Gå til innhold

Tallsystem i stedenfor filnavn - Terminal

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bruke terminalen mer til filbehandling (bruker mac) på en mer effektiv måte. Ulempen er å skrive inn filnavn/kopiere. Men finnes det en måte at filene får et nummer som alias. Slik at man åpner en fil f.eks på denne måten: 

cd 2

Takk på forhånd :)

Endret av webliz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke bare skrive de første par bokstavene i filnavnet og så trykke tab? Mulig jeg misforstår hva du trenger.

Tanken var at hvis man bruker ls, så får man opp liste i form av tall: 

1       Applications			home
2       Library				installer.failurerequests
3       Network				net
4       System				opt
5       Users				private

Hvis jeg ønsker åpne Network:

cd 3

Det kan være mange filer som starter med de samme bokstavene. 

Endret av webliz
Lenke til kommentar

Er du sikker på at det er mer effektivt å leite gjennom en lang liste for å finne tallet du er ute etter? Har du eksempler på scenarier hvor det vil være mer effektivt med nummerering enn aktiv tabbing?
Lenke til kommentar

Er du sikker på at det er mer effektivt å leite gjennom en lang liste for å finne tallet du er ute etter? Har du eksempler på scenarier hvor det vil være mer effektivt med nummerering enn aktiv tabbing?

Man ser jo selvfølgelig etter filnavnet, men taster bare tall i stedenfor. Da slipper man å skrive hele filnavnet.

Endret av webliz
Lenke til kommentar
Jeg ønsker å bruke terminalen mer til filbehandling (bruker mac) på en mer effektiv måte. Ulempen er å skrive inn filnavn/kopiere. Men finnes det en måte at filene får et nummer som alias. Slik at man åpner en fil f.eks på denne måten: 

Det er en veldig dårlig idè :hm:

Du må bare trene mer,du kan jo se litt på David Beazley i denne videoen.

Bruker Mac og koder i eMacs,og når det gjelder navigering og lasting(kopiere) av filer tar det ca 1-2 sek maks.

Endret av snippsat
Lenke til kommentar

Man ser jo selvfølgelig etter filnavnet, men taster bare tall i stedenfor. Da slipper man å skrive hele filnavnet.

Poenget mitt er at filnavnet er noe jeg allerede vet i hodet mitt. Selv uten å sjekke innholdet i mappen. På den måten kan jeg kjapt bruke autocomplete for å få det opp. Hvis jeg skal begynne å lete gjennom en liste for å sjekke hvilket tall jeg skal bruke, ser jeg for meg at jeg bruker mer tid enn jeg bruker på autocomplete i dag.

Derfor lurer jeg på om du har et typisk eksempel på når tallbrowsing blir mer effektivt enn autocomplete.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Det er en veldig dårlig idè :hm:

Du må bare trene mer,du kan jo se litt på David Beazley i denne videoen.

Bruker Mac og koder i eMacs,og når det gjelder navigering og lasting(kopiere) av filer tar det ca 1-2 sek maks.

Dårlig idee? Man laster ned en fil og ønsker åpne den. Så er det jo mye raskere åpne med et nummer enn og kopiere et langt filnavn! Så det er absolutt ingen dårlig idè!

Endret av webliz
Lenke til kommentar
Dårlig idee? Man laster ned en fil og ønsker åpne den.

Det kan ikke beskrives på noen måte enn en dårlig idè.

Hvordan hadde du tenk at dette skulle implementeres?

Hele filesystemet til OS'et må forandres,noe som aldri kommer til skje.

Skal man gjøre dette selv uten og forandre filsystem,

må man  generere indeks filer som har tilknytting til mapper/filer i en dictionary(hashmap) struktur.

Og viss filer/mapper forandres må hele strukturen regenereres,altså et mareritt :wallbash:  

Løsningen er som nevnt,og trene seg med verktøy som,tab-completion,jump,autojump....

Da bruker man etter en stund veldig kort tid på navigering/manipulering av filsystem.

Endret av snippsat
Lenke til kommentar

Du kan enten programmere din egen variant av cd og ls, eller avfinne deg med den oppførselen som er der.

I de alle fleste tilfeller vil autocomplete med tab eller wildcard (*) være nok.

Om du for eksempel har wallpaper_need_for_speed_underground_2_wallpaper_1.jpg og wallpaper_need_for_speed_underground_2_wallpaper_2.gz så kan du skrive

tar -xf wall*gz

for å pakke ut gz-fila.

Lenke til kommentar

Dårlig idee? Man laster ned en fil og ønsker åpne den.

Det kan ikke beskrives på noen måte enn en dårlig idè.

Hvordan hadde du tenk at dette skulle implementeres?

et alias for `ls -l | cat -n` ville f.eks. gjøre en del av jobben. dette er mye enklere enn det du antyder. uten at ideen blir noe bedre eller dårligere av den grunn. 

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...