, og jeg er ikke helt enig i at "det er lett å komme i situasjonen der man vrir bryteren til panelet lyses opp og stopper der." Imidlertid er det kanskje fordi jeg personlig sjeldent kjører kveld/natt i by hvor man klarer å unngå å merke at man savner hovedlys; kjører vanligvis mørke landeveier..) *) kanskje med unntak av DRL, som skrur seg av når du "overstyrer systemet" med bryteren. Som andre (Quote) har kommentert, så er det faktisk et krav at du skal kunne ha parklysene på og hovedlysene av, nettopp når du står parkert. (derav navnet, parkeringslys.) I Tyskland er/var det (i alle fall tidligere) til og med et krav om at parklysene på høyre og venstre side skulle kunne slås av/på uavhengig av hverandre, slik at man bare slo på lysene på den siden av bilen som sto lengst ut i veien. Da hadde gjerne bryteren en ekstra stilling til venstre for "av". At (alle) lysene kunne vært tenningsavhengige, slik at de slår seg av automatisk, uansett hvilken stilling lysbryteren står i, kunne kanskje vært en god løsning, men det kan hende det er forskrifts (EU-direktiv) -krav som umuliggjør det. Når lysbryteren står på 0 så skal det egentlig ikke være lys noen plasser. Det kommer på lys fram, bare fordi det er påbudt på biler som skal selges i norge. Hvis man ikke merker at frontlysene slukker har man heller ikke behov for instrumentbelysning...... 1: DRL (foran) er nå påbudt i hele EU, ikke bare i Norge. Vi var imidlertid ca. 20-30 år tidligere ute med en lignende regel, slik at alle biler som ble solgt i den perioden måtte bygges om i Norge; og da ble det som oftest, av enkelhetsgrunner, gjort slik at både parklys (inkludert baklys, som var påkrevd, og instrumentlys, som er på samme "kretsen" som parklys/baklys) og nærlys slo seg på automatisk, mens man måtte vri bryteren to hakk for å kunne bruke fjernlysene. Nå, etter at EU krevde det, er DRL stort sett noe (separate lykter) som er lagt til i ettertid, og da er det dessverre som oftest konstruert så idiotisk at baklys og instrumentlys ikke kommer på samtidig. Noen sier det er for å spare strøm/drivstoff/CO2-utslipp; om det stemmer vet jeg ikke... Enda eldre biler, fra før de norske kjørelyskravene ble innført, hadde ellers også akkurat samme situasjon som i dag; to trinn for å slå på hovedlys (nær/fjern). Vi har vært "bortskjemt" med egne norske regler i en lang periode, før vi nå har måttet tilpasse oss EU igjen. 2: Hovedsakelig enig. Kjører man i by med gatelys, så kan det (som andre har vært inne på) dog hende at man "klarer seg" uten nærlys. Egen stilling på lysbryter for hovedlys på og instrumentlys av ser jeg ikke behovet for; da kan du heller dimme instrumentlysene helt ned. (De fleste noenlunde moderne biler har vel trinnløs dimming av disse?!) Endret 2. mai 2015 av Inge Rognmo 1 Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Har kun rørt lysbryteren de gangen jeg har parkert med motor i gang(til park), ellers rører jeg ikke den delen. Kjørelys(eller fjernlys) og instrumentlys er i bruk da. Men nå er jo bilen min 10år og det er dårlig med drl osv. Har også en Nightpanel knapp jeg har brukt, dog er det sjeldent jeg kjører der det er bekmørkt når man bor i en by. Så kjenner til litt av frustrasjonen til trådstarter de gangen jeg kjører en annen bil der jeg må begynne å vri lysbryter for å få instrumentlys/fjernlys, spesielt på kveld/natt. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Fant noe på Wiki: "To prevent drivers from using DRL when low beam headlights are needed, some regions require the dashboard lights to be turned off when DRL are turned on." 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Hver gang jeg låner bil så blir jeg forvirra av lysinstillingene. På noen biler går frontlykter på og instrumentpanellyset på når bilen starter. Slik er det på noen biler ja, her kan man gjerne ikke bruke fjernlyset uten å skru på lyset heller. Dette gjelder typisk biler uten mulighet for å programmere eller skifte lysbryter for å få automatikk slik man tidligere hadde krav om i Norge. På flere andre biler har jeg merket at ved default så er instrumentpanellyset AV når jeg starter! Tidlig på morgenen og ettermiddagen eller i tunnell ser man derfor ingenting av hastighet, turtall eller annen vital informasjon om bilen. Og skal man fikse på det ved å skru lysbryteren ett hakk, så kommer man til den situasjonen at panellyset skrus på, men frontlysene skrus AV! Er ikke det ulovlig? På kveldstid er det lett å komme i situasjonen der man vrir bryteren til panelet lyses opp og stopper der. Da har man ikke lenger frontlys på. Og når man da skrur av bilen ved parkering så begynner pipinga fordi man har vært så dum å skru på lyset når man kjører. At lyset i instrumentpanelet er av mens kun kjørelys er på er vel egentlig helt genialt, da kan det være et visst håp om at folk oppdager at de kjører uten lys. Parklys er som det blir nevnt av andre påbudt, og de SKAL brukes når du stanser langs veien med motoren i gang. Nærlys SKAL da slås av. Dette syndes det mot, og noe sier meg at du fort kan være blant disse.. Hvorfor er det slik elendig løsning på det? Skulle jo ikke så veldig mye til for å forbedre situasjonen. Jeg foreslår: 1) frontlys på, panellys på (default!) 