Gå til innhold

Deoxit D5 elektronikkrens i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal bruke det til å fjerne støv og dritt fra noen potmetre/fadere, elektriske kontakter samt fjerne oksydering fra en kontaktflate. Jeg gjetter på at "kontaktrens" passer til potmetre/fadere mens "elektronikkrens" passer bedre til kontakter -stemmer dette?

 

Fås D5 eller noe lignende som anbefales i Norge? Clas Ohlson har elektronikkrens til ca. 80 kroner såvidt jeg husker, men ikke kontaktrens.

 

Jeg fant en diskusjonstråd om temaet der "Deoxit" går igjen. Her skrives bla. følgende:

 

For fader restoration, I disassemble each fader, completely. I clean the entire inside of the fader and the resistor track, and the contact surfaces with D100 or G100, using Q tips. I lubricate the non-electrical friction surfaces with fader lube or food grade silicon grease (scuba divers grease works perfect when applied to the correct area in very small amounts). After re-assembly, I give it a final spray of G100, and operate the control to distribute the lubrication evenly.
No, you cannot expect to "restore" a slide fader by merely spraying cleaner into it. There is too much dirt and crud down inside the control. You have to scrub it out, completely, by disassembling it. When the inside is perfectly clean, and properly lubed, then it's really "restored." OR the fader needs to be replaced, not cleaned.
If the fader does not work almost like new, after cleaning as above, then I replace the fader, no compromise. My customers deserve that treatment.

What's really amusing is what you will find inside the fader when it's disassembled. Beer, roach eggs, Gecko eggs, roaches (the good kind) or broken off X-acto knife blades, from engineers who splice tape on top of the mixer console, etc...there is no limit to what people drop inside faders (if it fits). It seems that whatever is in the control room winds up inside the fader.

And I will do the exact same for any potentiometer, when it is vintage, or otherwise cannot be replaced easily.

Yes I will pay about $22 a can plus shipping for G 100! And I do it because the customer deserves it.

 

 

Altså, Deoxit D100 (eller G100 for "luksusversjonen") for rensing av HELE faderen innvendig, og Deoxit Faderlube for å smøre den mekaniske delen (dog ikke den elektriske delen som det går strøm gjennom).

Forstod det da slik at Deoxit D100 er det samme som "elektronikkrens" som fjerner dritt og oksydering fra elektronikk (f.eks. CRC Elektronikkrens hos Clas Ohlson) og Deoxit Faderlube er det samme som "kontaktrens med smøremiddel", men et annet sted i samme diskusjontråd står det:

 

You are making a big mistake using contact cleaner. It strips the lubrication out of the control, and may damage the internal insulation.
Contact cleaner is for application to metal only, like relay contacts.
It will damage plastic, carbon, and other materials used in modern assemblies. Big Big mistake.

 

 

Så kontaktrens skader alstå karbon (som i motstandsdelen i faderen)? Jeg er midlt sagt forvirret da det først ble sagt at hele faderen skulle renses med kontaktrens.

Trenger jeg en eller to ulike produkter for å rengjøre og smøre en fader (evt. potmeter) og hvilke spesifikke produkter av dette slaget fås kjøpt i Norge?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Jeg skal bruke det til å fjerne støv og dritt fra noen potmetre/fadere, elektriske kontakter samt fjerne oksydering fra en kontaktflate. Jeg gjetter på at "kontaktrens" passer til potmetre/fadere mens "elektronikkrens" passer bedre til kontakter -stemmer dette?

 

 

Niks. Ikke bruk rensemidler / whatever med olje / smøring i på noe som helst elektronikk.

Kontaktrens er for metalldeler som har blitt våte, og kun  det.

Lenke til kommentar

Jeg har lest at man absolutt SKAL bruke rensemidler med smøring for fadere/potmetre. Det anbefales Deoxit F5/F100 "Faderlube" for slikt har jeg nylig lest, men dette merket finner jeg ikke i Norge, så det kan bli dyrt å importere. Hørte et sted at man gjerne kunne bruke isorpopanol for å rense først, for deretter å smøre på nevnte smøremiddel på faderen/potmeteret sin motstandsdel, men at den då må være veldig ren slik at den ikke etterlater seg rester. Utfordringen er å finne ut hvor ren vanlig isopropanol man får kjøpt hos Jernia osv. er og hvis ikke -hvor hen får man kjøpt den på 99% eller mer som anbefales i internasjonale fora (se annen tråd i dette foraet jeg har skrevet om dette).

