Gå til innhold

Vekt på bil og campingvogn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjansen for å bli stoppet og faktisk veid er nok ikke så voldsomt stor. Sjansen for å bli stoppet i "førerkortkontroll", hvor de bare sjekker om du har lov å trekke vogna på ditt førerkort (og det kan du på BE, men ikke på B; summen av bilens og vognas totalvekter blir 3170+1250=4420kg, langt over de tillatte 3500kg) er nok betydelig høyere, men som sagt, sjansen for å bli kontrollveid, slik at det blir oppdaget at du har mer nyttelast i vogna enn bilens tillatte hengervekt tillater, er nok mindre.

 

Det finnes, merkelig nok, ingen forskrift om overlastgebyr for bil under 3500kg, som det gjør for lastebil, så hvor mye du vil få i gebyr/bot/forelegg er ikke så helt enkelt å besvare...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ved en enkel utvidelse kan man få:

96 Rett til å føre motorvogn i klasse B med tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg og hvor vogntogets samlede tillatte totalvekt er over 3500 kg, men ikke over 4250 kg.

Det hjelper ikke deg særlig, du må utvide til BE.

Lenke til kommentar

Gjennomsnittlig bilist blir stoppet 1 gang hvert 8.de år i kontroll.  Hvis du kjører pent og ikke stikker deg ut.  UP er ute etter verstingene.

For å sitere Dirty Harry - "Do you feel lucky today"  :)

 

Husk ellers maks 80km/t for henger med brems.  Er den uten brems er det maks 60 km/t (medmindre henger og last er < 300 kg, da er det 80 km/t).

 

Kjører du f.eks. henger med brems (campingvogn regner jeg med har brems?)  på de nye motorveiene som er skiltet 110 km/t og holder fartsgrensen ift skilt,  så kjører du altså 30 km/t for fort og slikt blir det høye bøter, tid uten førerkort osv av...

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

For førerkort klasse BE er det vel aktuell totalvekt (den faktiske vekten på tilhenger ved kontrolltidspunkt) som gjelder, så da kan du trekke denne tilhengeren helt lovlig.
 

 

Edit: Ser nå at du har presisert dette selv i førstepost. Bot for overlast er vel på et par tusen, men sjangsen for å bli stoppet er ytterst minimal med mindre du skal forbi en av vektstasjonene til Vegvesenet.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Totalvekt på bilen og henger er 3170kg på bilen er den 2075kg

Da er kombinasjonen forsåvidt tillatt med bare B også, men det forandrer jo ikke selve nyttelast-spørsmålet.

 

Kjører du f.eks. henger med brems (campingvogn regner jeg med har brems?)  på de nye motorveiene som er skiltet 110 km/t og holder fartsgrensen ift skilt,  så kjører du altså 30 km/t for fort og slikt blir det høye bøter, tid uten førerkort osv av...

110 med 80-grense gir ikke tid uten førerkort. (Beslaggrensa for 80-sone/grense er 116) ;)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

Kjører du f.eks. henger med brems (campingvogn regner jeg med har brems?)  på de nye motorveiene som er skiltet 110 km/t og holder fartsgrensen ift skilt,  så kjører du altså 30 km/t for fort og slikt blir det høye bøter, tid uten førerkort osv av...

110 med 80-grense gir ikke tid uten førerkort. (Beslaggrensa for 80-sone/grense er 116) ;)

 

Beslagsgrensa på 116 km/t i 80 sona er med utangspunkt i ellers gode forhold, har du henger på slep så vil dette trekke langt i skjerpande rettning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ang hastighet: EU sier dette:

Standard speed limits (unless otherwise stated by traffic signs) [km/h]
speed-50.jpg

Urban roads

speed-80.jpg

Non-urban roads

speed-80.jpg

Motorways/expresswaysFor vehicle combinations up to 3.5 t with special technical equipment: 100 km/h

 

Hva er "special equipment"? Hva skal til for at bil og henger under 3.5 t kan kjøre 100?

Lenke til kommentar
Hva er "special equipment"? Hva skal til for at bil og henger under 3.5 t kan kjøre 100?

 

I f.eks Tyskland har de noe som heter "Tempo 100" tilhengere som kan kjøres på motorvei i max 100km/t. Tilhengerne må utstyres med bl.a. dempere på fjæringen. Dette har vi selvfølgelig ikke i Norge.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Det sto en mer eller mindre informativ artikkel om dette i siste Vi Menn Bobil-ekstra, som jeg nettopp har lest. I utgangspunktet kun krav til av/omlasting, men anmeldelse (og formodentlig bot/forelegg, neppe forenklet) ved grove brudd, på over 30% overskridelse av tillatt vekt. Sto imidlertid ikke presisert om det var 30% av nyttelast, 30% av totalvekt, eller 30% av tillatt aksellast -formodentlig det siste.

 

150kg overlast blir mindre enn 30% av tillatt hengervekt på 1050kg, så mest sannsynlig blir eneste konsekvens at du må tømme vogna og fylle bagasjerommet før du får kjøre videre.

 

Nå er det jo imidlertid her snakk om overskridelse av bilens tillatte hengervekt, og ikke av vognas tillatte totalvekt, så situasjonen er jo ikke helt den samme.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere som har blitt stoppet både for det ene og det andre når det kommer til kjøring med tilhenger. Overlast har stort sett resultert i at en ikke får kjøre videre før en har fikset problemet, men jeg vet også om en som fikk en mindre bot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...