Gå til innhold

AP topp mener nettrollene må frem i lyset

Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Kampen mot nettrollene må vinnes ved å røyke dem ut, snarere enn å stenge nettdebattene, mener Aps nye partisekretær Kjersti Stenseng.

And this ladies and gentlemen, er hvorfor man ikke bør skrive i kommentarfelt under fullt navn: man vet aldri når man kan risikere å bli hengt ut i riksdekkende media for å ytre seg om ting noe som "øvrigheta" ikke anser som PK.

Stenseng sier hun også har sansen for at man offentliggjør skjermbilder av de trakasserende uttalelsene, slik at hetserne blir blottstilt.

Med andre ord: heng ut de man er uenige med. Dersom man skal stå for slike uttalelser så bør man ihvertfall gi en klar og tydelig definisjon på hva man mener er et nettroll, samt hva man anser som "trakasserende uttalelser".

Hva synes andre her om det standpunktet som denne AP-politikeren her tar?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Nettopp, men jeg mistenker at det ikke er den definisjonen som Stenseng forholder seg til. Hun sier heller ingenting om hva hun mener "trakasserende uttalelser".

Nei dette lukter mer av "vi må henge ut de som ikke mener det samme som oss".

Lenke til kommentar

Nettopp, men jeg mistenker at det ikke er den definisjonen som Stenseng forholder seg til. Hun sier heller ingenting om hva hun mener "trakasserende uttalelser".

Nei dette lukter mer av "vi må henge ut de som ikke mener det samme som oss".

Du "mistenker" ... vel, jeg "mistenker" at du løper laaangt foran henne med dine antakelser.

Trakassering er hva det er. Hets og trakassering er ikke greit, er det vel?

Om en forutsetter at hun faktisk mener det som står der og ikke alt mulig annet fjas (fordi det er Ap?), at det er snakk om å komme hetsing og trakassering til livs, synes jeg ikke det er så hakkanes gale. Det er i alle fall ingen grunn til at slikt skal få stå uimotsagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du "mistenker" ... vel, jeg "mistenker" at du løper laaangt foran henne med dine antakelser.

Om en forutsetter at hun faktisk mener det som står der og ikke alt mulig annet fjas (fordi det er Ap?), at det er snakk om å komme hetsing og trakassering til livs, synes jeg ikke det er så hakkanes gale. Det er i alle fall ingen grunn til at slikt skal få stå uimotsagt.

Man skal være forsiktig med å komme med antakelser, det er helt riktig.

Men poenget her er at hun ikke sier noe om hva hun mener med "nettroll" og "trakasserende uttalelser", og da blir det veldig åpent for tolkning; spesielt mtp at hun selv sier at det er greit å "blottstille" disse menneskene. 

Dessuten hva er dette "voksenstemmer" argumentet? Det viser en veldig nedlatende holdning overfor de som deltar i nettdebatter.

EDIT:

Dette er forøvrig ikke noen "AP-fenomen", Høyre holder på med akkurat det samme.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Kampen mot nettrollene må vinnes ved å røyke dem ut, snarere enn å stenge nettdebattene, mener Aps nye partisekretær Kjersti Stenseng.

...

Hva synes andre her om det standpunktet som denne AP-politikeren her tar?

Høyres Erna Solberg ser ut til å være enig

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/11/26/212670/solberg-vil-ha-flere-politibesok-hos-nett-trollene

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tror politikerne best kan bekjempe sånne ufyselige trender ved å formulere og selv etterleve bedre visjoner, og det på tvers av partier og ideologier. Jeg gidder ikke engasjeres av hverken ap eller noen andre partier

Lenke til kommentar

Nei, så da er det jo litt merkelig at det ser ut til å være det politikernes "løsning" består i. Hets og trakkasering av de som har "feil" meninger.

Jeg kan vanskelig se for meg at en kommentar som "La dem drukne" om de som prøver å krysse middelhavet, og som er mer opptatt med å svømme enne å titte på VGs debattsider som uansett er på ett språk de ikke forstår, kan anses å trakkasere eller hetse noen.

VGs "løsning" på problemet derimot ser ut til å passe utmerket til beskrivelsen av "trakkasering og hets".

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet ikke uenig i at "troll" i en del tilfeller bør konfronteres, men jeg synes veldig ofte "troll", "hets" og "trakassering" slenges ut i hytt og gevær og brukes for å diskreditere større lag av meningsmotstandere og selv sanke sympati. 

Og der er Ap en versting. Det gir mening, for Ap er et sosialistisk part, og sosialisme er en autoritær ideologi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Den beste måten å håndtere tradisjonelle nettroll (slik Doffen skriver helt øverst her) er å bare overse de, ref "ikke mat trollet".

Nettroll er de som med viten og vilje deltar i debatter kun for å skape kvalme. Det er IKKE trolling å komme med kontroversielle utsagn.

Lenke til kommentar

Fortsatt litt i tenkeboksen her. Men jeg har i utgangspunktet større sans for Aschbergs trolljakt, hvor han går etter faktiske nettmobbere, enn VGs, som er av typen "Mener du virkelig det du skriver her?"

Jeg synes ideen om "voksenstemmer" er helt grei, så lenge den "voksne" ikke driver sensur.

Min definisjon: En trakasserende uttalelse er en som er rettet mot en eller flere bestemte deltagere i debatten, med den hensikt å skremme/mobbe dem vekk fra debatten ved å angripe deres person. Hvor grensen skal gå er litt avhengig av målet for angrepet, folk som selv har makt må tåle mer enn de som ikke har det. Erna Solberg og Siv Jensen mer enn skolejenta som skriver om sin voldtektsopplevelse. 

Derfor tror jeg fortsatt på den modererte debatt, der noen kan gjøre den vurderingen på offeret vegne, dog slik at det ikke utarter til meningssensur. (Og ja, det er nok en del forhenværende forumbrukere som ikke ser det på samme måten, og mener at retten til å si hva man vil må innbefatte retten til å si det hvordan man vil.)

Så om Stenseng definerer trakassering på samme måte som meg, så er jeg enig med henne.

Geir :)

Lenke til kommentar

Problemet med Stenseng og Solbergs posisjoner er vel at de vil tilskrive seg selv retten til å moderere, eller sensurere debatten ved å true de som de anser som "troll" med vold, utøvd på deres vegne av politiet, om de ikke begynner å oppføre seg.

Eventuellt vil de presse, via lovgivning, medieeierne til å sensurere/moderere debatten i den rettning de selv foretrekker.

Tross alt de har ingen andre virkemidler til rådighet, bortsett da fra å argumentere og overbevise netttrollene, ved å selv delta i debatten.

Desverre må de da komme med argumenter som kan overbevise andre, noe de har litt vansker med, ettersom de selv bruker både ad hominem, og alle andre fallacies, som netttrollene selv bruker, i sin sedvanlige politiske debatt. ;)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/11/26/212670/solberg-vil-ha-flere-politibesok-hos-nett-trollene

Det ser ut til at ytringsfriheten er i ferd med å gå til helvete. This means WAR.

Jeg synes det virker ryddig at politiet går på døren til de som truer og trakasserer, enn at aviser og journalister oppsøker og henger folk ut. Trussler og trakassering er etter min mening en politisak, og at dette tas tak i av politiet synes jeg er bra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Kommer vel an på hva VG eller AP mener hva nettroll er. Men i hovedsak er jeg imot dette, å henge ut nettroll mater jo bare trollene slik at de har mer å gå på, steng heller de åpenbare trollene ute slik at de andre kan ha en mer seriøs debatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...