Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nøkkel - standardnøkkel mistet - løsninger?

Anbefalte innlegg

Hei, vi har mistet en veldig viktig nøkkel på hytta. Vi har strømskapet i en bod med egen inngang på utsiden, uheldigvis fikk jeg med meg denne nøkkelen hjem. Skulle sende den til mor i posten, hun fikk konvolutten og omslaget men ikke nøkkelen. Brevet bar preg av å være åpnet, så utrolig nok mistet vi denne.

Det var en standardnøkkel, tror det skulle være mulig å få en slik på nøkkelbutikk. Men er ganske usikker på nummeret, mener vagt at det kan ha vært nr 4 og en noe kortere nøkkel. Men disse numrene, er de helt standardisert? Er det flere leverandører med forskjellige nummerserier slik at det er et mylder av dette? Eller er dette begrenset til noen få?

På nettet ser det ut som Trioving er dem som opererer med disse standardnøklene?

Vi har 5 timer kjørevei til hytta så vi vil jo gjerne unngå å bare ta sjansen på å kjøpe en slik nøkkel nr 4 og så ble det bomtur. Denne delen av hytta ble satt opp på midten av 90-tallet, ca 1995. Men låsekassen kan være eldre enn det, min far satte dette opp og hadde mye gammelt liggende. Ut fra det jeg tenker vil alternativene være å enten høre med en butikk som har mange om vi kan betale et depositum og få med et arsenal av nøkler. Eller så må en få en låsesmed eller liknende til å kjøre opp dit.

Forslag eller hjelp?

Endret av FranzJosef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS. Da har du et problem. Greit med reserve nøkkler! :)

Det har vært en mengde leverandører (av låskasser), til dørprodusentene her i landet. Og det har vært innkjøpt dører fra bl.a. Sverige. Så Trio Ving, er nok kun en av de mange, spessielt når det dreier seg om en gammel dør, med ukjent alder. Skal jeg gjette, så kan det dreie seg om minst 8 - 12 forskjellige låskasse firmaer, hvis en går tilbake til 70, kanskje 60-tallet. En ca. alder på døren, hadde kanskje begrenset noe, men fremdeles kan det bli mange leverandører.

Kan jo forsøke å dirke opp låsen. Men jag ville annbefalt å demontere listverket rundt døra, ta vekk eventuelle kiler mellom karm og veggstolpe. Da kan karmen og dørbladet bennes så mye fra hverandre, at du får åpnet døren. Da kan du demontere låskassa og se om du får tak i ny nøkkel. Eller kjøpe ny kasse, av samme format, som passer i dørbladet. Det tryggeste er da å reise til et låsfirma og ikke til en byggevare, da du oftest får bedre hjep der.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Slike låser på innerdører bruker å være veldig lette å åpne med nesten kva som helst sidan alt du trenger å gjere er å skyve den dingsen som flytter låsebolten. Mange låser kan ein gjere dette med eit flatt skrujern. På jobb har vi faktisk ei slik dør som det no står ei teskje inni i staden for nøkkelen, det fungerer heilt fint.

Den nøkkelen som er avbilda er eit lite hakk vanskeligare sidan det står eit hinder som skal gjere det litt vanskeligare å skyve på rette plassen med eit stort verktøy, men det er ikkje vanskeligare enn at det held å skyve på den eine eller andre sida.

Sjølv hadde eg skaffa meg tak i eit lite knippe med slike standardnøkkler (lån med venner og bekjente som sikkert har fleire nøkklar enn dei treng), deretter reiser du til hytta for å sjå kva nøkkel som passer best. Vanligvis vil nesten alle nøklane fungere, men det kan være at nøklane som er litt for små eller litt for store krever litt lirking før du treffer heilt rett.

Alternativt så dirker du berre opp låsen med eit skrujern eller liknande og deretter bytter låsekassa til ei som du har nøkkel til.

Edit:

Angåande nummeret så trur eg ikkje at det er standardisert, nummeret er nok berre eit løpenummer som den aktuelle produsenten har satt på nøkkelen.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

Slike låser på innerdører bruker å være veldig lette å åpne med nesten kva som helst sidan alt du trenger å gjere er å skyve den dingsen som flytter låsebolten. Mange låser kan ein gjere dette med eit flatt skrujern. På jobb har vi faktisk ei slik dør som det no står ei teskje inni i staden for nøkkelen, det fungerer heilt fint.

Den nøkkelen som er avbilda er eit lite hakk vanskeligare sidan det står eit hinder som skal gjere det litt vanskeligare å skyve på rette plassen med eit stort verktøy, men det er ikkje vanskeligare enn at det held å skyve på den eine eller andre sida.

Sjølv hadde eg skaffa meg tak i eit lite knippe med slike standardnøkkler (lån med venner og bekjente som sikkert har fleire nøkklar enn dei treng), deretter reiser du til hytta for å sjå kva nøkkel som passer best. Vanligvis vil nesten alle nøklane fungere, men det kan være at nøklane som er litt for små eller litt for store krever litt lirking før du treffer heilt rett.

Alternativt så dirker du berre opp låsen med eit skrujern eller liknande og deretter bytter låsekassa til ei som du har nøkkel til.

Edit:

Angåande nummeret så trur eg ikkje at det er standardisert, nummeret er nok berre eit løpenummer som den aktuelle produsenten har satt på nøkkelen.

Nummeret - er ikke standardisert. Kun et løpenummer. Det kan også ha en bokstav i kombinasjon, med et nummer.

Minner om at det er lang reise, for å prøve noe som er usikkert.

Lenke til kommentar

Trådstarter må jo uansett reise, og sidan slike låser er svært enkle så er sannsynlegheita for bomtur svært lav dersom han har med seg eit lite utvalg av slike nøkkler samt litt verktøy.

Alternativet er sjølvsagt å bestille ein låssmed til å kjøyre ut for å dirke opp låsen og bytte lås, men dette blir nok dyrare enn det smaker for ein så enkel lås.

Då ville eg heller anbefalt trådstarter til å kjøyre opp utstyrt med slegge, drill og ei ny innerdør som du får kjøpt til under 500 kr på dei fleste byggvarehus.

Lenke til kommentar

Ringte låseservice, der var det en som ut fra beskrivelsen mente det var svært stor sannsynlighet for at det var såkalt nøkkel nr 5. En låsekasse til innerdører. Det var flere forskjellige aldre på de, men nye nøkler ville passe til gamle kasser hvis det var nr 5. Ellers mente han siden nøkkelinngangen var kantet, en slags trekant, så ville også et skrujern gjøre jobben.

Dette er altså ikke inngangsdøren, kun en utvendig bod til strøm. Så det verste som kan skje er at vi ikke får brukt strøm, og i mai er det jo lyst lange dager. Men det er klart, døren skal opp en gang.

Lenke til kommentar

Dette er altså ikke inngangsdøren, kun en utvendig bod til strøm. Så det verste som kan skje er at vi ikke får brukt strøm, og i mai er det jo lyst lange dager. Men det er klart, døren skal opp en gang.

Dersom du ikkje klarer å dirke opp låsen, noke som eg trur du får til basert på beskrivelsen din. Så er det ikkje værre enn at du bryter opp døra og heller setter inn ei ny dør seinare. Eventuelt bryter opp låsen og monterer eit hengelåsfeste med hengelås for å holde døra igjen.

Lenke til kommentar

Dersom du ikkje klarer å dirke opp låsen, noke som eg trur du får til basert på beskrivelsen din. Så er det ikkje værre enn at du bryter opp døra og heller setter inn ei ny dør seinare. Eventuelt bryter opp låsen og monterer eit hengelåsfeste med hengelås for å holde døra igjen.

Det er en god ide. Dette er uansett en liten bod, så den behøver ikke være låst. Hvordan bryter jeg den opp med minst mulig arbeid og mest mulig skånsomt? Sett på nattpatruljen at politiet ser ut til å bryte opp med et slags digert brekkjern som de hamrer inn med slegge og så brekker opp. Tror det vil røske ganske godt opp treverket. Ser for meg at det kanskje er mest skånsomt å plassere en kile av noe metall i dørsprekken og kakke til meg slegge. Skal selvfølgelig prøve andre metoder først.

Endret av FranzJosef
Lenke til kommentar

Det er en god ide. Dette er uansett en liten bod, så den behøver ikke være låst. Hvordan bryter jeg den opp med minst mulig arbeid og mest mulig skånsomt? Sett på nattpatruljen at politiet ser ut til å bryte opp med et slags digert brekkjern som de hamrer inn med slegge og så brekker opp. Tror det vil røske ganske godt opp treverket. Ser for meg at det kanskje er mest skånsomt å plassere en kile av noe metall i dørsprekken og kakke til meg slegge. Skal selvfølgelig prøve andre metoder først.

