Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forbrukeratferd eksamen BI og Statistikk (ikke for økonomer)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hm, litt sent kanskje men får ikke HEEELT dreisen på multiattributtmodellen og det skjemaet/regnestykket som følger med. Altså veiet score osv og hvordan man skal regne det ut. Hehehe, tips tas imot med stor takk dersom noen vil ha en konstruktiv pause! Får vel satse på at jeg slipper det imorgen :ph34r:  Foruten det, lykke til og kjør på! :woot:  

Lenke til kommentar

Hm, litt sent kanskje men får ikke HEEELT dreisen på multiattributtmodellen og det skjemaet/regnestykket som følger med. Altså veiet score osv og hvordan man skal regne det ut. Hehehe, tips tas imot med stor takk dersom noen vil ha en konstruktiv pause! Får vel satse på at jeg slipper det imorgen :ph34r:  Foruten det, lykke til og kjør på! :woot:  

Veiet score? Mener du den ikke-kompensatoriske hvor man multipliserer de vektede(?) attributtene med poengene alternativene har, for å så summere svarene? :)

Eller lurte har du problemer med å vite hvem som er hva, eller forstå flere? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Veiet score? Mener du den ikke-kompensatoriske hvor man multipliserer de vektede(?) attributtene med poengene alternativene har, for å så summere svarene? :)

YES, nettopp!! Det er sikkert såre enkelt, men tror jeg har misforstått det hahah  :eek:

Lenke til kommentar

YES, nettopp!! Det er sikkert såre enkelt, men tror jeg har misforstått det hahah  :eek:

Vet ikke om du har sovnet ennå, men det er ganske lett ja! 

men veldig vanskelig å forklare, men skal prøve :)

det du egentlig bare kan gjøre er å se for deg den kompensatoriske. Hvor man summerer alle poengsummene hvert alternativ har. Men forskjellen er at nå har attributtene en vektet score, for å ta et eksempel fra forelesning; banker.

Attributt           viktighet   Bank A  Bank B

Tilgjengelighet      4            7             4

Sikkerhet               8            4             6

Her står det altså at for deg så er sikkerher i bank viktig, og tilgjengelighet er litt mindre viktig, og du ser hviken poengsum begge bankene får på hver. for å finne det svaret på en ikke kompensatorisk måte vil må man multiplisere viktigheten med poengene bankene får. 

så da blir det slik:

bank A        Bank B

4*7= 28      4*4 = 16

8*4=32       8*6= 48

Så summerer du svarene; 

+= 60         += 64

Og den som da får høyest sum er den du velger. Håper det ga mening! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...