2) frontlys på, panellys av 3) frontlyst av, panellys på 4 frontlyst av, panellys av Eventuelt bare kutte ut 3) og 4) siden kjørelys er påbudt i Norge. På min bil skrus alt lys på når bilen starter. Alt lys skrus av når bilen skrus av. Veldig enkelt, ikke noe mas med piping. Hvorfor har så mange bilprodusenter bommet så grovt? I dag som det stilles krav til DRL er dette helt på trynet. Men man kan med fordel ha følgende oppsett: Standard: DRL på, ved mørke tennes baklamper og vanlige nærlys. (Slik er det i Auto-modus på biler med lyssensor i dag) Park: Baklamper på, parklys foran. Kan brukes i kombinasjon med tåkelys. Nær: Vanlige nærlys, greit hvis man har xenon og kjører mye i områder med tunneller (xenonpærer slites en del hver gang de tennes) Men akkurat slik er det jo på mange biler allerede Stort sett alle nyere biler har ikke instrumentlys (og heller ikke baklys!) på trinn 0 (som er "av", men med automatiske DRL). Dette er som følge av et EU-direktiv som kun påbyr lysende DRL foran, ikke baklys og instrumentlys (selv om de gjerne kunne vært det) Enda litt mer moderne har også lyssensor som skrur baklys og instrumentlys på ved behov. Det er bare trist og leit at EU-direktivene ikke stiller krav til lyssensor som regulerer dette. Det fører til at en haug av toyota og andre kjipe biler kjører uten baklamper på kvelden, og med kun DRL på foran hele døgnet. Stort sett er systemet vanligvis omtrent slik: 0: Parklys, instrumentlys og hovedlys av, DRL (påbudt) på (eventuelt med automatikk på parklys/baklys/instrumentlys) 1: Parklys og instrumentlys på, hovedlys av, DRL av eller på (vet ikke om det er noen krav/standard angående DRL her...) 2: Parklys, instrumentlys og hovedlys på, DRL av Så har du jo som oftest tåkelys og tåkebaklys også, men det betjenes vanligvis på annen måte; ved å trekke bryteren ut/inn, e.l. (DRL = Daylight Running Lights, kjørelys) På Mercedes er det som følger: 0 (Det tilsvarer som regel nærlys på norsksolgte biler før en viss dato) Park Auto Nær Ja det er jeg enig i. Men å vri om nøkkelen og vri om lyset to hakk hver gang bilen skal av og på... hmm må finne en måte å omprogrammere dette på Blir for tungvint. Holder å vri om nøkkelen så burde lysene være på. Livet må være hardt for deg, når slike enkle ting lager såpass store frustrasjoner. Fant noe på Wiki: "To prevent drivers from using DRL when low beam headlights are needed, some regions require the dashboard lights to be turned off when DRL are turned on." Dette burde faktisk vært et krav over alt! 3 Lenke til kommentar
toth Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 (endret) på nyere biler må man hver gang vri av og på lyset. Hver gang jeg vrir om tenningen må jeg vri på lyset. Hver gang jeg vrir av tenningen må jeg vri av lyset. Dette er jo direkte feil - alle nyere biler av en viss minimumsstandard har en bryter-posisjon som heter "Auto", og du trenger aldri å røre den. Da får du automatisk: -Alt av når tenning er av -Kjørelys på dagtid -Nærlys og instrumenter på kveld og i tunnel. Har ikke rørt lysbryteren i bilene mine siden jeg kjøpte dem. Endret 30. april 2015 av toth 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Ikke alle biler har Auto-lys, på en del nye biler er dette fortsatt "ekstrautstyr". På min siste bil uten Auto var det 0 - DRL - park - hovedlys. På 0 var alt lys av. På DRL fikk jeg LED-striper foran og baklys (også LED) tent, og lys i instrumentpanel, med tenningen på. Når det mørknet, måtte jeg skru til hovedlys manuelt, fikk da xenon nær og fjern, lys i midtkonsollen også, i fotrommene og stemningslyset i bilen, mens LED-stripene ble dimmet ned til park-nivå. Normalt stod den i DRL. Ser det er mange som ikke har satt seg inn i hvordan lysene på ens egen bil (altså den man kjører) fungerer. Mange kjører kun på DRL, uten baklys, selv om det er mørkt. Ser av og til biler helt uten lys, også når det er bekmørkt, og lurer på hvordan de ser hvor de kjører. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Ser av og til biler helt uten lys, også når det er bekmørkt, og lurer på hvordan de ser hvor de kjører. Strømmen er jo så dyr i disse dager. 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Ikke alle biler har Auto-lys, på en del nye biler er dette fortsatt "ekstrautstyr". På min siste bil uten Auto var det 0 - DRL - park - hovedlys. På 0 var alt lys av. På DRL fikk jeg LED-striper foran og baklys (også LED) tent, og lys i instrumentpanel, med tenningen på. Når det mørknet, måtte jeg skru til hovedlys manuelt, fikk da xenon nær og fjern, lys i midtkonsollen også, i fotrommene og stemningslyset i bilen, mens LED-stripene ble dimmet ned til park-nivå. Normalt stod den i DRL. Ser det er mange som ikke har satt seg inn i hvordan lysene på ens egen bil (altså den man kjører) fungerer. Mange kjører kun på DRL, uten baklys, selv om det er mørkt. Ser av og til biler helt uten lys, også når det er bekmørkt, og lurer på hvordan de ser hvor de kjører. Konebilen har som din ikke auto, men 0-Park-Nær , da fungerer 0 som "halvauto", den styrer selv drl/nær/baklys, men ikke interiør. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 (endret) Det er vel bred enighet om at DRL ikke skulle vært mulig å tilby uten å samtidig ha en auto-modus med lyssensor. Mange klarer ikke å beherske bruk av blinklys og parklys. Det er veldig optimistisk å tro at de samme menneskene skal klare å skru av og på nærlys i tunnel og etter mørkets frambrudd. Endret 30. april 2015 av BaronSlask 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå