Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen om internasjonale maktforhold og menneskerettigheter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Bytt overskrift til noe beskrivende.

2. Hvilket nivå? VGS går jeg utifra?

3. Formuler en problemstilling, hvilke land eller verdensdel tenker du deg? Sammenlikne to land? etc.

Hei, ja det er VGS 3 klasse. dette er ikke en oppgave, men en forbredelse til en oppgave/problemstilling jeg får på torsdag. leter etter evt måte å forbrede meg.

Lenke til kommentar

Tja, les om og lag litt notater om menneskerettsbrudd, gjerne se litt på indekser der borgernes rettigheter er tatt med for å få litt oversikt over hvilke land som er best, og hvilke land som er verst. Gjerne lese litt artikler for å få litt bedre innblikk i hvordan og hvorfor.

For internasjonale maktforhold ville jeg sett på litt organisasjoner og hvilke maktfordeling disse har, hvor mye inflytelse har de osv.(FN, NATO, EU etc.) du kan jo gjerne også se litt på økonomiske maktforhold. (opec)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, les om og lag litt notater om menneskerettsbrudd, gjerne se litt på indekser der borgernes rettigheter er tatt med for å få litt oversikt over hvilke land som er best, og hvilke land som er verst. Gjerne lese litt artikler for å få litt bedre innblikk i hvordan og hvorfor.

For internasjonale maktforhold ville jeg sett på litt organisasjoner og hvilke maktfordeling disse har, hvor mye inflytelse har de osv.(FN, NATO, EU etc.) du kan jo gjerne også se litt på økonomiske maktforhold. (opec)

takk for god hjelp :)

Lenke til kommentar

Ikke noe problem.  Det er jo et ekstremt stort tema, så er vanskelig å vite hva du skal lese på egentlig, men går utifra at det de ønsker er at du får en viss oversikt over temaet.

Sikkert ikke dumt å lese litt i nyhetene  fra de siste ukene på dette temaet heller, kan godt være de lager en problemstilling fra noe som har vært i media relativt nylig.

Hvor lang tid har du å jobbe med det etter du får problemstillingen egentlig?

Lenke til kommentar

- Hard makt (økonomi, militær etc "fysiske" ressurser) vs. myk makt (kultur (usa's kulturelle overtak i kalde krigen feks), ideologi, posisjon, legitimitet) i det internasjonale samfunn i dag. Myk makt mer effektivt pga. sammenvevd verden og internasjonale orgniasasjoner? Evt. kontre med Russland og annekteringen av Krim..

- Norge som myk makt i kraft av sin posisjon som fredsnasjon (Trygve Lie, Brundtland, Oslo-avtalen, signer alltid avtaler tidlig, 1% BNP bistand)
- Voksende internasjonale makter i Asia- da særlig Kina. Se på hvordan Norge desperat prøver å bedre forholdet til Kina = endring i maktbalansen i verden. 

- Internasjonale makter utover stater - FN, EU, NATO, Nobels Fredspris, terrororganisasjoner. Hvorfor har de makt? Myk eller hard makt? Hvor mye makt har de? 

- Den Arabiske våren i relasjon til menneskerettigheter og Syria

Endret av mthor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...