AnonymDiskusjon Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Er i den situasjonen at jeg har en samværsavtale fra tingretten som er i konflikt med min arbeidstid. Jobber nå deltid og arbeidsgiver krever at jeg legger arbeidstiden til dager der den kommer i konflikt med samværsavtalen. Begrunnelsen er hensynet til den daglige driften. Flere har samme arbeidsoppgaver. Det har ikke lykkes å komme til enighet, og det kan ende med at jeg blir uten jobb... Med 50 prosent så burde det være mulig å finne løsning der jeg også kan hente og kjøre til skole. Fleksibel arbeidstid er foreslått men viser seg å være umulig. Virker ikke som om det er mulig å ha barn og samtidig være i arbeid! Har jeg noen rettigheter den ene eller andre veien? Anonymous poster hash: 4a801...19b Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 (endret) I utgangspunktet faller styring av vakter innen for styringsretten til arbeidsgiver. Du har jo i utgangspunktet spurt om fleksibel arbeidstid. Men du kan jo lese deg litt opp på hva det innebærer for arbeidsgiver å nekte deg det. Han kan ikke bare påstå på generelt grunnlag at det er en stor ulempe. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78159 Endret 28. april 2015 av Nedward Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. april 2015 Forfatter Del Skrevet 28. april 2015 Har lest om dette og kan ikke se at det er vesentlig ulempe ettersom det er flere med samme arbeidsoppgaver. Det er forøvrig fast arbeidstid og jeg jobber nå 50 prosent av full tid. Utfordringen er å fordele denne tiden. Alternativet er at jeg må forsøke å endre samværet med det resultatet at det blir mindre tid til barn. Ikke en spesielt familievennlig situasjon. Anonymous poster hash: 4a801...19b Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Dette blir sagt om overtid. Det er ikke så veldig relevant til din situasjon kan jeg tenke meg men jeg mener det er verdt å legge ved allikevel: "Fritak for arbeid utover avtalt arbeidstid Du har rett til å bli fritatt for arbeid utover avtalt arbeidstid ved helsemessige eller vektige sosiale grunner. Arbeidsgiver kan kreve legeattest ved fritak på grunn av helsemessige årsaker. Vektige sosiale grunner er for eksempel pass av mindre barn, henting av barn i barnehage og deltakelse i større familiebegivenheter. Arbeidsgiver skal uansett frita arbeidstaker som ber om det, dersom arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre. Uenighet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker kan avgjøres av Tvisteløsningsnemnda." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå