sm1994 Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 hei. trenger hjelp med en hjemmeoppgave i forbindelse med opptaksprøve til arkitekt skolen i oslo. oppgaven er følgende: "Finn en aktivitet eller et fenomen i ditt nærmiljø som forandrer seg over tid. Illustrer forandringen eller aktiviteten gjennom et tidsforløp på inntil et døgn. Gi arbeidet en tittel på maks fem ord." er det noen som har noe forslag først og fremst på hva dette kan være. altså eksempler. og hvordan man eventuelt kan gjøre oppgaven på en mest mulig kreativ måte. hadde vært takknemlig for all hjelp og tips! Lenke til kommentar
sm1994 Skrevet 28. april 2015 Forfatter Del Skrevet 28. april 2015 trenger bare litt start hjelp så jeg kommer i gang! Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 (endret) Jeg har fantasien til et grovbrød, så denne oppgaven ble vanskelig for meg også, men mine første tanker er i alle fall som følger:Naturskildringer (naturfenomener): "http://no.wikipedia.org/wiki/Saltstraumen". Kanskje litt dårlig forslag, men du ser i alle fall i hvilke baner jeg tenker.Kanskje en aktiv byggeplass / et prosjekt som er underveis og som forandres fra dag til dag? Igjen, kanskje ikke så realistisk ettersom at det skal godtgjøres å se massive endringer i løpet av ett døgn. Passer sannsynligvis ikke inn under arkitektstudiet i det hele tatt, men kanskje illustrere forandringene som digitaliseringen av samfunnet har ført med seg? Altså kontrastene mellom hvordan det var før i tiden og hvordan majoriteten av befolkningen nå sitter klistret foran en dataskjerm?Vet ikke jeg altså, kommer ikke på noe mer! Endret 29. april 2015 av Centrux Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Jeg er litt skuffet over at en som faktisk tenker å bli arkitekt har så dårlig kreativitet at man må bruke andre til å hjelpe seg på en så frigjort oppgave hvor man kan bare leke seg. Her kan man jo tenke fritt.. Leke seg og til og med provosere med miljø, industri, klima etc.. Bare det at naboen hogget ned noen trær kan jo være ett svært tema i forhold til innsyn.. Her bør du virkelig komme på en egen ide som du har selv kommet på, ikke blitt ledet innpå, ellers blir det bare enda vanskeligere å skrive å fullføre oppgaven på en god kreativ måte som er nettop meningen.. Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Skyggen din. Sol, lys, mørke, inne/ute, bevegelse etc. Lenke til kommentar
blured Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 (endret) Vil ikke gå så langt som å si at jeg er skuffet... (ref brukeren over meg) da det å tenke kreativt i stor grad er en egenskap man kan tilegne seg. Og etter 13 år på norsk skole, der hovedpoenget alltid er å ha alt mest "riktig", så er det vanskelig for mange å tenke kreativt fordi man er redd for å avgi "feil" svar. Men som Krozmar skriver: Dette er en frigjort oppgave der et av hovedpoengene er å leke seg, altså er det bare å begynne å leke. _ Uansett. Når du jobber med slike oppgaver så er det viktig at du bryter opp problemstillingen, still spørsmål ved de minste ting. Det er prosessen som leder deg til et godt svar, ikke en “plutselig kreativ og genial idé”.Spørsmål du kan svare på som kan få igang tankene dine:Hva er ditt nærmiljø? Evnt. hvordan definerer man et nærmiljø? Fra Snl.no: Nærmiljø, samlebetegnelse for de ulike fysiske og sosiale forholdene i et lokalmiljø; omfatter bl.a. trafikkforhold, samfunnsmessige og kommersielle tjenester, barns lekemuligheter og mulighetene for friluftsliv.Men trenger du å forholde deg til Store Norske Leksikon, eller kan du forsøke å definere nærmiljø på en annen måte? Er det bare relatert til hvor du bor (geografisk)? Eller kan det være noe annet? Kan du som individ være ditt eget nærmiljø? Eller går det utenfor deg selv? Kan det være et slags nærmiljø som knytter seg til hverandre på en ikke geografisk måte?Forandringen skal illustreres over et døgn. Men det er ikke det samme som at det er en forandring som ikke kan strekke seg over en lengre periode enn et døgn. Kanskje er det noe som endrer seg så raskt at en ikke legger merke til det med mindre man begrenser beskrivelsen av det til et veldig kort tidspunkt.Videre så er jo spørsmålet litt hvordan du ønsker å illustrere dette. Det er en myte at valgrihet fører til kreativitet, begrensninger er gjerne det som får en til å tenke utenfor boksen. Kan derfor måten du ønsker å illustrere dette sette føringer for hva du ønsker å beskrive i nærmiljøet ditt? Fotografier kan beskrive en veldig konkret prosess, samtidig som det kan dokumentere helt konkret noe du bearbeider (som modell, installasjon, osv). Eller er du kanskje dyktig til å skissere/tegne? Hvilke styrker har dette? Kanskje en slags collage kan sette noen føringer hvor hvordan du jobber? Snittet er også svært sentralt, uten et snitt så er en plantegning på mange måter ubrukelig (om det er romlige kvaliteter en er ute etter å beskrive).Du har også en illustrasjonsform (populær blant arkitekter, og andre designere) som kalles for “diagram”. Det kan kanskje beskrives som en slags “kreativ graf”, eller “abstrakt fremstilling av data”. (Søk på: architectural diagrams på google). Et eksempel her kan være at du beskriver bevegelser til menneskene som bor rundt der du bor (i forhold til noe). Sammenlikninger av astander, størrelser osv, er andre eksempler du kan beksrive med et diagram. Endret 29. april 2015 av blured 1 Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 "Vente på bussen"-Fenomenet. Morsomt å se hvordan holdning og type personer som venter på bussen 0700 om morgenen for å gå på jobb til 1600 når folk skal hjem og slappe av Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå