Gå til innhold

Vet noen om et 433 mhz tastatur som kan settes ute?

Anbefalte innlegg

Jeg skulle så gjerne kunne slå av alarmen på hytta uten å åpne døra, siden døra har magnetbryter og sender varsel. Selv bruker jeg en EventGhost-klient på mobilen til å slå av og på alarmen (selvsagt...), men det er diverse foreldre, søsken og andre folk som iblant skal inn og ut der, og da ville det vært flott med en litt mer analog løsning for det. Men fins det et et eller annnet utendørstastatur som kan brukes til dette? Enten ved å sende et signal når riktig kode er slått inn, eller ved å sende signal for hver tast som trykkes inn? Jeg har jo 433mHz i RFXtrx-en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er dessverre veldig dårlig med loddebolt. :( Men jeg betaler gjerne for noe sånt, og jeg har ikke dårlig tid, så det tar jeg gjerne imot!!!! Er du en lodderacer? Jeg har en lodding på et kort til en aktiv subwoofer (en ledning og noe som ser ut som en motstand, uten at jeg er spesialist, som skal festes sammen i kortet) som jeg gjerne skulle ha loddet, og jeg betaler gjerne for det!

Lenke til kommentar

Jeg ble litt forsinket til hytta, men er endelig framme! :) Sånn ser det ut. Den røde ledningen skal loddes fast til den motstanden som også er løs:

post-101042-0-22540900-1431068530_thumb.jpg

Edit: Av en eller annen grunn blir den helt forvrengt av å bli vist som vedlegg, men den blir grei når du så forstørrer den med forstørrelseslglasset.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Ikke forsøk å lodde den på motstanden på oversiden.

Snu kortet og finn kobberbanen som fører fram til den (enden) av motstanden du skal  koble deg til.

Ta fram Dremel'en og bor et 1mm hull på det bredeste stedet i denne kobberbanen.

Skrap beskyttelseslakken forsiktig av med en kniv rundt hullet uten å skade for mye av kobberet.

Klipp ren den røde kabelen og avisoler.

Stikk den ned i hullet og lodd fast.

Pass på at tinnet flyter ut rundt hele kabelen og ned på kobberbanen.

(Bruk en liten loddebolt og la spissen hvile både mot kabelen og kobberbanen og sett loddetinnet inn så det treffer alle 3)

Lenke til kommentar

Takk, men problemet er som nevnt at også motstanden er løs. Den har brekt løs fra festet på den ene siden. Og jeg er redd jeg ikke kan klare sånn lodding, jeg er ikke stødig nok på hendene. Jeg har prøvd å lodde kretskort tidligere, men det har alltid gått veldig galt...

Lenke til kommentar

Ikke noe problem for deg, nei! Som sagt er jeg en klossmajor med loddebolten og har ødelagt litt for mye til å ville gjøre sånt igjen. Jeg tror jeg har rotet bort adressen din etter samkjøpet, kan ikke du PM-e den til meg? Og tusen takk!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da kan jeg jo benytte sjansen til å takke Fermate så mye offentlig også, ettetr å ha takket privat!

MirusMentis, enkelt: Det er ikke nok med én knapp for å slå av alarmen. Det trengs den riktige kombinasjonen (programmert inn i et skript i Girder). Så jeg legger dennne inni en smal plastboks (av typen som brukes som utvendig koblingsboks), som jeg så setter små trykknapper i lokket på, nummerert fra 0-9. Så den blir ikke noe mindre sikker enn noe annet alarmtastatur, for det blir ikke mulig å slå av alarmen uten de fire riktige tallene i riktig rekkefølge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...