Jegharetspørsmål Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Jeg er gutt født i 1997, men fyller ikke 18 før i november. Der jeg bor er festing noe alle gjør, og jeg vet ikke om noen som aldri har drukket alkohol. Eller jo, én er det, nemlig meg. For mange år siden da alkohol kom inn i bildet, når jeg var 13-14 år, kom foreldrene mine opp med et forslag: Drikker jeg ikke alkohol før jeg er 18 år, skal de spandere førerkort og alt det innebærer med kjøretimer på meg. I og for seg et VELDIG generøst tilbud, det er veldig mange tusen kroner. Og løftet har jeg holdt til de grader, jeg har ikke smakt en dråpe alkohol. Vennene mine startet å feste for fullt, flere ganger i måneden, for to år siden. Jeg har selvfølgelig deltatt på fest mange ganger, men det er sjelden jeg synes det er veldig gøy. Det har nok med at jeg egentlig er ganske sjenert, og at jeg ikke klarer å slippe meg løs uten alkohol når det er mange ukjente tilstede, som det selvfølgelig er på fest. Det har ført til at jeg nesten alltid sitter hjemme alene og kjeder meg når vennene mine er på fest. Det synes jeg er veldig trist. Og nå vet ikke om jeg klarer mer. Natt til 1.mai, 16 mai og 17 mai er store festdager rett rundt hjørnet. I tillegg blir det jo masse andre fester når sommeren nærmer seg. Det siste jeg gjør er å nok en gang være edru på disse festene, fordi da er det like greit å være hjemme. Jeg vil ikke skuffe foreldrene mine med å drikke, men på den andre siden føler jeg at jeg ikke kan sitte og vente lenger. Jeg føler jeg kaster bort ungdomstiden min, en tid som aldri vil komme tilbake igjen. Så da spør jeg dere: Hva skal jeg gjøre? Er det verdt å vente mange måneder på "livet" bare på grunn av litt penger? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Om det er verdt å tape 25.000kr på å være full et par kvelder bestemmer du selv. Det kommer alltid flere fester hvor du får anledning til å drikke.Selv smakte jeg ikke alkohol før jeg var 19. 2 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Jeg hadde samme tilbud fra foreldrene mine som deg. Var ingen problem å holde det. Så viktig er det ikke å drikke alkohol. Førerkort i dag kan fort komme på 30-40000. Du må jo vurdere om du har lyst til å måtte betale dette selv. (Jeg hadde ikke gjort det) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 (endret) Hvorfor gi opp rett foran målstreken? Alkohol er ikke så spennende. Du kan jo prøve å spørre foreldrene dine om de synes det er greit å få en liten tyvstart. Kanskje de gir deg litt slakk siden du var ærlig. Endret 29. april 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Eg hadde definitivt stått løpet ut slik at du slepp å betale for sertifikatet sjølv. Aldersgrensa på alkohol er også satt av ein grunn, så det er ikkje så om å gjere å starte å drikke før du er 18. Hadde dette spørsmålet dukka opp for eit par år sidan når det forstatt var lenge igjen til du blir 18 så hadde eg kanskje forstått at du ville ha vurdert om avtalen var verdt det, men no er det jo kun sommaren som står igjen før du har klart å holde avtalen. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Når du ligger på dass og spyr i 2 timer på en fest angrer du på at du nettopp kasta 25000 rett i dass. Dropp det. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Alkohol er oppskrytt, hold deg uten frem til du blir 18 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Begynn med hard narkotika. 1 Lenke til kommentar
Jegharetspørsmål Skrevet 29. april 2015 Forfatter Del Skrevet 29. april 2015 Takker for alle svar! Setter pris på om dere slenger på en liten kommentar på når dere selv drakk for første gang! Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 17 - Dråkke litt, aldri vært direkte på fylla (gigantiske fester der eg drikk meg dritings) Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 (endret) Selvsagt kan du få alder for første gang også. Jeg var 23. Edit: "Drikke for første gang" er ikke synonymt med "ble dritings". Det har jeg aldri vært. Endret 29. april 2015 av Llandari Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Jeg var 14. Hadde jeg hatt den avtalen på din alder, hadde jeg sterkt vurdert å holde den. Hvis du prøver alkohol nå, blir du nok skuffet. Alkohol er ikke et vidundermiddel som fjerner sjenansen og alle problemene dine. Eller, det kan senke terskelen for hva du våger å gjøre, men det fjerner også den kritiske sansen din, slik at du etterpå husker godt hvorfor du er sjenert. Lenke til kommentar
