Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Høyrentekonto, boligsparekonto eller fond?

Lemongrass

Anbefalte innlegg

Jeg er student og sparer for tiden til bolig som jeg regner med å kjøpe om 4-5 år. Etter å ha fylt opp BSU-kontoen, hvilken spareform anbefaler dere da? Jeg har en boligsparekonto i Nordea som har samme rente som BSU på 4,1% og en høyrentekonto i Nordax som har 3,0%. Jeg sparer litt på begge kontoene i og med at jeg ikke liker å binde alle sparepengene mine opp mot bolig, til tross for at det er bolig de sansynligvis kommer til å gå til. Jeg sparer også 200 kr i måneden i indeksfond som er tiltenkt pensjon. Jeg har vurdert å sette et høyere beløp inn på indexfondet, men i og med at det bare er en tidshorisont på 4-5 år er det kanskje litt for risikabelt? Jeg vurderer da obligasjonsfond eller rentefond istedet for boligsparekonto og høyrentekonto, hva tenker dere om det?

Endret av Mos Def
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du spare i fond må du ha litt størrelse på det, ellers er det ikke noe vits. Anbefaler å spare 25k i BSU hvert år for å få skattefradraget og ellers sette resten i fond. Enten vil jeg satt pengene i 100% aksjefond eller så kan du dele det opp 50/50 og sette halvparten i obligasjonsfond. Setter selv inn 10-15k i fond hver mnd. 

Eksempel på en god portefølje:

30% Odin Kreditt (Lav riskiko obligasjoner)

20% Templeton Total Global Fund (obligasjoner med mer risiko, høyere avkastning)

40% Storebrand Global Verdi (Globalt indeksfond)

10% DNB Nordic Technology (Teknologi, bransjefond)

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Jeg er student....

også 200 kr i måneden i indeksfond som er tiltenkt pensjon. Jeg har vurdert å sette et høyere beløp inn på indexfondet, men i og med at det bare er en tidshorisont på 4-5 år....

Du er student og skal pensjonere deg om 4-5 år? Enten er du godt opp i åra eller skal ha en jobb hvor du tjener som rakkern....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du spare i fond må du ha litt størrelse på det, ellers er det ikke noe vits. Anbefaler å spare 25k i BSU hvert år for å få skattefradraget og ellers sette resten i fond. Enten vil jeg satt pengene i 100% aksjefond eller så kan du dele det opp 50/50 og sette halvparten i obligasjonsfond. Setter selv inn 10-15k i fond hver mnd. 

Er dette gode råd? Da er alle pengene hans bundet opp i langtidsinvesteringer (bolig og fond). Hva hvis han plutselig trenger penger til noe annet? Ville i alle fall hatt en god buffer før du begynne å spare så voldsomt i fond når man er student. (Kanskje uten deltidsjobb også?). Det er blant annet vanlig å gå minst et par måneder arbeidsløs etter man har studert. Da kan likvide midler komme godt med.

Og hvorfor er det "ikke noe vits" å spare mindre summer? Noe er vel bedre enn ingenting, og over en lang nok tidshorisont kan selv et par hundre kroner i måneden bli en OK sum. Studenter har vanligvis ikke råd til å sette vekk tusenvis av kroner som ikke skal brukes før om 10+ år. Imponerende at du klarer å spare så mye, men det er ikke noen grunn til å ta motet fra andre mer normale sparere synes jeg.

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bank vil slå obligasjonsfond de kommende årene. Spar i bank.

Det mest latterligste jeg har lest på lenge. På hvilket grunnlag tror du at bank vil slå fond? Største pisspreiket jeg har lest som du kan holde deg for god til å skrive.

Ikke bli lurt folkens!!

Lenke til kommentar

Eventuelt vet kanskje ikke kjekset hva obligasjon betyr.

Selv om obligasjoner vil ha lavere forventet avkastning på grunn av renteutsiktene, betyr ikke det at banken vil ha bedre rente. Gjelder bare å finne de beste obligasjonsfondene.

Er dette gode råd? Da er alle pengene hans bundet opp i langtidsinvesteringer (bolig og fond). Hva hvis han plutselig trenger penger til noe annet? Ville i alle fall hatt en god buffer før du begynne å spare så voldsomt i fond når man er student. (Kanskje uten deltidsjobb også?). Det er blant annet vanlig å gå minst et par måneder arbeidsløs etter man har studert. Da kan likvide midler komme godt med.

Fond trenger ikke nødvendigvis å være langtidsinvesteringer. Fond er jo ekstremt lett omsettelig og i løpet av noen dager etter du selger de har du pengene tilgjengelig til å brukes på andre ting. Investerer du i børsnorterte fond (ETFer) har du pengene øyeblikkelig. Porteføljen jeg anbefalte har 50% i obligasjoner, som generelt sett er mye mindre volatilt enn vanlige aksjefond.

• Liker 1
Lenke til kommentar

20% Templeton Total Global Fund (obligasjoner med mer risiko, høyere avkastning)

- Odin Kreditt har 0,75 % i forvaltningsavgift. På lavrisiko obligasjoner er det (for) mye

- Templeton ... relativt høye kostnader her også.

- Storebrand Global Verdi er ikke et indeksfond. Avkastning ligner derimot et skapindeksfond med 0,75 % forvaltingshonorarer.

- DNB Nordic Technology. Et godt fond, men med for høye kostnader. Anbefaler heller å kopiere fondet ved å kjøpe 10-15 av aksjene som DNB Nordic Technology sitter, og ta 1,5 % (forvaltningshonorarene) i egen lomme. 

Skal man investere i aksjer bør man ha et investeringsperspektiv på minimum 5 år.

Jeg sitter stort sett med følgende fond:

- Vanguard Total Stock Market (ticker: VTI) (kostnad 0,05 %)

- Vanguard REITs (ticker: VNQ)  (kostnad 0,10 %)

- Superfondet Norge (kostnad 0,0 %)

Resten investerer jeg selv. Total forvaltningskostnader (skattekostnader, forvaltningshonorarer, tradingkostnader m.m) på 2-3 % som særdeles mange fond har i Norge er for mye. Tenk deg om du skulle betalt 2-3 % forvaltningskostnader på huset ditt? Mange ville betalt 150 kNOK i året!

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

- Odin Kreditt har 0,75 % i forvaltningsavgift. På lavrisiko obligasjoner er det (for) mye

- Templeton ... relativt høye kostnader her også.

- Storebrand Global Verdi er ikke et indeksfond. Avkastning ligner derimot et skapindeksfond med 0,75 % forvaltingshonorarer.

- DNB Nordic Technology. Et godt fond, men med for høye kostnader. Anbefaler heller å kopiere fondet ved å kjøpe 10-15 av aksjene som DNB Nordic Technology sitter, og ta 1,5 % (forvaltningshonorarene) i egen lomme. 

Skal man investere i aksjer bør man ha et investeringsperspektiv på minimum 5 år.

Jeg sitter stort sett med følgende fond:

- Vanguard Total Stock Market (ticker: VTI) (kostnad 0,05 %)

- Vanguard REITs (ticker: VNQ)  (kostnad 0,10 %)

- Superfondet Norge (kostnad 0,0 %)

Resten investerer jeg selv. Total forvaltningskostnader (skattekostnader, forvaltningshonorarer, tradingkostnader m.m) på 2-3 % som særdeles mange fond har i Norge er for mye. Tenk deg om du skulle betalt 2-3 % forvaltningskostnader på huset ditt? Mange ville betalt 150 kNOK i året!

Jeg har selv halvparten av mine investeringer i ETFer med så lave kostnader som 0,05% i året. (Vanguard SP& 500, Powershares QQQ). Synes dog at fond at aktiv forvaltede fond som over en lengre periode har gjort det bedre enn markedet fortsatt er verdt å investere i. Storebrand Global Verdi har slått indeksen i 5 av de siste 6 årene, så sier seg selv at dette ikke er noe skapindeksfond. 

Lenke til kommentar

Jeg har selv halvparten av mine investeringer i ETFer med så lave kostnader som 0,05% i året. (Vanguard SP& 500, Powershares QQQ). Synes dog at fond at aktiv forvaltede fond som over en lengre periode har gjort det bedre enn markedet fortsatt er verdt å investere i. Storebrand Global Verdi har slått indeksen i 5 av de siste 6 årene, så sier seg selv at dette ikke er noe skapindeksfond. 

Vel og merke har du selv beskrevet fondet som et "globalt indeksfond"

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Vel og merke har du selv beskrevet fondet som et "globalt indeksfond"

Et nok heller et globalt aksjefond med lav forvaltningsavgift. Vanskelig å definere, for fondet er et modellbasert faktorfond, så er ikke like aktivt forvaltet som tradisjonelle aktive fond, men dog mer aktivt forvaltet enn indeksfond.

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Det mest latterligste jeg har lest på lenge. På hvilket grunnlag tror du at bank vil slå fond? Største pisspreiket jeg har lest som du kan holde deg for god til å skrive.

Ikke bli lurt folkens!!

Det er bare å se på internrentene til obligasjonsfond. De ligger på 1-2%. Det er det oljefondet har på sine obligasjoner. I bank får du 2,7%.

Endret av selters
Lenke til kommentar

Det er bare å se på internrentene til obligasjonsfond. De ligger på 1-2%. Det er det oljefondet har på sine obligasjoner. I bank får du 2,7%.

Hadde du fulgt med i timen hadde du lært at det å investere i statsobligasjoner per 2015 ikke vil lønne seg. Det finnes en haug av andre obligasjoner som det akkurat nå er gunstig å sette penger i, mye på grunn av den lave dollarkursen akkurat nå.

Lenke til kommentar

Hadde du fulgt med i timen hadde du lært at det å investere i statsobligasjoner per 2015 ikke vil lønne seg. Det finnes en haug av andre obligasjoner som det akkurat nå er gunstig å sette penger i, mye på grunn av den lave dollarkursen akkurat nå.

De som vil vedde på at markedet ikke har priset inn all tilgjengelig informasjon i selskapsobligasjoner og valuta, kan gjøre det, men du kan ikke si at det "åpenbart" vil lønne seg å sette penger i selskapsobligasjoner i stedet for bank. Til det er risikoen for stor.

Lenke til kommentar

Ikke bli lurt folkens!!

Hva er ditt grunnlag for å hevde det motsatte?

Du er tøff i trynet og snakker med store bokstaver, kjekset  

Og de som gjør det pleier å ha tynt med argumenter, og bør bare unntaksvis velges som rådgivere

Endret av nojac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Synes dog at fond at aktiv forvaltede fond som over en lengre periode har gjort det bedre enn markedet fortsatt er verdt å investere i. Storebrand Global Verdi har slått indeksen i 5 av de siste 6 årene, så sier seg selv at dette ikke er noe skapindeksfond. 

Husker ikke formelen for å regne ut dette, men sannsynligheten for å slå markedet fem av seks år basert på ren tilfeldighet er faktisk ikke så liten. 

Lenke til kommentar

Synes dog at fond at aktiv forvaltede fond som over en lengre periode har gjort det bedre enn markedet fortsatt er verdt å investere i. Storebrand Global Verdi har slått indeksen i 5 av de siste 6 årene, så sier seg selv at dette ikke er noe skapindeksfond.

Husker ikke formelen for å regne ut dette, men sannsynligheten for å slå markedet fem av seks år basert på ren tilfeldighet er faktisk ikke så liten.

0.5×0.5×0.5×0.5×0.5×0.5 = 1.5 %. Vel å merke at det ikke sier noe om hvor mye man slår markedet. Slår man f.eks. markedet konsevent med over 10 % hvert år, blir det noe slikt som 0.4x0.4x...= 0.4 % er man konsekvent langt over blir det svært marginalt. Det de glemte å nevne på NRK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...