Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tullefeil på EU-kontroll... Har de vært sløve her?


Anbefalte innlegg

Da har jeg vært på EU-kontroll med min 97-mod passat, og som med alle de godt brukte bilene jeg har eid og hatt med på EU før var det overraskelser i vente...

 

Slitt frontrute - virkelig?

Man ser ikke at det er et vindu engang, for det er nærmest krystallklart. Kan kjøre i motlys med vinduet full av støv helt uten å bli blenda, ikke en eneste ripe eller hakk har vinduet heller. Akkurat den fatter jeg ikke.

 

Chiptrimmet motor - Det kan ikke stemme, da jeg koblet ut chippen før EU kontrollen, men lot den fortsatt ligge i motorrommet.

Det tyder jo bare på at de har vært for kjappe her?

 

Fikk noen få feil på bremser, drivakselmansjetter, lekkasje i dempere osv, men lurer på om jeg i det hele tatt bør ta noe av det seriøst ettersom de faktisk fant to helt fiktive feil?

 

Noen som har opplevd lignende?

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Er du så dum at du lar chipen ligge i motorrommet etter at du har koblet den ut ber du jo bare om å bli avslørt, Det er litt som å bli tatt med et hjemmebrent apparat og si at du bare destillerer vann, noe som sikkert stemmer i 1 av 1 million, men i virkeligheten brukes det primært til å lage heimkok. Hva frontruta angår så spør de hva de mener med slitt, det kan hende de faktisk har en god grunn til det de skrev. Av de andre feilene så er det jo bare å se under bilen det og se om du oppdager noe som ikke stemmer. Alternativt kan du jo slenge den inn til naf siden de er upartiske og ikke driver et verksted i seg selv.

Lenke til kommentar

Angående trim så står dette i kontrollveiledningen

 

"Motoreffekt: Visuell kontroll for åpenbar endring/modifisering for økning av motoreffekt."

Og slik jeg ser det så finnes det vel neppe noen grunn til å ha en chip i bilen om den ikke skal kobles til.
Løsning for din del angående dette er jo bare å ta den ut av bilen ved etterkontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk merknad på en stripe på frontruten en gang (2-feil). Tok etterkontroll på ett annet verksted å fikk den godkjennt. De var helt enig i meg om at en stripe rett i underkant av det blåe feltet helt på toppen av ruta, ikke var i synsfeltet. Var på pkk i april med bilen jeg har nå, å da sa de ingenting på frontruta. Vurderer å bytte den av egen fri vilje, da jeg ikke ser en dritt i motsol. Varierer mye hva verkstedene anser som slitt frontrute.

Lenke til kommentar

Om du ikke ser noe i motsol så er jo tydeligvis ruta såpass slitt at den ikke burde gått igjenom på en eukontroll. Frontruter er vanskelige å bedømme har jeg fått høre, særlig siden det avhenger av om du får testet i motsol eller ikke, er ikke så lett å si om ruta er utslitt når det er regn og grått ute. Har selv 2 biler som har frontrute som ikke burde gått igjenom som har gjort det. Så kommer til å få disse byttet etterhvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk merknad på en stripe på frontruten en gang (2-feil). Tok etterkontroll på ett annet verksted å fikk den godkjennt. De var helt enig i meg om at en stripe rett i underkant av det blåe feltet helt på toppen av ruta, ikke var i synsfeltet. Var på pkk i april med bilen jeg har nå, å da sa de ingenting på frontruta. Vurderer å bytte den av egen fri vilje, da jeg ikke ser en dritt i motsol. Varierer mye hva verkstedene anser som slitt frontrute.