På dei fleste dører som er ikkje er sikkerheitsdører så er den mest skånsomme måten å ta av listene rundt døråpninga og deretter bruke ei lita fil til å kutte dei få spikrane/skruane som held dørkarmen fast i veggen. Deretter løfter du berre ut heile døra med karmen. Til slutt demonterer du dørkarmen og skrur ut låsekassa.

Men som nemnt tidligare så er eg forholdsvis sikker på at du klarer å låse opp døra ved å putte nesten kva som helst av metall inn i låsen.

Dersom du har ei lita lykt så er det lett å sjå kva del i låsen som du må flytte på.

Lenke til kommentar

På dei fleste dører som er ikkje er sikkerheitsdører så er den mest skånsomme måten å ta av listene rundt døråpninga og deretter bruke ei lita fil til å kutte dei få spikrane/skruane som held dørkarmen fast i veggen. Deretter løfter du berre ut heile døra med karmen. Til slutt demonterer du dørkarmen og skrur ut låsekassa.

Hvorfor skal han demontere karm og dørblad? Han trenger jo kun, å utvide spalten mellom dørblad og karm! Og da har jeg beskrevet tidligere, hva som må gjøres.

Lenke til kommentar

Hvordan bryter jeg den opp med minst mulig arbeid og mest mulig skånsomt?

Bryte opp, høres ganske brutalt ut! Se min tidligere enkle forklaring. Enkelt, raskt og trolig ingen synlige skader i ettertid, hvis det gjøres riktig.

Hvis du ikke får åpnet døren med dirking, eller annen nøkkel, har jeg beskrevet noe mer under, hvordan du åpner døren uten mye skader. En fagmann hadde gjort dette på 2 - 5 min. Så dette klarer du ganske raskt, selv med litt forsiktighet.

Da du trolig ikke vet hvor bred spalten melom karm og veggstolpe er, bør du ha med et vanlig baufilblad, eventuelt ei lita smal baufil, hvis det blir nødvendig å skjære av spikeren/skruen, på mitten av karmen (Tviler på at det er benyttet "sikkerhets skrue", i så tilfelle har han et større problem.)

Redskap: Hammer, lite tradisjonellt brekkhjern (50 - 70 cm), baufilblad/baufil og skrutrekkere for både stjerne og valig spor.

Da det virker som dette er uvant, kan jeg gi en rask forklaring. Du setter brekkhjernet mot den nedre delen av listverket/bordet og i overgangen list/karm. Bruk så hammeren og slå på den andre enden av brekkhjernet, for å kile ut lista. Men en gang du har stor nok spalte, kan du bare brekke forsiktig med brekkhjernet, til spikerene slipper. Utvid gradvis, først nede, så litt høyere, så ned igjen, o.l., så ikke lista brekker. (er det mulig å komme til på begge sider av lista, veksler du også sideveis) Fjerne eventuell kile, mitt på dørkarmen. Skjær av spikren/skruen to steder (langs karm og langs veggstolpe. Sett brekkhjernet i dørspalten (mot låsbeslaget og låskasse), men ikke der låsbolten går. Press/slå spissen av brekkhjernet i mellom og utvid forsiktig. Når åpningen er så stor at låsboliten er fri, er det bare å vippe dørbladet utover og døren er åpnen. Da kan du demontere låskassa. 

Ved remontering, husk kilen du fjernet. Den eller ny må på plass.  

Men har far din laget en liten døråpning, med lite "dytte rom", d.v.s. spalte mellom veggstolpe og karm, kan det hende hele karmen må ut. Grunn er at du ikke stor nok plass til å utvide dørspalten, så låsbolten slipper fri. I så tilfelle fjerner du alt lisverk, alle kiler og skjærer av alle spikere. Da er karm/dørblad fri og kan løftes ut.

Editt: For din del håper jeg ikke at det er stående panel utvendig og at panelbordet er spikret direkte i dørkarmen. Det blir noe mer plundrete. Men samme fremgansmetode.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Er det ikke bare å stikke en slik inn mellom dør og karm og sage over låsen...?

Hvis du hadde visst hvordan en dørkarm er produsert, er det du foreslår ikke mulig. Grunnet fals. Samt at låsbolten er tykk og noen er herdet.

Dette er en av mange typer, som brukes til bl.a. å skjære av spiker/skruer, som jeg og flere har nevnt tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...