Gå til innhold

Rettighet ved reparasjon


Anbefalte innlegg

Dette blir litt langt, men tenker det er best å være nøye.

 

Historien starter sommeren 2009 når jeg kjøper en Onkyo SR 606 receiver hos avshop.no. Fra dag 1 har den problemer med HDMI switching, noe jeg også dokumenter i mail med avshop. Jeg har uansett så lite utstyr som bruker HDMI at det ikke er verdt å gå uten receiver en uke eller to mens den repareres, så jeg velger å bare bruke alternative tilkoblinger. Et par år senere har jeg mer HDMI utstyr og gjenoppretter kontakten. Sendes videre til Dalens Elektronikkservice som vistnok har serviceavtale med Onkyo. Det hele går uansett i glemmeboken siden jeg ender opp med å kjøpe en ny og større Onkyo på et Black Friday salg.

 

Spol frem til februar 2015 og HDMI på den nye Onkyoen slutter også å fungere. Etter litt kontakt med support kjører jeg personlig opp til Dalens (holder til like utenfor Oslo) og leverer inn receiveren. Har en hyggelig samtale med fyren i mottaket og forteller om min gamle 606 som hadde ca samme problemet. Han informerer meg om at det er et så kjent Onkyo-problem at de har utvidet garantien til sju år, så da burde jeg levere inn den gamle også. Som sagt så gjort, så når jeg drar opp to uker senere for å hente den reparerte receiveren leverer jeg samtidig inn den gamle. Nok en hyggelig samtale med mottaket der han spør om jeg har kvittering på kjøpet. Det har jeg ikke men vi blir enige om at jeg bare skal kontakte avshop og ettersende på epost.

 

Noen dager senere ringer jeg til avshop men de sier de la om datasystemene for noen år siden, så da må de evt grave i gamle papirer. Vanskelig. Jeg sier at jeg skal snakke med Dalens først og høre om det holder med en bekreftelse på epost eller noe. Ringer Dalens og de sier at det er en sånn liten rutinesak at det ikke er sikkert de trenger noe som helst. Han skulle høre med teknikeren og evt informere meg hvis de trengte kvittering.

 

Det går et par dager til og så får jeg en sms om at receiveren var reparert men det var ingen garanti, så det ville koste ca 1200 for reparasjonen. Lettere sjokkert ringer jeg til Dalens og etter en kort samtale med et førsteledd settes jeg videre til selve teknikeren. Han inntar fort en heller arrogant rolle og sier at det ikke var vedlagt noen kvittering. Jeg forteller om den forrige samtalen, og han responderer med at det uansett ikke spiller noen rolle da denne Onkyoen ikke var dekket av den utvidede garantien. Når jeg sier at det ikke stemmer med infoen de ga meg ved innlevering spør han meg om "jeg har bevis på at det ble sagt". Hvorfor i all verden ville jeg ellers levere inn en 6-5 år gammel backupreceiver? Det bryr han seg lite om. Spiller visst heller ingen rolle at jeg har epostkorrespondanse med han selv hvor vi diskuterer feilen godt innenfor garantitiden.

 

Uansett,jeg sier at jeg føler meg lurt til å levere inn receiveren, hvorpå han tilbyr seg å sette den tilbake til ødelagt stand, så kan jeg hente den igjen. Jeg ber om noen dagers betenkningstid siden dette er en receiver jeg kanskje aldri får bruk for. Ringer opp idag og ber de "ødelegge" den igjen, og da sier de at jeg vil bli fakturert for et eller annet beløp uansett. De sa ikke hva, men mener å huske at jeg så noen skilt om 850 kroner når jeg var der sist.

 

Har de virkelig lov til dette? Har jeg noen rettigheter? Beklager hvis dette ble fryktelig langt, så setter stor pris på de som evt har lest alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Har en hyggelig samtale med fyren i mottaket og forteller om min gamle 606 som hadde ca samme problemet. Han informerer meg om at det er et så kjent Onkyo-problem at de har utvidet garantien til sju år, så da burde jeg levere inn den gamle også.

I dette legger en avtale. Muntlig avtale er like bindene som skriftlig, men vanskeligere å dokumentere i ettertid. I en forbrukertvist sak vil jeg tro du står sterkt dersom samtalen over lot seg dokumentere (vitner etc).

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på det her etter jeg skrev innlegget, og føler vel at siden det var snakk om å skaffe kvittering og ettersende har jeg gode beviser på hva jeg ble muntlig informert om. Hvorfor skulle de be meg skaffe kvittering på et 6,5 år gammelt produkt hvis de ikke mente det var dekket av garanti?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...