Gå til innhold

Kjøpe ut aksjer for å opprette holdingsselskap

petrakras

Anbefalte innlegg

Kjøpe ut aksjer for å opprette holdingsselskap

Hei flinke folk!

Nå har jeg prøvd å finne ut av dette i flere dager, håper dere kan komme med noen råd.

Jeg har opprettet en " eks 1 AS" med en kompis for ca 1 år siden, vi har 50% akser hver, dvs 15000 kr i innskudd hver. Det har ikke vært drift, inntekt eller utgifter i dette selskpaet(bortsett fra etableringsgebyr) og kompisen har nå tenkt å melde seg ut og får sitt innskudd tilbake. Jeg sitter nå med en ny business ide, og trenger å etablere en"eks 2 AS" som holdingsselskap(hvor jeg skal eie alle aksjene) og en"eks 3 AS "som datterselskap(hvor "Eks 2 AS" skal eie 50%. Hva blir den mest effektive og billigste løsningen?

1.Kan jeg kjøpe ut 50 % i "eks 1 AS" og endre vedtektene slik at de passer til virksomheten til "eks 2 AS"?

2. Hvordan gjør jeg det rent praktisk? 

3. Må kompisen skatte for de 15 000 han får tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Ja.

2) Kjøper aksjene, avholder ekstraordinær generalforsamling, endrer vedtektene.

3) Han har realisert aksjer, men må ikke skatte av det med mindre han har gevinst

Tusen takk for svar!

kan de kjøpes med de midlene jeg har som min andel i "eks 1 AS", dvs overfører 15000 kr-etableringsgebyr(delt på 2) til hans privat konto? Eller må jeg kjøpe ved å bruke pengene fra min privat konto?

Lenke til kommentar

Selskapet kan ikke finansiere andres erverv av sine aksjer i større grad enn det kan dele ut utbytte, se asl. § 8-10.

Er det forresten fulle 15 000 i verdier i selskapet nå? Har dere ikke brukt noen penger på stiftelse mv.?

Vi har brukt ca 5500 på stiftelse og nå står det 24 500 i selskapet. Jeg ønsker å kjøpe ut 50% av aksjer som eies av min kompis, slik at jeg blir eneier av selskapet. Regner med at jeg må da betale han 12250 nok.

1. Hvis jeg har forstått deg riktig kan ikke den summen betales fra AS 1 konto? 

2. Da sitter jeg igjen med 24500 i AS 1 etter at jeg er blitt eneier. Jeg endrer vedtektene i AS 1 slik at det blir investeringsselskap. Kan jeg bruke 15000 fra AS 1 for å stifte et datterselkap AS 2 med en annen kompis?

Lenke til kommentar

1) Nei, de pengene er ikke dine. De er aksjeselskapets penger. Ikke bruk andres penger som om de var dine egne. (dette er faktisk ganske viktig!)

2) Aksjeselskapet kan investere sin egenkapital i et underliggende aksjeselskap, forutsatt at den likvide egenkapitalen i AS1 ikke blir uforsvarlig lav. Her må du se på hva selskapet har av løpende forpliktelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

TUSEN takk for svar alle sammen! extraordinær generalforsamling ble avholdt i dag og protokoll om bl.a. askjesalg og styreendring skrevet. også sluttseddel for salg av aksjene. Pengene er overført fra mitt privatkonto til privatkonto til kompis med notat at det er aksjekjøp.

Har sendt samordningsreg meding med vedlegg i altinn, hvor kompisen er fjernet som styremedlem og jeg står som eneste styrememdlem

Er det noen annet vi bør gjøre for å få det helt korrekt?

Hvor skal vi melde om selve aksjesalget?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...