Gå til innhold

Billig og stille kabinett

Anbefalte innlegg

Hei.

Har i mange år tatt i bruk det samme kabinettet (Antec 900 ATX Mid Tower), og er nå lei mye støy. Kan hende dette kommer fra komponentene, eller er dette kabinettet kjent for mye støy? Er jo relativt mange vifter i det, så kan jo vurdere å bare koble fra noen av disse.

Skal uansett oppgradere hele oppsettet etter hvert, men grubler på om jeg burde gå til anskaffelse av et nytt kabinett.

Evt noen med forslag til et nytt kabinett som er relativt billig, støydempet og grei å bygge i?

Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

... og er nå lei mye støy. Kan hende dette kommer fra komponentene, eller er dette kabinettet kjent for mye støy?

Har aldri vært borte i et kabinett som lager støy helt på egenhånd og har heller aldri vært borti kabinetter som kan dempe støy heller (i vesentlig grad). F.eks vil R5 som nevnes over kunne dempe lyden bittelitt, så det er vel noe bedre enn kabinetter som ikke gjør noen forsøk på å dempe støyen i det hele tatt. Men forvent ikke at lyden blir vesentlig lavere.

Her regner jeg ikke med usedvanlig bråkete kabinettvifter etc, sånt har du vel bytta allerede.

Det beste er nok å velge deler etter behov. Har man behov for stillhet kan man;

• Gå for stille deler (f.eks passiv kjøling), men ofte går det da ut over prestanda. = Dårlig framrate
  • Gå for heftige deler og klokke ned. =Dyrt og antagelig dårlig framrate (men du kan aksellerere ved behov).
  • Få heftig kjøling, f.eks vann med en haug kjøleflater og seintspinnende vifter. =Fort kostbart og komplekst.
  • Sette kassa i et annet rom, lange skjerm/mus/tastatur kabler. =Upraktisk og ikke alltid mulig.
Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

De kan vel lage støy med medfølgende vifter på 100%

Joa, men sånt bytter en jo kjapt ut... trenger jo ikke akkurat bytte hele kassa om det er ei bråkete vifte der.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Koblet i dag av 4 vifter i kabinettet mitt og støyen gikk betydelig ned, kan jo kjenne luftstrømmen ut av alle hullene i kabinettet, så det er neppe godt isolert :p

Hører at mesteparten av lyden kommer fra GPU, litt fra PSU og ca det samme fra CPU vifta (er ikke den som kom med CPU'en). GPU skal kjøpes ny uansett, men ønske om å bygge en ny PC fra scratch er stor, selv om budsjettet ikke strekker til for øyeblikket. Skal sjekke ut r5 og se om jeg ikke bygger mine gamle deler inn i dette nye kabinettet, samt en ny GPU og SSD disk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

CM540 for eks, er så gjennomhullet for vifter at det støyer mye, dvs hardwaren i det støyer uten noe demping.

Du må jo ha åpninger for luft uansett. Det bråker omtrent det samme om du har 10 eller et, men det kan hjelpe en del om du kan vende hullene bort fra deg.

Vifteløs psu er en av mine beste valg, de viftene de bruker er ikke de stilleste.

Jepp, det eneste som virkelig hjelper er å redusere støykildene.

(Nå bruker jeg kun seasonic platinium så akkurat psu er greit nok mht støy).

PS;

Sukk... kan noen slå av den veivaske bilen som har holdt på utafor her i flere timer... Jeg blir snart gal.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

NZXT H440 er svaret, kort og godt. Om du er av den litt puslete og følsomme typen når det gjelder lys og lyd, så er vel kanskje det dødskjedelige Fractal Design R4,5,6,7..... noe for deg. Men vil du ha et kabinett med få/ingen muligheter til å være kreativ, lage ditt  personlige ikon, så og si, så for all del. Ser jo ut som en boligblokk Fra Moskva på 70tallet. NZXt H4440 er ikke lydløst, det er forresten ingen andre heller, men det gir fra seg minimal lyd, og det er et mesterverk når det gjelder design. Du drar veldig mange damer på det, noen blir det jo likevel. men med det oppskrytte Fractal.4/5 vil hun snu i døren. Ikke kom og si at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Har hatt ett R4 kabinett, som jeg solgte etter 2 uker på FINN for 200 kroner.

Lenke til kommentar

Har R4 å er kjempe fornøyd med kabinettet. Kjører totalt 6 Noctua vifter i kabinettet å den høres omtrent ikke. Er kun under spilling når CPU vifta begynner å spinne at det lager litt lyd, men jeg spiller med headsett uansett så merker ikke noe til det da.

Lenke til kommentar

Slenger meg på R5 for future reference. Mitt er faktisk helt lydløst ved "normal bruk". PSU har en vifte som skrur seg på ved 50% load eller noe, som "aldri" skjer, GPU(er) har temperaturstyrte vifter som er av hele tiden, og CPU er vannkjølt, men med såpass romslig radiator at jeg bare har et par vifter som så vidt snurrer på noen hundre RPM. Pumpen er liten og lydisolert. Ingen mekaniske deler.

Det kan selvfølgelig måles med sensitivt utstyr, men i praksis er det null lyd, og kabinettet ellers er en drøm. Jeg har bare kjøpt Fractal Design etter at jeg hadde et R2 eller noe en gang. Det har støydemping, nok av plass til alt, er relativt kompakt, og haugevis med smarte løsninger, og det er billig for et kabinett med slik kvalitet...

Lenke til kommentar

Du vet nok ikke helt hva du snakker om altså.

H440 er ikke lydløst, det vil jo TS har mest mulig av, også har H440 skikkelig dårlig airflow, men for all del, du vet jo hva du snakker om, PS neste gang du skal prøve et R5 og skal selge det for200Kr så kjøper jeg det av det med glede. :)

Lenke til kommentar

Du vet nok ikke helt hva du snakker om altså.

H440 er ikke lydløst, det vil jo TS har mest mulig av, også har H440 skikkelig dårlig airflow, men for all del, du vet jo hva du snakker om, PS neste gang du skal prøve et R5 og skal selge det for200Kr så kjøper jeg det av det med glede. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg stappet mitt R5 full av vannkjøling, tight fit, men det fungerer^^ :D

Har ett R4 (gammelt bilde, men stort sett lik loop nå selv om utstyr er byttet);

PXBI4485.jpg

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...