Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Renault Megane eller Peugeot 307 cabriolet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi hadde en renault megane fra 2005 for noen år siden. Var vel 1,6 literen. Motoren var utrolig slapp, var også endel tull med bilen, endte opp med å selge den ganske kjapt. Sånn komformessig osv var den jo grei, men vil ihvertfall ikke gått for den minste motoren.

Lenke til kommentar

Sånn seriøst ville jeg ikke hatt noen av de. Ikke akkurat kvalitetsbiler du nevner der.

 

På hvilken måte? Har du eventuelt tips til andre alternativer?

 

De andre bilene jeg har sett på er BMW 3-serie fra rundt 2001-2002, Saab 9-3 fra 2005-2006 og Volvo C70.

Lenke til kommentar

Av de du nevner er vel Volvo den som er mest sikre kjøpet. Dog er det ikke en bil som er spesielt inspirerende å kjøre, hvis du er ute etter det bør du se på BMW. Igjen, da får man med potensielt velbrukt bil med overraskelser på servicer og lignende.

Lenke til kommentar

En E46 er jo et greit valg såfremt man går relativt nøye over bilen og sjekker kjente problemområder. Plukker du opp en 320i fra den nevnte tidsperioden så får man en M54 motor som er rimelig solid. Bruker man i området 10-20 000 kr på service på alle problemområder med en gang så kan man få en rimelig ålreit bil i flere år framover.

Lenke til kommentar

En bekjent hadde en 2005 E46 316i. Bakdiffen røk på 90 tusen KM. Jommen sa jeg kvalitet. 20 tusen takk.

Vær også obs på opphenget til bakakslingen, dette er en kjent svakhet. Søk etter e46 subframe failure så får du masse treff. Hvis dette er ødelagt så har du en massiv sveisejobb foran deg som kun kan utføres av en biloppretter. I praksis blir bilen vraket.

Se f.eks her: https://www.youtube.com/watch?v=H7X2hQchKZY

Virker veldig negativ her nå, men bare sjekk et par ting i det minste. Ikke la penga brenne i lommeboka, finn en godt holdt bil og sjekk den NØYE, særlig på slike gjengangerfeil som er alvorlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar og tips.

 

Om jeg skulle havne på BMW så har jeg en kollega som er veldig dyktig på BMW, og skrur mye på de selv, som sikkert kan bli med og gå over bilen, men jeg hade i utgangspunktet tenkt å unngå biler som feks BMW og Audi på grunn av at de er dyre å vedlikeholde.

 

Det var derfor jeg tenkte på biler som Renault og Peugeot, og etter å ha lest noen tester og sammenligninger så følte jeg at det var trygge kjøp. Bilen trenger i utgangspunktet ikke å være veldig spennende å kjøre, bare den er driftssikker og (forholdsvis) billig i drift, men om den skulle være morsom å kjøre så by all means.

 

Jeg er enslig, så trenger egentlig ikke den store plassen, men er ofte på turer med venner, og derfor ønsker jeg muligheten til å kunne ha mere enn en passasjer.

 

Er det noen som har tips til en kabriolet med fire seter? Jeg sitter og ser litt på autoscout24.es, men bortsett fra de som er nevnt lenger opp så har jeg ikke funnet mye annet som appellerer. Mercedes er naturligvis en mulighet, men da må jeg nok tilbake på 90-tallet, og det synes jeg i utgangspunktet blir lutt for gammelt, selv om de er kjent for å holde lenge.

Lenke til kommentar
Søk etter e46 subframe failure så får du masse treff. Hvis dette er ødelagt så har du en massiv sveisejobb foran deg som kun kan utføres av en biloppretter. I praksis blir bilen vraket.

 

 

"Subframe disaster" gjelder kun de tidligste E46-modellene fra 98 til 00.

Lenke til kommentar

Bevis på dette?

Div youtubevideoer sier de har sett det på både 03 og 05. På en var omtrent HELE gulvet under baksetet løsnet i ett stykke.

Serious business.

 

BMW adresserte problemet på 2001-modellene, selv om det ikke ble helt kurert. Problemet oppstår i hovedsak på modeller med større motorer som har fått en del rust på seg. Subframe distaster har blitt til en slags boogieman blant E46-eiere. Det er såpass alvorlig at de eksemplarene det skjer med får veldig mye oppmerksomhet, men sjansen for at det vil skje med din bil er meget liten. Ikke at det er et argument. Jeg vil påstå at det er større sjanse for at VANOS-ringene eller registerkjedet ditt tar kvelden på en bil som har kilometerstand til å være i faresonen for subframe disaster.

 

Å finne faste bevis er ikke akkurat så lett når det i hovedsak bare er forumtråder og Youtube-videoer man finner om saken.

 

http://www.autoevolution.com/news/tips-on-what-to-look-for-when-buying-a-bmw-e46-58276.html

 

 

Last, but not least, you should check the subframe. This problem occurred almost exclusively on early 323i/328i model, since BMW later improved the subframe mounting points in the trunk floor of the car. This problem seems to be so frequent in early E46 cars that a check before buying a 323i/328i is an absolute must. Repairs are very expensive and difficult to do since the rear axle has to be completely removed.

 

Men for å være ærlig så ville jeg heller kjøpt en E39 fremfor en E46, ikke at jeg i det hele tatt vil anbefale en gammel BMW til en som sitter å ser på nyere franskmenn av typen cabriolet.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Kjølesystemet er elendig på alle BMW-modellene.

 

Vil heller si at jeg kjøpte en E39 fordi jeg liker den bedre enn E46, så implikasjonen går i andre retningen. :p

 

Bilvalget mitt var 100% av egen interesse.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Altså, jeg har en E36 og vil nok ikke anbefale det til noen som ikke kan skru, både E46 og E39 er ikke så langt unna. Skal du ta ting på verksted så blir det dyrt. Eldre biler har ofte flere feil, men er lettere å skru på, så det gjelder litt å finne balansen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...