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg livner opp tråden igjen ettersom jeg nok en gang trenger å rense noen elektriske brytere og vet ikke hva jeg skal bruke til dette (jeg fikk ikke noen konkrete om hva jeg burde burke i svarene her).

Hva anbefaler dere som helst kan kjøpes i Norge?

 

Sist gang fikk jeg kjøpt en boks Deoxit F5 Lubecleaner fra USA via eBay for rens/smøring av potmetre. Det kostet skjorta (frakten kostet mer enn sprayboksen) men jeg fant ikke noe tilsvarende her på berget....

Nå trenger jeg altså noe for brytere og håper å slippe å kjøpe fra USA igjen.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Ville kun brukt art. nr. 18374 på elektronikk. Ikke bruke ting som er oljebasert, og ikke bruke ting som er elektrisk ledende (selv om det står at den fordamper og ikke etterlater rester. Hva er da vitsen med at sprayen er elektrisk ledende?)

 

Altså PRF 6-68. Ser ut fra databladet at den inneholder nafta og isopropanol.

Jeg har blitt fortalt andre steder at med brytere (eller er det kun enkelte brytere, bla. de som har gullbelagte kontakter) bør man ha et tynt lag med en eller annen form for smøring, og om jeg har forstått riktig så er det visstnok noe av det i Deoxit D5.

Hva mener du/dere -er det nok å kun rense kontaktene med en slik spray, eller skal de ha en form for varig smøring også?

 

Jeg fant faktisk Deoxit merket hos et par norske nettbutikker (gitarist.no -Deoxit batterirens og EM agentur AS -Deoxit skjermrens) men ikke hverken D5 kontaktrens eller F5 "Fader". Jeg har tatt kontakt for å spørre om dette er noe de kan ta inn, men ikke fått svar enda.

 

 

Kjøp kondensfjerner til dieselmotor, finn en som kun inneholder isopropanol.

 

Isopropanol tror jeg er det beste du kan bruke men det er ikke lov å selge lenger, men kondensfjerner til dieselmotor er lov :)

 

Interessant. Jeg ser de selger 99,5% isopropanol på Kjell & co også.

Isopropanol fjerner vel fett og annen skitt, men så var det dette med fjerning av oksidering og smøring da. Er visst noe "hemmelig ingrediens" i Deoxit D5 som jeg så langt ikke vet hvilke produkter man får her til lands inneholder.

 

Hvorfor det skal være så vrient forstår jeg ikke. Det må da finnes et behov for å rense kontakter i Norge også :hrm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøp kondensfjerner til dieselmotor, finn en som kun inneholder isopropanol.

 

Isopropanol tror jeg er det beste du kan bruke men det er ikke lov å selge lenger, men kondensfjerner til dieselmotor er lov :)

Kemetyl Blårens er det samme som Isopropanol. Jeg kjøpte ikke mindre enn fire flasker denne uken.

Innholdet er deklarert som propan-2-ol. Det kan også stå 2-propanol på innholdet til flasker fra andre produsenter, men det er samme stoffet.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

 

Kjøp kondensfjerner til dieselmotor, finn en som kun inneholder isopropanol.

 

Isopropanol tror jeg er det beste du kan bruke men det er ikke lov å selge lenger, men kondensfjerner til dieselmotor er lov :)

Kemetyl Blårens er det samme som Isopropanol. Jeg kjøpte ikke mindre enn fire flasker denne uken.

Innholdet er deklarert som propan-2-ol. Det kan også stå 2-propanol på innholdet til flasker fra andre produsenter, men det er samme stoffet.

 

 

Det er ikke rent isopropanol, det er tilsatt blåfarge :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror jeg stikker innom Kjell & co og kjøper en av deres Luxorparts Ipaclean som visstnok skal være mer enn 99.5% ren isopropanol.

Jeg søkte nemlig opp databladet til Kemetyl blårens hos fabrikanten og der står det at den er mer enn 75% ren, mens et annet datablad (lastet ned fra Megaflis) for samme produktet sier mer enn 99,9%. Hva som er riktig vet jeg ikke for utenpå flaska står det ingenting om renheten.

 

Ut fra bildet ser det ikke ut som den fra Kjell & co er farget.

 

 

OPPDATERING: jeg ser i databladet jeg lastet ned fra Kemetyl at det står "erstatter utgave av 11-10-2012" som da betyr at den tidligere har hatt en renhet på mer enn 99,9%, men dessverre nå kun er på mer enn 75%. Kanskje pga. at folk misbruker det? Eller å tjene mer penger på et dårligere produkt, men "bra nok" for de fleste kanskje.

Så da blir det en tur til Kjell & co på meg istedet.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...