Du bør bytte den før den blir feil på eu, for da slipper du ikke unna med kun egenandel lenger :-P

Lenke til kommentar

For meg virker det som at bedømningene som er gjort her sannsynligvis er korrekte, men om DU TS er uenig i bedømningen er korrekt prosedyre å dra til Statens Vegvesen (Biltilsynet) og klage. De vil da foreta en ny PKK og bilen din blir sannsynligvis tatt ut som stikkprøvekontroll. Er Statens Vegvesen enig med deg kan du kreve pengene dine tilbake fra verkstedet, er Statens Vegvesen enig med de som har utført kontrollen må du betale for den ekstra kontrollen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Fikk merknad på en stripe på frontruten en gang (2-feil). Tok etterkontroll på ett annet verksted å fikk den godkjennt. De var helt enig i meg om at en stripe rett i underkant av det blåe feltet helt på toppen av ruta, ikke var i synsfeltet. Var på pkk i april med bilen jeg har nå, å da sa de ingenting på frontruta. Vurderer å bytte den av egen fri vilje, da jeg ikke ser en dritt i motsol. Varierer mye hva verkstedene anser som slitt frontrute.

Du bør bytte den før den blir feil på eu, for da slipper du ikke unna med kun egenandel lenger :-P

 

 

 

Og det gjaldt fra?

Lenke til kommentar
Og det gjaldt fra?

Det "gjelder" fra det tidspunktet forsikringsselskapet på en eller annen måte får vite at ruten er/var utslitt, og ikke steinsprut-skadet. Sånn sett, så får man ikke byttet rute på forsikring uansett (med mindre man selv kaster stein og gjør seg til forsikringssvindler), om den "bare" er slitt (registrert mangel eller ikke); det må være en skade (eksempelvis steinsprang) som kommer av en plutselig ytre påvirkning for å dekkes. Det er vilkårene hos de aller fleste forsikringsselskapene.

 

Foreligger kasko eller delkasko dekkes det, i henhold til forsikringsvilkårene, bruddskade på bilrute ved stensprut eller annen plutselig og tilfeldig ytre påvirkning. En frontrute som skiftes fordi den er blitt ripet på grunn av vindusviskernes bruk, erstattes derfor ikke. Selskapet betaler heller ikke for en knust frontrute hvis den før skaden var så sterkt ripet at den av Bilkontrollen ville bli påbudt skiftet.

https://www.carglass.no/fileadmin/media/Skademeldingsskjema_april_2012.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var nytt for meg.. 
Har bytta mange ruter opp igjennom tiden, og flere av de etter å ha fått feil på PKK, uten at jeg har hørt noe om dette.

 

Sist fikk jeg beskjed om at nye bilruter er så "myke" og dårlige at det ikke var unormalt å bytte rute ved hver PKK, 

eller under 20k km.. Min var da hele 27k km gammel og utslitt.

Lenke til kommentar

 

Og det gjaldt fra?

Det "gjelder" fra det tidspunktet forsikringsselskapet på en eller annen måte får vite at ruten er/var utslitt, og ikke steinsprut-skadet. Sånn sett, så får man ikke byttet rute på forsikring uansett (med mindre man selv kaster stein og gjør seg til forsikringssvindler), om den "bare" er slitt (registrert mangel eller ikke); det må være en skade (eksempelvis steinsprang) som kommer av en plutselig ytre påvirkning for å dekkes. Det er vilkårene hos de aller fleste forsikringsselskapene.

 

Foreligger kasko eller delkasko dekkes det, i henhold til forsikringsvilkårene, bruddskade på bilrute ved stensprut eller annen plutselig og tilfeldig ytre påvirkning. En frontrute som skiftes fordi den er blitt ripet på grunn av vindusviskernes bruk, erstattes derfor ikke. Selskapet betaler heller ikke for en knust frontrute hvis den før skaden var så sterkt ripet at den av Bilkontrollen ville bli påbudt skiftet.

https://www.carglass.no/fileadmin/media/Skademeldingsskjema_april_2012.pdf

 

Hva hvis ruten må byttes pga. steinsprutskader, men hvor det ikke er snakk om brudd? Er det forsikringssak eller noe man må dekke selv?

Lenke til kommentar

 

Hva hvis ruten må byttes pga. steinsprutskader, men hvor det ikke er snakk om brudd? Er det forsikringssak eller noe man må dekke selv?

Forstår ikke helt hva du mener med "steinsprutskader, men ikke brudd", men så lenge det er en plutselig ytre påvirkning (ikke langtidsslitasje) som er årsak til skaden, så dekkes det vel stort sett -men om den må byttes og ikke kan repareres, så blir det jo en egenandel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...