Gå til innhold

Formuesgrense lånekassen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er student i en av de store studiebyene i Norge og ser at innen årets slutt vil jeg krysse formuesgrensen til lånekassen og dermed få redusert stipend.

Det er ikke aktuelt for meg å kjøpe bolig ettersom jeg ikke tjener nok til å betjene lånet, og ikke vet hvor i landet jeg kommer til å ende opp etter studiene. Har et par år igjen av studiene. Det er også dumt å sprette BSU-kontoene uten å i det hele tatt ha fylt dem opp og tape den gode renten man får hvert år.

Noe jeg også har tenkt på er å nedbetale studielånet for å redusere formuen, men etter nærmere ettertanke vil jo ikke nettoformuen endre seg om jeg ikke tar helt feil (både formuen og gjelden synker i takt like mye)?

Hva kan jeg gjøre for å redusere formuen? Er det f.eks. en lovlig måte å overføre penger til foreldrene sine på som jeg stoler på og få de utbetalt ved studienes slutt? Leste et sted at det fortsatt ble regnet som formue ettersom man "låner" pengene og forventer å få de tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke gi fra deg pengene med forventning (eller i alle fall ikke med forpliktelse) om å få dem tilbake, for det vil være en eiendel i form av en fordring. Den eneste lovlige måten å gjøre dette på er å forbruke pengene eller å kjøpe ting med lavere ligningsverdi enn reell verdi. Forutenom eiendom er dette blant annet innbo, som innenfor visse rammer har ligningsverdi lik null. Du kan dermed kjøpe innbo som holder seg i verdi, og selge dette når du trenger pengene igjen. Hva slags innbo som holder verdien godt vet jeg derimot ikke. Kunst, kanskje?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Bil, båt, vanlig innbo (ikke kunst), er eksempler på ting som ofte har en lavere ligningsformue enn regnskapsformue.

Det finnes også en mulighet til å utnytte formuesfordelingen per aksje i aksjeselskaper (har du 70 % av aksjene er din ligningsformue lik 70 % av selskapets formue, selv om du har skutt inn 100 % av egenkapitalen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...