iGlenn Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 (endret) Jeg var 14-15. Sier meg enig med Zarac. Eventuelt forklar "problemet" til foreldrene dine. Kanskje du kan inngå et kompromiss med at du f. eks. ikke drikker deg dritings, men får lov til å ta X antall øl/drinker eller noe i den duren for å lette litt på stemningen. Du er jo tross alt veldig nærme et gratis førerkort, som er verdt mye mer en et par fester. Endret 29. april 2015 av iGlenn 1 Lenke til kommentar
mafsa Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 (endret) Var 18. Hadde selv samme avtale og holdt den. Hadde glatt gjort det på ny, da det tar tid å spare seg nok til å kunne betale for lappen selv. Bruk heller de pengene du sparer til en litt nyere bil for eks. Endret 29. april 2015 av mafsa Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 (endret) Du skal ha lappen i så "uendelig" mange år etter du har fylt 18. Å få dekket hele greia av foreldrene ville gjort at jeg ikke tenkte på fylla engang. Det er også 90% sjans for at du bryter ut av barndomsvenn-miljøet når du/dere begynner på universitet eller høyskole andre steder eller får jobb og flytter. Da er det ikke verdt det. Jeg var på bygdefester fra jeg var 13-14 år, og når jeg endelig hadde lov å drikke var jeg så lei av flatfyll og oppkast at jeg knapt har rørt alkohol i voksen alder. Jeg brekker meg nesten av lukta av sprite eller grapesoda fremdeles, og jeg er 37 år. Det var det faste blandevannet på fest. Endret 29. april 2015 av Bytex Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Hvis du får førerkortet gitt bort mot å ikke drikke, så drikker du ikke. Begynn å ta kjøretimer nå, og kanskje du kan kjøre opp på 18-årsdagen din. Jeg drikker, og jeg har lappen. Jeg kan love deg at dersom du mister tilbudet vil du angre. Det blir for noen titallstusen kroner, og det er mye penger, spesielt for en som enda går på videregående. Lenke til kommentar
Jaybug Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 (endret) Om du drikker, og mister avtalen med foreldrene dine, kan jeg nesten garantere at du vil angre deg. Drikke kan være moro, og jeg kan relatere til at noen fester kan være utålelige edru, men det er ikke verdt pengene. (Noen ganger er det ikke verdt prisen på alkoholen) Men jeg tror iGlenn er inne på noe; prøv å gjør et kompromiss med foreldrene dine. Du er tross alt i ditt 18.år, og alle vennene dine fyller år før deg. Legg vekt på hvor godt du har holdt avtalen så langt til tross for alt. Jeg mener du fortjener et kompromiss fra foreldrene, men også at du burde holde avtalen om du ikke får et. Jeg drakk vel først når jeg var 16. (Annet en smak i mine yngre dager. "øl, æsj") Edit: Forresten, blir vanskelig å ha råd til fest og drikke når du må betaler tusenvis av kroner for lappen. Endret 29. april 2015 av Jaybug 1 Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 (endret) Jeg er enig med de andre. Vent med alkoholen og prioriter målet om førerkort, når foreldrene dine har gitt deg et så bra valg. Jeg vi heller ikke si at festing og alkohol er "livet", du kan sikkert ha det morsomt på fest selv om du ikke drikker. Jeg fester ikke og drikker lite, så jeg har egentlig ikke grunnlag til å gjøre meg opp en mening om det, men jeg personlig syns drikking og festing er oppskrytt. Endret 29. april 2015 av Major Kloss Lenke til kommentar
Jegharetspørsmål Skrevet 5. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2015 Takker for svar. Jeg venter til jeg fyller år den 27.november 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå