Gå til innhold

Mister snart jobben. Dagpenger?

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at jeg mister jobben snart. Dette er min første jobb og jeg har jobbet der siden tidlig i år. Sjekket opp i dagpenger og ser at man må ha tjent minst ~125K før man kvalifiserer til dagpenger. Jeg har tjent 150K totalt når jeg mister jobben, da kvalifiserer jeg vell til dagpenger?

Tok dette opp med noen som mener at jeg ikke vil få dagpenger før etter nyttår? Det kan vell ikke være riktig? Er det faktisk slik at jeg må leve på de pengene jeg har tjent nå helt til neste år eller selge alt jeg eier og har for å søke om sosialstønad?

Endret av Klepp2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel slik jeg forstår dette: 

For å få rett til dagpenger må søker ha fått utbetalt en arbeidsinntekt på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i det siste avsluttede kalenderåret, eller en arbeidsinntekt på minst 3 ganger grunnbeløpet i løpet av de tre siste avsluttede kalenderårene.

så jeg tenker han du har snakket med før har rett. Men du finner ikke noe definitivt svar før du tar turen på NAV, som jeg i din situasjon vil anbefale så snart som mulig samtidig som du søker ny jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar

vel slik jeg forstår dette: 

For å få rett til dagpenger må søker ha fått utbetalt en arbeidsinntekt på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i det siste avsluttede kalenderåret, eller en arbeidsinntekt på minst 3 ganger grunnbeløpet i løpet av de tre siste avsluttede kalenderårene.[/size]

så jeg tenker han du har snakket med før har rett. Men du finner ikke noe definitivt svar før du tar turen på NAV, som jeg i din situasjon vil anbefale så snart som mulig samtidig som du søker ny jobb.

Ringte NAV men de kunne ikke svare, jeg måtte levere søknad og det kan man først gjøre 1 uke før oppsigelse, jeg har litt over en måned igjen.

Utrolig trist om det stemmer at jeg ikke har krav på dagpenger, da har pengene som ble spart opp til bil blitt omgjort til det jeg må overleve på resten av året......

Lenke til kommentar

Ser at folk skriver at NAV skal være siste utvei, men er man arbeidsledig så trenger man uansett en inntekt for å kunne betale regninger å ha ett normalt liv..Og har man ett grunnlag for å få dagpenger jo så absolutt søk om å få det, det kommer ikke automatisk.. Man trenger jo penger for å være en aktiv arbeidsøker..

Om noen er for stolte til å ha kjennskap til NAV så kan de for all del være det, men vi vill alle havne der på ett eller annet tidspunkt, det er trossalt de som sørger for pensjonen din når du ligger i bleie og ikke kan gå på do uten hjelp...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har seg sånn at jeg mister jobben snart. Dette er min første jobb og jeg har jobbet der siden tidlig i år. Sjekket opp i dagpenger og ser at man må ha tjent minst ~125K før man kvalifiserer til dagpenger. Jeg har tjent 150K totalt når jeg mister jobben, da kvalifiserer jeg vell til dagpenger?

Tok dette opp med noen som mener at jeg ikke vil få dagpenger før etter nyttår? Det kan vell ikke være riktig? Er det faktisk slik at jeg må leve på de pengene jeg har tjent nå helt til neste år eller selge alt jeg eier og har for å søke om sosialstønad?

For å få dagpenger så må du ha tjent 1,5G i fjor, det du har tjent i år teller ikke før til neste år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...