Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo 945 1997 - Problem med tannstang.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nå hatt 4 tannstenger på min bil.

Først røk den som jeg kjøpte bilen med, så skiftet jeg til en jeg kjøpte brukt. Så røk denne også uten noe spesiell grunn, samme som den forige. Da bestemte jeg meg for å kjøpe en helt ny. Jeg kjørte i vel 3 mmd feilfritt, og så begynte den å bli dårlig og. Jeg leverte inn tannstangen og fikk ut en ny fra samme sted. Etter ca. Like lang tid (3mnd) så begynte denne og å bli dårlig. Det er den tannstangen jeg kjører med i dag.

 

Det som skjer er at tannstangen blir av en eller annen rar grunn stor slakk i. Dette merker jeg ved at den lever på veien, som om at hjulene er løse eller noe lignende. Helt grusomt å kjøre med. Den siste jeg har no, lekker ut der styreakelkrysset går nedpå helt nede på tannstangen i tilleg til at den er slakk i.

 

Jeg har spurt mangen forskjellige mekanikere og ingen kan forstå hvorfor og mener at det må være dårlig kvalitet på selve tannstangen. Men hvorfor ble det da slakk i de 2 første som er volvo orginal? Alle tannstengene jeg har hatt har vært fin en liten stund før de blir slakk i.

 

Er det noen som vet hva som kan forårsake dette? Eller om det i det hele er noe som kan forårsake dette?

 

Takker for all hjelp på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm.... denne feilen var ny for meg. Aldri hørt om lignende før.

 

Det første som slår meg er at dette må forårsakes av feilmarginer som er såpass belastende for tannstanga at det burde kunne fremvises på en 4-hjulskontroll. Jeg regner likevel med at du har fått understellet justert hver gang du har skiftet tannstang, så da tyder vel det på at alle vinkler var i orden når bilen kom på veien igjen?

 

Hva er egentlig kontrollert på bilen din til nå?

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt riktig. Hver gang eg skiftet tannstang, tok eg 4- hjulstilling. Jepp, alle vinkler i orden. Noen vinkler er litt utenfor men det er ikke mulig å gjøre noe med da disse vinklene som camber og caster f.eks. ikke er mulig å justere på min bil. Jeg har forresten en volvo 945 1997 mod (stasjonsvogn).

 

Hva som er kontrollert?

I forbinnelse med dette? Eller generelt?

 

I forbinnelse med dette, så er alt som må til for en 4- hjulskontroll skjekket. Som, foringer, stag, kuleledd, bærearmer, lufttrykk i dekk, osv.. Selvfølgelig hjulvinklene og.

 

Utrolig rart dette :p er ganske så lei av å ha tannstangforbruk :p

 

Takk for svar liam :)

Lenke til kommentar

For en merkelig greie. :)

 

Slakken i tannstanga. Hvor nøyaktig kommer den? Er det forspennet?

 

Det er rett og slett mot alle odds at fire tannstenger, deriblant nye, skal få akkurat samme feil på din bil etter relativt kort tid.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva forspennet er?! Men vanskelig å forklare.. Slakken merkes i styrestagene og der rattakselkrysset går nedpå tannstangen. Tar jeg i rattakselkrysset jeg snakker om, og beveger i det så kan jeg faktisk tydelig se at akslingen som krysset går nedpå beveger seg. Altså slakk!

 

Ja skulle tro det jeg også, forstår det bare ikke! Er bare så utrolig lei av dette problemet.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke se noen grunn til at dette skal skje pga hjulvinkler/gammel skade e.l. Er det noe galt her som gjør at styrestag står under belastning eller presser mot noe vil jeg tro at man kjenner det i rattet. At camber/caster er litt utafor er helt vanlig.

 

Der igjen så kan man fundere på bl.a Atric trucks. Hvor store ballong hjul resulterer i et styrestag forbruk. Åssen hjul har du på denne bilen? Hvor store spacere har du?

 

Jeg har vært borti servopumper som spiser tannstenger. Du finner muligens ingen store sponbiter i olja, men den kan fortsatt ha en metallisk klang. 

 

Sikker på at du fyller riktig olje?

Har du rørt den justerings skruen på tansstanga som sitter rundt rattakselkrysset en plass?

 

Merkelig problem.

 

Jeg ser ingen grunn til å kun bytte tannstang enda en gang for å se om feilen "går over". Nå må du bytte noe mer også, og det må nesten bli pumpa tror jeg. Skulle kanskje ha byttet slanger også, men det går vel alltids ann å rense dem.

Endret av Mekker`n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har 15" piggfrie vinter dekk på stål felg. Dekkene var nye i september 2014 og nå er de ganske slitt på ytterkanten på begge foran. Tenker dette har med den slitte tannstangen å gjøre.

 

Det med servopumpe kan jeg ikke forstå. En bil skal da kunne kjøres uten servopumpen i gang, hvordan skal servopumpen da klare å ødelegge tannstangen når den tåler å kjøres uten sirkulasjon på oljen?

 

Riktig olje ja. Servo olje er vel servo olje? Finnes vel ikke så mange typer av de? Vi hadde i allefall bare en når jeg jobbet på frydenbø bilsenter. Det er den jeg har/hadde på.

 

Nei den har jeg ikke rørt, gikk ut i fra at den skulle være unødvendig å skru på når tannstangen er så og si ny.

 

Ja jeg har vært inne på den tanken å bare bytte pumpen og slangene i samme slengen. Helt enig der! Ville du gått for nytt da? Eller er det like greit å kjøpe det brukt fra samme bil som tannstangen jeg skal kjøpe?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Det med servopumpe kan jeg ikke forstå. En bil skal da kunne kjøres uten servopumpen i gang, hvordan skal servopumpen da klare å ødelegge tannstangen når den tåler å kjøres uten sirkulasjon på oljen?

Nå er jeg på litt tynn is, men om det blir mye metallpartikler i oljen (som kommer fra en slitt pumpe...) kan det muligens tenkes at den forurensede oljen fungerer som en slags slipe-pasta i resten av systemet; spesifikt tannstanga.

Lenke til kommentar

Inge: Høres ut som den eneste logiske forklaringen på problemet faktisk.

 

Men igjen, LiamH har et poeng i det han sier om at oljen har vært skiftet flere ganger.

 

Så jeg tenker følgende her:

Det kommer metallspon/partikler fra pumpen. Dette vil jo komme uansett hvor mange ganger jeg skifter oljen. da blir jo dette blandet i oljen hver gang og ødelegge tannstangen etter hvert.

 

Høres det helt på jorde ut?

Det er iallefall den eneste logiske forklaringen jeg kan teke meg.

 

Prøver hvertfall med å skifte tannstang, oljepumpe og rør/slanger.

 

Tusen takk for alle svar og forklaringer :)

Fortsett gjerne med det vis dere har flere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...