Skribenten_ Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Før du ankommer flyplassen, går du gjennom en sikkerhets kontroll med skanning og metal detektor. Jeg går ut i fra det skal hindre passasjer å bringe med kniver og andre skarpe gjenstander om bord. Hva hjelper egentlig det, når ikke mange meter unna kan kjøpe deg deg kniver, beskikker og andre skarpe gjenstander? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Hva med våpen? Terrorverktøy? På store internasjonale flyplasser har de flere kontroller, også noen rett før du går inn i flyet.. Ikke så mange flyplasser her i landet som selger mye kniver ++ innforbi kontrollen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Før du ankommer flyplassen, går du gjennom en sikkerhets kontroll med skanning og metal detektor. Jeg går ut i fra det skal hindre passasjer å bringe med kniver og andre skarpe gjenstander om bord. Hva hjelper egentlig det, når ikke mange meter unna kan kjøpe deg deg kniver, beskikker og andre skarpe gjenstander? Det selges ikke store knivene på flyplasser, mulig det finnes unntak men jeg har ikke sett særlig mer enn lommekniver. Men sikkerhetskontrollen er for større ting som bomber og slik galskap. Det er Forøvrig lov å ta meg seg kniv på fly, så lenge den er <6cm eller noe slikt. Småkniver altså. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 http://en.wikipedia.org/wiki/Security_theater 1 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 (endret) Hva hjelper egentlig det, når ikke mange meter unna kan kjøpe deg deg kniver, beskikker og andre skarpe gjenstander? Likevel har vi altså ikke et eneste tilfelle av flykapring de siste 20 år, og totalt har det vært kun fire kapringer av norske fly siden begynnelsen av sivil luftfart. Hva forteller det? At sikkerheten er god og at den virker? Eller at trusselen ikke eksisterer? Endret 28. april 2015 av Horten Market Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Hovedfunksjonen til sikkerhetskontrollen er å gi passasjerene en følelse av trygghet. Senere tids hendelser har vel vist at det er mer grunn til å frykte misfornøyde piloter enn misfornøyde muslimer. 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 De fleste hendelser med fly som medfører død skyldes menneskelig svikt, gjerne under landing og take-off. Sikkerhetskontrollen kan ha en slags funksjon i å stoppe mentalt ustabile personer med våpen. Mot terror er funksjonen begrenset. Det er nok av andre mål terrorister kan slå til mot om de ikke kommer inn på flyplassen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 No veit eg ikkje om eg har eit for avslappa forhold til trusselen om voldsaksjoner frå andre mennesker, men personleg hadde eg foretrekt at ein fjerna mesteparten av dagens sikkerheitskontroll og heller hadde fokus på at flytrafikken skal gå raskt og smidig slik at passasjerane omtrent berre går rett ombord i flyet. Omtrent akkurat slik som ein gjer når ein skal ta bussen eller toget. Det må vell være lov å stille spørsmålstegn med kvifor eg ikkje får ta med ei Colaflaske gjennom sikkerheitskontrollen når eg skal inn på flyplassområdet for å reise med eit fly som har 100-200 sitteplassar, medan eg på Oslo-S kan ta med meg kva som helst inn i togsettet som kan romme minst like mange passasjerer utan nokon som helst form for sikkerheitskontroll. Dessutan er flykapring blitt ein veldig lite effektiv måte å skaffe seg asyl eller liknande goder på. Så vidt det er meg bekjent så er det vell ingen flykapringer som har endt i noke anna utfall enn at kapreren døyr eller blir arrestert? Terroristar og liknande som vil skade flest mulig folk kan gjere dette mykje lettare nesten kvar som helst ellers i samfunnet. Eg trur ein langt på veg hadde oppnådd nesten heilt identisk sikkerheit dersom ein baserte sikkerheitskontrollen på observasjon av passasjerane samt stikkprøvekontroller. På den måten hadde passasjerane også blitt minst mulig berørt av sikkerheitskontrollane. I mine auger burde vi som samfunn bestemme kvar vi skal legge lista for sikkerheit og kontroll i samfunnet, og deretter innføre slik kontroll overalt i samfunnet, og ikkje berre på flyplassar. Dersom vi synest det er fornuftig å kroppsvisitetere folk når dei beveger seg inn på områder det det er mange folk samla på ein liten plass, ja då burde vi faktisk ha sikkerheitskontrollar på busstasjonen, kinoen, kjøpesenteret og liknande. Dersom vi i storsamfunnet bestemmer oss for at dette blir for plagsomt og kostbart, ja då burde vi fjerne denne type kontrollar overalt, eller legge oss på eit lavare sikkerheitsnivå overalt. 2 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Det ingen vet er hvor mange kapringer kontrollen* har avverget ved sin blotte eksistens. Jeg er glad for kontrollen. *Ikke bare personkontrollen på flyplassen men alle sikkerhetsrutiner som innen sivil luftfart. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Det ingen vet er hvor mange kapringer kontrollen* har avverget ved sin blotte eksistens. Jeg er glad for kontrollen. *Ikke bare personkontrollen på flyplassen men alle sikkerhetsrutiner som innen sivil luftfart. Joda, eg ser den. Men alle dei kapringane som har blitt avverga av at sikkerheitskontrollen eksisterer ville vell då ført til fleire kapringar av f.eks bussar og liknande som har omtrent like mange passasjerer som ein kan holde som gissel og heilt utan sikkerheitskontroll? Eller tenker potensielle kaprarar som så at dersom dei ikkje får kapre eit fly så kan det berre være med heile kapringa? 1 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Senere tids hendelser har vel vist at det er mer grunn til å frykte misfornøyde piloter enn misfornøyde muslimer. Et apropos til dette er at den siste tragiske flyulykken ikke hadde skjedd om det ikke var innført overdrevne sikkerhetstiltak (stengt dør). 3 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 http://en.wikipedia.org/wiki/Security_theaterFrihet til å ha med seg pistol på flyet? Lenke til kommentar
Pinng Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Det ingen vet er hvor mange kapringer kontrollen* har avverget ved sin blotte eksistens. Jeg ville blitt overrasket dersom Securitas/Nokas ikke fører statistikk på slikt. Jeg kjenner dessuten en som har jobbet i sikkerhetskontrollen på en flyplass og ifølge han/hun oppleves den mest som en pest og en plage for folk på reisefot. Det ble aldri gjort noen alvorlige beslag. Den fungerer bare som en falsk trygghet for noen få mennesker, blant annet for medlemmer i AUF og Unge Høyre. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Det har også slått meg at når folk mistenkeliggjøres og behandles som kveg i sikkerhetskontrollen, vil resten av reisen fremstå som en dans på roser nesten uansett hva som skjer. Dette er gull verdt for et og annet billigselskap. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Mot terror er funksjonen begrenset. Det er nok av andre mål terrorister kan slå til mot om de ikke kommer inn på flyplassen.Mot terror er funksjonen ubegrenset. Vi har jo lært av historien at fly er det absolutt mest ettertraktede og mest kosteffektive redskapet for terror. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Hovedfunksjonen til sikkerhetskontrollen er å gi passasjerene en følelse av trygghet. Senere tids hendelser har vel vist at det er mer grunn til å frykte misfornøyde piloter enn misfornøyde muslimer.Hovedfunksjonen til sikkerhetskontrollen er å innføre faktisk trygghet, reell trygghet. Hvilke tall eller forskning har du som tilsier at misfornøyde piloter er mer å frykte enn misfornøyede muslimer? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 (endret) Joda, eg ser den. Men alle dei kapringane som har blitt avverga av at sikkerheitskontrollen eksisterer ville vell då ført til fleire kapringar av f.eks bussar og liknande som har omtrent like mange passasjerer som ein kan holde som gissel og heilt utan sikkerheitskontroll? Eller tenker potensielle kaprarar som så at dersom dei ikkje får kapre eit fly så kan det berre være med heile kapringa?Terrorister tenker slik at kapring av buss er mye mindre attraktivt. Det gir mye mindre "bang for the buck". Og fly er mye mer sårbart. Endret 28. april 2015 av Abigor Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Senere tids hendelser har vel vist at det er mer grunn til å frykte misfornøyde piloter enn misfornøyde muslimer. Et apropos til dette er at den siste tragiske flyulykken ikke hadde skjedd om det ikke var innført overdrevne sikkerhetstiltak (stengt dør). Et apropos til dette er at det hadde skjedd langt flere og grovere flyulykker dersom dagens sikkerhetstiltak ble erstattet med lavere sikkerhetstiltak (åpen dør). Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Jeg kjenner dessuten en som har jobbet i sikkerhetskontrollen på en flyplass og ifølge han/hun oppleves den mest som en pest og en plage for folk på reisefot. Det ble aldri gjort noen alvorlige beslag. Den fungerer bare som en falsk trygghet for noen få mennesker, blant annet for medlemmer i AUF og Unge Høyre.Jeg har reist med fly og sikkerhetskontrollen oppleves faktisk som en pest og en plage. Sikkerhetskontrollen fungerer som en ekte sikkerhet, reell faktisk sikkerhet. For tusenvis av mennesker. La meg si det slik, president Obama reiser med livvakter overalt. Han har aldri blitt likvidert. Er livvaktene ifølge din logikk en falsk trygghet? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Terrorister tenker slik at kapring av buss er mye mindre attraktivt. Det gir mye mindre "bang for the buck". Og fly er mye mer sårbart.Også når alternativet er ingen bang i det heile tatt? Eg er ingen ekspert på terror, men sprer det ikkje meir frykt ved å ha hyppige små terroraksjonar i staden for å av og til få til noke stort? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå