Gå til innhold

[Løst] Hvordan hindre nettsider i å lastes på nytt?

Anbefalte innlegg

Mange nettsider, særlig nettaviser, har den uvanen å laste siden på nytt uten at besøkeren har trykket F5. Det hjelper ikke å deaktivere javascript så da må det være noe annet som styrer dette.

Det kan være plagsomt fordi nettsider blir tyngre og tyngre. Det er ressurskrevende å laste ned og rendere en hel side på nytt, og det kan ta tid.

For å få et eksempel kan du gå inn på forsiden til en hvilken som helst norsk nettavis. Men sist gang jeg opplevde dette var hos computershopper.com, på denne artikkelen om SSD'er.

I kilden til den SSD-artikkelen finner jeg dette:

<meta http-equiv="Refresh" content="660" />
Det kan virke som at dette er koden som laster siden på nytt?

Jeg har forsøkt å blokkere det ved å legge dette inn som regel i NoAds Advanced:

META[id="Refresh"]
Men regelen virker ikke.

Jeg vil ha kontroll over når nettleseren laster ned websider. Hvordan løser jeg problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken nettleser bruker du?

Firefox:

Preferences -> Advanced -> Generelt -> "Warn me when the web sites try to redirect or reload the page"

IE:

Tviler jeg på du bruker...

Opera:

Tviler jeg også på at du bruker...

Chrome / Safari:

Har ingen innstillinger som gjør at nettleseren advarer deg når nettsiden lastes automatisk. For Chrome kan kanskje denne pluginen hjelpe deg (endre på timeren / evt stoppe den på valgt side), eller denne.

Chrome: Evt. lag ett bokmerke med denne URL: 

javascript:window.setInterval(function () {window.stop()},10)

Trykk på bokmerket når du er på en side du ikke ønsker skal lastes automatisk.

meta-refreshie.png

Meta-refresh-FF.png

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for detaljert svar! :)

Jeg bruker Opera, oftest 12.02 eller 12.14. Jeg bruker disse gamle versjonene fordi de har kjernen Presto. (Versjonene 12.15 - 12.17 har også Presto, men de er mindre kompatible med moderne nettsider.)

Jeg tror aldri Opera støttet Meta Refresh (i alle fall ingen innstillinger for det).

Men du gav meg en idé. Jeg åpnet opera:config og søkte etter Refresh. Jeg fant noe interessant:

XDUlQA1.png

Det er ikke META refresh, men kanskje det hjelper å endre dette. Skal prøve. :)

Lenke til kommentar

Jasså, du bruker Opera altså  :hmm:

Her har du fremgangsmetoden: Gå til: Preferences -> Advanced”,  klikk deretter på "Network" taben. Fjern haken på "Enable Automatic Redirection", og du skal være good2go.

Fungerte løsningen du skrev?

Endret av kjekset
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tenkt på refresh som redirection, men jeg kan prøve dette også.

Og... det virker! :) Når siden ikke får lov til å sende meg videre så får den heller ikke laste samme side på nytt.

Mange takk!

Edit: Nei, det virket ikke å fjerne haken i "client refresh to same location". Jeg var veldig optimistisk men det gjorde altså ingen forskjell.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...