Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Depositum - tilbakeholdelse

Gjest Slettet+98173487

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+98173487

Meldte om en lekkasje fra vannlås under vask to måneder før utflytting, med bilde og tekst. Utleier sa da han "skulle se på det", noe han ikke gjorde. Meldte derfor fra på nytt 5 dager før utflytting for å minne om dette, og utleier sa han skulle ordne flere andre ting etter jeg var flyttet, og at "hvis det var greit for meg, skulle han ta det etter jeg var flyttet ut". Jeg bekreftet. Nøkler ble overlevert.

I slutten av tredje uka uten at depositumet var satt tilbake tar jeg kontakt om dette og får da beskjed om at det vil komme en regning i neste uke, for dette, mente han nå (han har nettopp funnet ut av div.andre ansvarsområder leietaker har i leilighet), var mitt ansvar.

Vannlåser er diskutable som leietakers ansvar (det er hverken en "kran, vannklosett, varmtvannstank"). Jeg vet jo ikke hva som er gjort av reparasjon (er det utskifting er det uansett utleiers ansvar), men når det går tre uker, så er vel det utenfor "rimelig tid" for reklamasjonsfrist (noen steder står det ca 14 dager)? Og gjelder ikke uansett skriftlig (sms) avtale om at dette skulle han ta?

Han sier han kan sette over deler av depositum, og avvente resten til regning foreligger. Har han denne bruksretten over min depositumskonto? Er det ikke påkrevd underskrift fra meg for å flytte på disse?

Jeg synes dette er uryddig og ikke greit gjort, og lurer på om det er rett som jeg tenker, for da krever jeg depositumet fra banken. 

Endret av Slettet+98173487
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta kontakt med banken din så får du skjema du fyller ut. Banken kontakter utleier og sier han har x uker på å levere krav på depositumspengene, da må han vise til lover og regler, hvis ikke får du pengene utbetalt når behandlingstiden i banken er over.

Så lenge du har pengene på en dep.konto kan han ikke flytte de rundt som han vil nei.

Gjorde dette med DNB en gang, men da var det pga. utleier bare var udugelig og ikke gadd å gå i banken for å frigjøre pengene.

Endret av Sampson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98173487

Ta kontakt med banken din så får du skjema du fyller ut. Banken kontakter utleier og sier han har x uker på å levere krav på depositumspengene, da må han vise til lover og regler, hvis ikke får du pengene utbetalt når behandlingstiden i banken er over.

Så lenge du har pengene på en dep.konto kan han ikke flytte de rundt som han vil nei.

Gjorde dette med DNB en gang, men da var det pga. utleier bare var udugelig og ikke gadd å gå i banken for å frigjøre pengene.

Ja, så du mener jeg har rett?

Begynner å lure på om jeg har vært litt naiv i forhold til den depositumskontoen. Det står i kontrakt at den skal være en lovlig depositumskonto, men iom at han mener han kan overføre og styr med dem, så er det mulig en av hans private. Dumt av meg å ikke dobbeltsjekke. Kan jeg fortsatt sende krav til bank i så fall?

Lenke til kommentar

Enkelt å sjekke om depositumskontoen er en "ordentlig" depositumskonto.

Da logger du bare inn med BankID i nettbanken til respektive bank hvor kontoen er oppretta, så skal du få den opp i kontolista di der.

Jeg så aldri min i nettbanken selv om jeg hadde DNB til alt. 

TS hvis dere ikke var i banken og ordnet depositumskonto, men kun betalte inn til et tilfeldig kontonr. så har du kanskje driti litt på draget ja.

Lenke til kommentar

Det bør jo ringe noen bjeller når han bare oppgir et kontonummer, mens en depositumskonto skal stå i ditt navn

Men hvordan blir dette når det i kontrakten står det skal inn på en dep.konto? Har ikke utleier lurt leietakeren her?

Det kan det hende han har gjort, og det er mulig det til og med er straffbart om han har gjort det med forsett. Men så lenge han ikke lider noe tap kan han ikke kreve noe, og det vil han jo vanligvis ikke ha gjort.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98173487

Jeg var ikke klar over at det var vanlig å gå i banken osv. ved opprettelse av dep.konto. Det hadde jeg ikke gjort ved andre leieforhold, men det stod alltid at dep. skulle inn på dep.konto. Dumt av meg. Men ulovlig av ham, forsåvidt.
Poenget er vel at hvis det ikke er en dep.konto i mitt navn, så hjelper det ikke å sende krav til banken, da må jeg vel sende krav direkte til ham. Selv om jeg ser det står at "dep. som ikke er satt inn lovlig har leietaker krav på å få utbetalt". Takk for foreløpig hjelp.

Lenke til kommentar

Meldte om en lekkasje fra vannlås under vask to måneder før utflytting, med bilde og tekst. Utleier sa da han "skulle se på det", noe han ikke gjorde. Meldte derfor fra på nytt 5 dager før utflytting for å minne om dette, og utleier sa han skulle ordne flere andre ting etter jeg var flyttet, og at "hvis det var greit for meg, skulle han ta det etter jeg var flyttet ut". Jeg bekreftet. Nøkler ble overlevert.

I slutten av tredje uka uten at depositumet var satt tilbake tar jeg kontakt om dette og får da beskjed om at det vil komme en regning i neste uke, for dette, mente han nå (han har nettopp funnet ut av div.andre ansvarsområder leietaker har i leilighet), var mitt ansvar.

Dettte høres jo helt horribelt ut.  Inspeksjon og evnetuelle erstatningssaker skal jo avklares ved overlevering.  Det kan ikke være slik at utleier gjør en grundigere inspeksjon senere og finner flere mangler I bolig. 

Ang lekk vannlås. Dette er høyst sannsynlig en morken pakning til max en femtilapp, som er superenkelt å skifte selv.  Veldig synd nå hvis utleier har tilkalt rørlegger for å gjøre denne jobben og oversender regning til deg.

Pass på å kreve kopi av rørleggerregning før du godtar at utleier beholder noe av depositumet.  Jeg ville også krevd renter av utleier hvis han har hatt pengene på egen konto.

Lenke til kommentar

Usikker på om det vil holde, men når du leverer nøkler og alt det, går ikke utleier i grunn med på at han har sjekket at alt er i orden når nøklene leveres inn og slikt? Hvis han ikke gidder å sjekke dette når det går x antall uker får han sitte med regningen selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...