Gå til innhold

Opptakskrav NHH 2015

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Opptaksgrensen beveger seg nok ikke mye. Jeg vet ikke hvordan søkerne fordeler seg på kvotene, men totalt er det flere søkere i år enn i fjor. Det gjør det mer sannsynlig at opptaksgrensen går opp enn ned. I 2013 var det flere søkere enn i 2014 og da var opptaksgrensen 56,7 poeng. Derfor spår jeg at opptaksgrensen kommer til å ligge mellom 56,2 og 56,7 poeng i år.

Lenke til kommentar

Hvordan tror du de dårlige tidene i oljen spiller inn? Kan jo være at mange velger bort ingeniørutdanning og søker seg til økonomi isteden. Mange realfagsfolk med gode karakterer og mye poeng som kan være med på å  drive grensen oppover. Synspunkter? 

Det er mulig, men mitt inntrykk er at allerede en betydelig del av NHH-studentene har med seg realfag fra videregående. Så den forskjellen tror jeg er minimal. Og som Haisop999 er inne på, kan ingeniører drive med mye annet enn olje. Noen vil kanskje vurdere økonomi og administrasjon istedenfor ingeniørfag, men det vil nok heller være slik at de vurderer industriell økonomi eller andre ingeniørstudier på bekostning av petroleumsingeniør-

Det er vanskelig å si hvor opptaksgrensen lander før opptaket er klart. Du kan uansett ikke bruke informasjonen til noe. Hvis du skal ha eksamener før opptaket, bør du gjøre ditt beste for å få gode karakterer uavhengig av hva opptaksgrensen kan bli. Hvis ikke, må du bare vente og se hvordan det går.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...