Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Få kontroll over skole pc

Anbefalte innlegg

Hei ! Har en pc, som jeg ikke bruker til skole bruk, annet enn å printe på skolens printer. 

Men får ikke gjort stort på den etter at skolen la inn sin versjon av windows.

Finnes det noen mulighet til å få gjort diverse med den ?

Det jeg trenger nå er å deaktivere virusprogrammet for en mappe på pc-en, noen tips ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Spørsmålet kommer helt an på følgende: er PCen din private? Hvis så skal du ikke trenge å bruke skolens domene, og dermed skal du kunne få brukt printere uten å måtte være tilkoblet skolens domene. Det stemmer ikke at du nødvendigvis må være i domenet for å bruke en nettverksprinter, det kommer an på hvordan den er konfigurert, og om den er synlig i Active Directory. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Kan du redusere partisjonen operativsystemet ligger på via Disk Management (diskmgmt.msc)? I så fall kan du lage deg en ny partisjon og kjøre dual boot med ditt eget OS.

Vært på tanken, men det er SSD i den så da blir de partisjonene i minste laget, og går det ann å kjøre dual boot av to like OS ?

Lenke til kommentar

Pcen er min private ja. Jeg kjøpte den ut fra skolen i fjor. I følge ikt måtte de vist legge inn for at jeg kunne bruke printeren. Kan jeg finne ut på pc-en hvordan den er konfigurert ?

Dersom dette er din private datamaskin, som du sier, så har ikke skolen noe med å legge begrensninger på den. Du kan enten be de om å fjerne restriksjoner, eller å innstallere nytt OS over det de har innstallert. Deretter kan du be de om å hjelpe deg med å knytte den opp mot domenet for printe- og delemuligheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du prøvd å bruke "Administator" brukeren i windows?

Selv har jeg møtt samme problem ved skole-PCer hvor mye er blokkert selv men vanlig admin bruker.

Står det "Blokkert av gruppepolicy. Ta kontakt med systemansvarlig." els der? Hvis ja så kan dette hjelpe.

Jeg gjorde det på følgende måte:

1. Lagde en minnepenn med Ubuntu Live CD
  2. Startet PCen og byttet boot-device til minnepennen.
  3. Byttet navnet på "cmd" i Windows/System32 til "osk"
  4. Startet PCen vanlig igjen inn på Windows.
  5. Trykket nede i venstre hjørne på Ease Of Access
  6. Aktiverte On-screen keyboard.
  7. Vips! Nå kom ledetekst opp!
  8. Skriv inn 
    net user Administrator Kebab123
  9. Logg inn på Adminstrator med Kebab123

10. Se om det funker nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Pcen er min private ja. Jeg kjøpte den ut fra skolen i fjor. I følge ikt måtte de vist legge inn for at jeg kunne bruke printeren. Kan jeg finne ut på pc-en hvordan den er konfigurert ?

Du kan prøve å gå til enheter og skrivere > så trykker du på legg til skriver > trykk legg til en nettverkskriver: Dersom ikke skriveren kommer opp, må du trykke skriveren jeg vil ha er ikke listet, som du så kan søke i Active Directory, men litt usikker på om man får tilgang til active directory uten å være knyttet til et domene. 

Lenke til kommentar

Print direkte til IP.

Jepp.

Finn IP'en til skriveren (de fleste nettverksskrivere har mulighet til å skrive ut "konfigurasjonsside" eller lignende hvor denne står).

Installer skriveren som en nettverksskriver og tast inn IP'en.

Du kan da skrive ut uten å være medlem av domenet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...