Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Hei, Kan valgkomiteen fritt velge hvem de ønsker å ha med i sin innstilling for generalforsamlingen, Så frem til at de tar hensyn til f.eks kjønn, representanter fra alle tun og alder? I innstillingen til valgkomiteen foreslår de å fjerne to styremedlemmer og to varamedlemmer (Første og andre vara). Argumentasjonen er at styremedlemmene ikke lengre bor i borettslaget og at varamedlemmene gir ubalanse i representanter for hvert tun. Argumentasjonen for styremedlemmene og andrevara er nok velbegrunnet, da styremedlemmene ikke lengre bor i borettslaget og at andrevara bor i samme tun som førstevara. I innstillingen foreslår valgkomiteen å bytte ut førstevara med en som bor i samme tun, er i samme alder, bor i samme hustype og som er av samme kjønn som førstevara. Kan de faktisk gjøre det, uten å ha noe argument for det? Så til mine spekulasjoner; Et tidligere styremedlem er med i valgkomiteen, og styremedlem og førstevara var sterkt uenig i en omfattende sak som muligens skal opp til ekstraordinær generalforsamling i november, dette kommer an på om styret ønsker å fortsette saken eller ikke (Sier styret nei til å fortsette, trengs det ingen gen. fors. da det ikke blir noe bygningsmessig inngrep). I innstillingen ser jeg at det er foreslått samtlige som er enige med det tidligere styremedlemmet i denne saken. Jeg kan ikke bevise noen ting, det blir bare spekulasjoner. Jeg kan presentere dette for generalforsmalingen, foreslå samtlige benkforslag og stemme over dette. Personlig betyr ikke det så mye for meg hvordan dette ender, men synes hele denne saken virker litt skitten. Kan en valgkomite bare ture frem og foreslå hvem som helst, ut fra "personlige vinninger"? Er det ingen ting som kan gjøres, før det kommer frem til generalforsamlingen? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Valgkomiteen sitter på ganske mykje makt sidan dei langt på veg kan sette sammen styret slik som dei vil, og dersom det ikkje er andre på generalforsamlinga som har store motforestillinger så vil valgkomiteens innstilling ofte gå glatt igjennom. Det er derfor viktig at valgkomiteen består av personar som har tillit blant medlemmane. Å ha valgkomiteen beståande av f.eks varamedlemmane som eigentleg kun ville være listefyll er derfor ofte ein dårlig idé. Når det gjeld antallet styremedlemmer, varamedlemmer, kjønnsfordeling, osv så vil dette i stor grad være avhengig av vedtektene til borettslaget. Valgkomiteen kan f.eks ikkje redusere størrelsen på styret dersom det er vedtektsfesta kor mange som skal sitte i styrtet. Dersom antallet styremedlemmer ikkje er nærmare presisert så har valgkomiteen større handlingsrom i forhold til å sette sammen eit styre. 1 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 ... Jeg kan presentere dette for generalforsmalingen, foreslå samtlige benkforslag og stemme over dette. ... Sjekk borettslagets statutter for å finne ut om benkeforslag er akseptabelt på generalforsamlingen. Vanligvis er det slik at innkalling med komplett sakliste og valgkommittens innstilling skal være ute minst to uker før generalforsamlingen avholdes. Saker og forslag som ikke står på innkallingens agenda er det normal ikke anledning til å stemme over. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Kan valgkomiteen fritt velge hvem de ønsker å ha med i sin innstilling for generalforsamlingen, Så frem til at de tar hensyn til f.eks kjønn, representanter fra alle tun og alder? I innstillingen til valgkomiteen foreslår de å fjerne to styremedlemmer og to varamedlemmer (Første og andre vara). Argumentasjonen er at styremedlemmene ikke lengre bor i borettslaget og at varamedlemmene gir ubalanse i representanter for hvert tun. Argumentasjonen for styremedlemmene og andrevara er nok velbegrunnet, da styremedlemmene ikke lengre bor i borettslaget og at andrevara bor i samme tun som førstevara. I innstillingen foreslår valgkomiteen å bytte ut førstevara med en som bor i samme tun, er i samme alder, bor i samme hustype og som er av samme kjønn som førstevara. Kan de faktisk gjøre det, uten å ha noe argument for det? Så til mine spekulasjoner; Et tidligere styremedlem er med i valgkomiteen, og styremedlem og førstevara var sterkt uenig i en omfattende sak som muligens skal opp til ekstraordinær generalforsamling i november, dette kommer an på om styret ønsker å fortsette saken eller ikke (Sier styret nei til å fortsette, trengs det ingen gen. fors. da det ikke blir noe bygningsmessig inngrep). I innstillingen ser jeg at det er foreslått samtlige som er enige med det tidligere styremedlemmet i denne saken. Jeg kan ikke bevise noen ting, det blir bare spekulasjoner. Jeg kan presentere dette for generalforsmalingen, foreslå samtlige benkforslag og stemme over dette. Personlig betyr ikke det så mye for meg hvordan dette ender, men synes hele denne saken virker litt skitten. Kan en valgkomite bare ture frem og foreslå hvem som helst, ut fra "personlige vinninger"? Er det ingen ting som kan gjøres, før det kommer frem til generalforsamlingen? "Valgkomité" er ikke et obligatorisk organ i norsk selskaps- eller foreningsrett, men det er veldig vanlig å ha en valgkomité som er uavhengig av styret for å sikre generalforsamlingens rolle som kontrollorgan for styret. En valgkomité står fritt i hva den ønsker å foreslå, så lenge forslaget er i tråd med lovens og vedtektenes krav til hvem som kan være styremedlemmer. Utenom de regler generalforsamlingen fastsetter for den er det ingen spesielle regler som gjelder for komitéens arbeid. De trenger ikke begrunne hvorfor de gjør som de gjør. Det er ikke et vilkår etter loven at man skal bo i borettslaget for å være styremedlem (tvert om vil det ofte kunne være en fordel med noen eksterne styremedlemmer). At en komité med agenda ønsker å "pakke" styret med sine folk for å oppnå et bestemt resultat i en sak er ikke helt ukjent, men måten man forhindrer det på er å stille motliste og kjøre kampvotering. Da handler det om hvem som får flertall for sine kandidater. Sjekk borettslagets statutter for å finne ut om benkeforslag er akseptabelt på generalforsamlingen. Vanligvis er det slik at innkalling med komplett sakliste og valgkommittens innstilling skal være ute minst to uker før generalforsamlingen avholdes. Saker og forslag som ikke står på innkallingens agenda er det normal ikke anledning til å stemme over. "Saken" er valg av styremedlemmer, og denne kan ordinær generalforsamling ta opp uavhengig av om den er nevnt i innkallingen så lenge det er styremedlemmer hvis verv utløper, jfr. burettslagslova § 7-8 nr. 3. Denne bestemmelsen kan ikke fravikes i vedtektene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå