Polymorf Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Noen som vet styrken på disse "Rawit Bird's Eye" fra Meny, sett i forhold til de vanlige chiliene? Det står en skala på pakken, og disse er på 8/10, men jeg vet ikke hva den vanlige chilien heter, så får ikke sett i forhold til den, og uansett er kanskje ikke skalaen "lineær"? Lenke til kommentar
multisync Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 (endret) 100,000–225,000 på scovilleskalaen, den mest vanlig solgte chilien solgt i alle dagligvarebutikker er rundt 2500-5000 etter det jeg kunne finne, litt usikker på hvilken type det er. Med andre ord er de ganske mange ganger sterkere enn "vanlig" chili, usikker på om skalaen er veldig lineær i forhold til opplevelsen av styrke, men av erfaring så er disse ganske mange ganger sterkere ihvertfall. Endret 27. april 2015 av multisync Lenke til kommentar
Polymorf Skrevet 27. april 2015 Forfatter Del Skrevet 27. april 2015 Kult, det er en skala ja! Hm. Jeg ble utolmodig og testet jeg, i sted, jeg brukte 3 stk. av de der, i stedet for 1 "vanlig"... syns resultatet er ganske likt. Men ser at hallapenjos har 2.500-10.000... syns de "vanlige chiliene" virker sterkere enn dem... men jeg vet ikke. Men tviler i alle fall på at den Bird's Eye jeg kjøpte er 20 ganger sterkere enn den vanlige de har i matbutikkene, ellers ville vel maten min blitt kanonsterk? Eller, det er kanskje ikke slik at om man bruker en chili med dobbelt så mye på scovilleskalaen, så blir maten dobbelt så sterk? Lenke til kommentar
multisync Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 (endret) Nei, det er 20 ganger så mye capsaicin, tror ikke det nødvendligvis gjør det smaksmessig 20 ganger så sterkt. Men de bird eye chiliene jeg kjøpte kunne lett erstattet 4-5 vanlige chilier i min rett sånn mht. styrke. Endret 27. april 2015 av multisync Lenke til kommentar
Polymorf Skrevet 27. april 2015 Forfatter Del Skrevet 27. april 2015 Da er det nok noe "lureri", med de jeg kjøpte, for jeg skjærte en skive og knasket. Med frø, såklart. Og jeg er ikke den tøffeste når det kommer til sterk mat. Lenke til kommentar
Flying Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Det må ha vært noe galt med chiliene. Når jeg kjøper fersk rawit fra importbutikk bruker jeg én i stedet for tre hele av de store generiske jeg vanligvis kjøper på Obs!. Av og til dukker det opp ubrukelig chili. En gang kjøpte jeg store chili på Obs! som minnet om smakløs paprika. Helt uten styrke. Lenke til kommentar
Polymorf Skrevet 27. april 2015 Forfatter Del Skrevet 27. april 2015 Kanskje det var noe annet enn Bird's Eye Chili (selv om det er det det står)... var i alle fall ikke særlig sterkt, men litt sterkere enn "generiske" vil jeg si de var. 3 små ble litt sterkere enn 1 stor generisk, men det blir jo sterkere siden de er så små. Er sikkert som du sier, at det er noe feil med dem. Men da kan jeg jo plutselig få en overraskelse da, siden ikke alle trenger å være feilaktige. Men jeg brukte 3, og det ble ikke noe sterk mat så jeg antar ingen av dem var 100.000-225.000. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Mine kjøpte jeg riktignok i løsvekt på en vietnamesisk butikk, så har ikke prøvd akkurat den samme pakken. Som du ser så er det jo også ganske stort spenn på styrken, men ikke så stort da. Lenke til kommentar
Polymorf Skrevet 27. april 2015 Forfatter Del Skrevet 27. april 2015 Mine kjøpte jeg riktignok i løsvekt på en vietnamesisk butikk, så har ikke prøvd akkurat den samme pakken. Som du ser så er det jo også ganske stort spenn på styrken, men ikke så stort da. Kanskje Meny har gjort det litt mer "brukervennlig". Jeg vet ikke hvor mange som er interessert i så sterk chili, ja som ikke allerede handler i asiabutikk. Lenke til kommentar
Ronald Ulysses Swanson Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Jobber i dagligvarebutikk som selger denne typen pakke med chilli, og den har fått rykte på seg for å være i sterkeste laget for de fleste. Mulig du har fått en dårlig pakke, eller så er nordmenn generelt kanskje så veldig oppdaterte på hva som EGENTLIG er sterkt Lenke til kommentar
Polymorf Skrevet 28. april 2015 Forfatter Del Skrevet 28. april 2015 Jobber i dagligvarebutikk som selger denne typen pakke med chilli, og den har fått rykte på seg for å være i sterkeste laget for de fleste. Mulig du har fått en dårlig pakke, eller så er nordmenn generelt kanskje så veldig oppdaterte på hva som EGENTLIG er sterkt Frister å kjøpe en ny, fra en annen butikk, for å teste. Lenke til kommentar
Lothen90 Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 får kjøpe deg habanero fra en invandrerbutikk eller så har du disse små thaisjappene med thaichilliene slike små som du har på bildet(blir for mild for min smak) eller evt bestille chilli fra utlandet (ghost chilli m.m) da får du gang i sakene det skal være sikkert og visst! men så er jeg sær når det gjelder sterk mat da jeg digger når jeg helst begynner og svette for det er så sterkt! Lenke til kommentar
Polymorf Skrevet 17. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2015 Hehe, såpass tåler jeg nok ikke. Men hadde vært morro å teste sånn naga bhut eller hva den heter. Men de på bildet er i alle fall svake greier, jeg lagde curry bare til meg selv med 4 slike oppi (med frø, såklart...), og det ble helt passe... i en indisk rett vel å merke. Virker svakere enn den "vanlige". Lenke til kommentar
Polymorf Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 (endret) Carolina Reaper. Opp mot 3.000.000 scoville. Tabasco: 2.500 - 5.000... er vel ikke mat det der??? Endret 18. mai 2015 av Polymorf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå