Gå til innhold

Hva burde overbevise en ikke-troende?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde vel vært bevis og ikkje argument ? :D

nå er det ikkje direkte bevis for at det ikkje eksisterer, sånn helt konkrete bevis.

Men eg synes selv det høres kjempe urealistisk ut, trur de som laga bibelen var nokre flinke skjønnliteraturs forfattere, but prove me wrong (ikkje rettet til deg TS, men til de "fremtidige" religiøse som kommer til å skrive her.

Argument, bevis... det blir litt samme greia. Et argument bruker gjerne bevis (eller 'evidens', om man skal være pirkete).

Jeg tror ikke du bommer helt på det med Bibelen der, selv om skjønnlitteratur er nok å ta litt hardt i. Men det er helt klart at de som skrev evangeliene hadde sin egen agenda.

Tro trenger ikke beviser, noe som kommer av ordet, å tro. Det er ikke et faktum.

Denne klovnen her er uenig med deg, og det er mange andre religiøse som insisterer på at deres tro er "rasjonell". Blant annet Platinga, som jeg siterer i første innlegget - selv om han må argumentere for en sjette sans for å få det til å, uhm, "gi mening".

For those who believe, no proof is necessary.

For those who don`t believe, no proof is possible.

I beg to differ.

Tja, hvis alt en kam tenke seg til eksisterer i en eller annen form i et eller annet parallelt univers, så vil det også gjelde alt de kristne tror på. Men hva så, når det gjelder alt annet også?

Kan kristne flest akseptere at de andre religionene er like sannsynlige?

Nei, det kan de som regel ikke. De, som alle andre religiøse i samme situasjon, er helt rå til å rasjonalisere. Det er egentlig litt artig å observere. 

Kristus er oppstanden

Jeg tror du misforsto spørsmålet mitt litt.

Lenke til kommentar

Kristus er oppstanden

Hvis dette er ditt forslag til hva som burde overbevise en ikke-troende så har du ett problem.

Den ikke-troende vil aldri rekke å tro deg, da det er en uendelig lang liste med tomme religiøse argumenter som har kommet før din tomme religiøse påstand. Den ikke-troende vil simpelthen dø lenge før din påstand er i nærheten av bli behandlet. Ikke engang ufoer, enhjørninger og spaghettimonsteret rekker å bli godtatt før din påstand trer ikraft. Et menneskeliv må være uendelig langt før det rekker å godta din påstand.

Lenke til kommentar

All sann kristendom byggjer på krafta i Kristi oppstode frå dei døde for det er den same krafta som har reist alle kristne opp frå dei døde til eit nytt liv med han. Også eg var åndeleg død før Guds pil traff mitt hjarte så eg fekk sanne og vende meg bort frå synd, og gi mitt liv til Jesus. Jesus Kristus er i går og i dag den same, ja til evig tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

All sann kristendom byggjer på krafta i Kristi oppstode frå dei døde for det er den same krafta som har reist alle kristne opp frå dei døde til eit nytt liv med han. Også eg var åndeleg død før Guds pil traff mitt hjarte så eg fekk sanne og vende meg bort frå synd, og gi mitt liv til Jesus. Jesus Kristus er i går og i dag den same, ja til evig tid.

Men det overbeviser ikke noen som trenger noe håndfast, det gir ikke fasiten på vår eksistens, bare en mulig løsning.

Lenke til kommentar

Det blir nøyaktig like overbevisende som historier om Xenu, en utenomjordisk diktator som sendte milliarder av romvesener til jorda for 75 millioner år siden for å henrette dem ved å sprenge vulkaner. Eller at Joseph Smith og hans profetier var en gjenopprettelse av den sanne menighet direkte ved Guds inngripen.

Lenke til kommentar

Det blir nøyaktig like overbevisende som historier om Xenu, en utenomjordisk diktator som sendte milliarder av romvesener til jorda for 75 millioner år siden for å henrette dem ved å sprenge vulkaner. Eller at Joseph Smith og hans profetier var en gjenopprettelse av den sanne menighet direkte ved Guds inngripen.

Ikke mindre sannsynlig enn det som står i Den Store Eventyrboken a.k.a bibelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle falske kristne bygger på den svake krafta fra jesus. Også jeg var åndelig død da jeg var slave for lyspesten. Det er kun når jeg la løgnene fra meg og kastet bort lenkene at jeg fikk ett nytt, fritt liv uten jesus. Nå er det på tide at vi skyter piler på din gud, vi sikter både på hodet, hjertet og lungene.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Alle falske kristne bygger på den svake krafta fra jesus. Også jeg var åndelig død da jeg var slave for lyspesten. Det er kun når jeg la løgnene fra meg og kastet bort lenkene at jeg fikk ett nytt, fritt liv uten jesus. Nå er det på tide at vi skyter piler på din gud, vi sikter både på hodet, hjertet og lungene.

Opp på Golgatas dunkle høye

Mørkhetens fyrste til fektning drog.

Kom da, synder, betrakt rett nøye

Hvem som der utgjød sitt hjerteblod!

Å, jeg bever, av skrekk må klage,

Pilen i frelserhjertet gikk!

Snart den vendte derfra tilbake,

Mørkets fyrste sitt døds-sår fikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror jeg nettopp fikk en åpenbaring! Jeg har blitt overbevist, hvor dum jeg har vært i å ikke tro på noe av dette tidligere!

Lenke til kommentar

Tror nok mange ikketroende vilel blitt overbevist om herren selv hadde kommet ned på jorden og gjort mirakler i full offentlighet og gjerne repetert dem i en labb under kontrollerte former.

Værre er det ikke.

Har ikke det allerede blitt prøvd?

Kan han ikke vise seg en gang til den dag i dag, bare for å overbevise 1.4 milliarder mennesker om at han finnes? Er det så mye å be om?

Lenke til kommentar

Kan han ikke vise seg en gang til den dag i dag, bare for å overbevise 1.4 milliarder mennesker om at han finnes? Er det så mye å be om?

Ifølge planen skal han komme ned igjen en gang til, ja. Men da ikke for å overbevise, men for å dømme. Da skal alle ikke-troende bli pissredd, står det.

Lenke til kommentar

Ifølge planen skal han komme ned igjen en gang til, ja. Men da ikke for å overbevise, men for å dømme. Da skal alle ikke-troende bli pissredd, står det.

Hvorfor skal man stole på at det som står i Bibelen er sant, selv om man antar at gud eksisterer og inspirerte skriftene? Kanskje han lyver eller bedrar oss.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man stole på at det som står i Bibelen er sant, selv om man antar at gud eksisterer og inspirerte skriftene? Kanskje han lyver eller bedrar oss.

Godt poeng som er verd å nevne for de som tror. Er det ikke en oppfatning om at en falsk Messias eller Gud er å anse som Djevelens verk? I så fall, dersom jeg hadde vært en troende ville jeg behandlet alle som påstår å være den "riktige" (enten direkte eller i form av en bok) med størst mulig skepsis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok mange ikketroende vilel blitt overbevist om herren selv hadde kommet ned på jorden og gjort mirakler i full offentlighet og gjerne repetert dem i en labb under kontrollerte former.

Værre er det ikke.

Har ikke det allerede blitt prøvd?

Har nok ikke det, at noen satt seg ned å startet nedskrivinga av hendelser som kulle ha hendt 70 år tidligere gjenfortalt gang på gang tar jeg ikke som god fisk, når da de eneste som skrev om Jesus var hans etterfølgere og hverken myndighetene i Jerusalem eller jødene på den tiden så ser dte heller dårlig ut for sannhetsgehalten i den historien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...