haridasi Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Jeg bor i første etasje i en firemannsbolig. Jeg har en platting ut fra boligen som er definert som min seksjon. Boden ligger i en skråning mot plattingen min, som på kartet er definert som fellesområde, men som jeg mener er tydelig mitt bruksområde blant annet fordi det er en dør mellom bod og mitt hus som avdeler tomten som er definert som fellesområde. Min leilighet/seksjon ligger i en grop, som ytterligere gjør hele området veldig privat. Naboen (i 2-etasje) har sterke meninger om dette fellesområdet, og tar seg til rette ved å gå dit (noe som bryter privatlivet mitt). De går ikke gjennom døra, men bak boden og ned skråningen mot plattingen min. I tillegg har de plantet noen grantrær som er høye, og vi er i det hele tatt uenig i hvordan dette området skal være. Jeg mener at dette området er privat og at jeg har bruksrett på dette alene. Vedsiden av min firemannsbolig ligger det en annen firemannsbolig. Vedkommende som bor på samme plass som meg med like mye fellesområde ved boden, bruker den som sitt eget og har anlagt platting ut dit. Det er ingen styreleder for øyeblikket i sameie, og ingen som vet noe ang. dette i styret. Hvordan skal jeg begynne å angripe denne floken? Hva trenger jeg å vite/forstå? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Det er kommunens seksjoneringsvedtak (jfr. eierseksjonsloven § 9 første ledd første alternativ) som avgjør hva som tilhører den enkelte bruksenhet. Hvis arealet på kartet er definert som fellesareal (det vil si at det ikke tilhører en gitt bruksenhet), og kartet er tegnet i tråd med seksjoneringsvedtaket, så er det fellesareal. Eierseksjonsloven § 6 annet ledd forbyr det å gi en seksjon varig enerett til fellesareal (men man kan få en midlertidig enerett i medhold av § 19 femte ledd - dette forutsetter at det tas inn i vedtektene). Hvis du ønsker å få dette arealet utlagt til din seksjon må du be styret i sameiet om å fremme begjæring om reseksjonering etter eierseksjonsloven § 13. En annen vei å gå er via lovens og/eller sameiets ordensregler. Det heter i § 19 annet ledd at bruk av fellesarealer ikke skal være "på en urimelig eller unødvendig måte [...] til skade eller ulempe for andre sameiere". Denne regelen har du krav på at naboen respekterer. 1 Lenke til kommentar
haridasi Skrevet 29. april 2015 Forfatter Del Skrevet 29. april 2015 Tusen takk for tilbakemeldingen. Dette gav meg mulighet til å researche videre, f.eks. å søke styret om midlertidig enerett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå