Gå til innhold

Oppgradering av stue-pcen - nytt hk/cpu/ram

Anbefalte innlegg

Stue-PCen begynner dra på åra, så trenger en liten oppgradering. Tenker nytt hovedkort, cpu og ram. Regner med jeg klarer meg med integrert gpu i disse dager? 

Bruksområde er Kodi, Netflix, YouTube, Spotify, diverse web-tv og ymse nedlastning. Går i 1080p per nå, men forsåvidt fint med en oppgradering som takler 4K om jeg skulle finne på å bytte TV en gang.  

Budsjettet er "billigst mulig". 

Fant frem disse delene, duger det? Noen bedre alternativer?

Hovedkort: MSI B85M-E45

CPU: Intel Core i3-4130T

RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

Sum ca 2500,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter litt googling ser det ut til at jeg ender med dette oppsettet:

Hovedkort: MSI B85M-E45

CPU: Intel Pentium Anniversary Edition G3258

RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

Sum ca 1900,-

Evt bare komplett sin "Anniversary Editon" oppgraderingspakke.

Er Z97 verdt de 300,- ekstra?. Innen jeg skal oppgradere cpu er det nok garantert kommet en ny sokkel uansett, og overklokking gidder jeg neppe styre med. Så liksågreit å kjipe til med B85?

Lenke til kommentar

B85 har alt du trenger. Jeg ser ikke noe poeng i å bruke mer for Z97 chipset.

Ser ut som et bra oppsett. Jeg ville vurdert noe mindre (som en NUC el.) men det er vel mer estetisk enn noe annet :)

Takker for svar! Da går jeg for det. :)

Hadde nok kjøpt noe mer kompakt og vifteløst om jeg skulle kjøpt alt nytt nå. Men siden jeg allerede har kabinett, psu, kjøler, ssd og en stor snurredisk så blir dette enkleste og billigste utvei.

Har forsåvidt ikke så mye hensikt hvordan det ser ut heller da alt er skjult bak lukkede dører i TV-benken uansett. Sammen med en relativt voksen forsterker, spillekonsoll og sånt. Så en boks fra eller til gjør liten forskjell.  :fun:

Det er jo kjekt med en T-prosessor i en stuePC da. Mye mindre behov for kjøling, og dertil mindre viftesus. 

Ja det var grunnen til at jeg valgte den først, men såvidt jeg har lest er det ikke særlig mye varmeutvikling i G3258 heller? Og når den koster halvparten og ytelsesforskjellen er marginal så syns jeg ikke det var helt verdt det. 

Prosessoren som sitter i maskinen i dag er 65W og med kjøleren som sitter på klarer jeg ikke høre om vifta går eller ikke fra sofaen. Eneste som lager hørbar lyd er snurredisken egentlig, og når den er i bruk så er det som regel lyd på anlegget uansett.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Takker for svar! Da går jeg for det. :)

Hadde nok kjøpt noe mer kompakt og vifteløst om jeg skulle kjøpt alt nytt nå. Men siden jeg allerede har kabinett, psu, kjøler, ssd og en stor snurredisk så blir dette enkleste og billigste utvei.

Har forsåvidt ikke så mye hensikt hvordan det ser ut heller da alt er skjult bak lukkede dører i TV-benken uansett. Sammen med en relativt voksen forsterker, spillekonsoll og sånt. Så en boks fra eller til gjør liten forskjell.  :fun:

Regnet med det det stod litt bortgjemt ja :)

Men i og med at du har en ssd OG vanlig HDD kan det faktisk være et poeng med Z97. Man får da Intel Rapid Storage Technology, som gjør at du kan lage oppsett med ssd som en slags avansert cache og lignende. 

Bare nevner det, selv om OS på ssd og media på hdd fungerer helt utmerket for et slikt oppsett :)

Lenke til kommentar

Men i og med at du har en ssd OG vanlig HDD kan det faktisk være et poeng med Z97. Man får da Intel Rapid Storage Technology, som gjør at du kan lage oppsett med ssd som en slags avansert cache og lignende. 

Bare nevner det, selv om OS på ssd og media på hdd fungerer helt utmerket for et slikt oppsett :)

Hm, ikke hørt om før. Får lese meg litt opp på det og se om det virker interessant! Mye nytt som skjer når man ikke følger med. :p

Endret av phax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...