Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinbil med automatgir i golfklassen?


Anbefalte innlegg

Merker det ved kick-down og bakkestart også. Mer enn nok til å slå fast at de gode momentomformer-kassene er mer komfortabel å kjøre.

 

Ang. vanskelig å finne girkasseinformasjon: Ja, det er det. Men du kan generelt gå ut i fra at de fleste har momentomformer med mindre annet er nevnt.

Endret av Skavold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å si at DSG er alt for rykkete i bykjøring og småmanøvring er påstanden jeg er uenig med deg i. Hvorvidt en momentomformer-kasse gir mer, eller mindre, komfort til generell kjøring har jeg ikke uttalt meg om.

Forsåvidt har jeg ikke merket noe til rykking ved bakkestart eller ved kickdown, annet enn det som nesten er å forvente i min bil nå etter å ha hatt en i snart 1 år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

En god konvensjonell automatkasse slår det meste, men det er fortsatt mye dårlig som leveres. Har kjørt en del X3 med nye automaten til BMW, og den er fantastisk. Har også kjørt en del Jeep Cherokee (nyeste modell)  med den nye 9-trinns automaten, den er langt fra like bra. Har også mange mil i Mazda 3 med 4-trinns automat (ca 2010), den er ikke noe jeg ville kjøpt selv. For en liten bil har DSG fordeler i lav vekt, kompakt størrelse og lavt forbruk (det er jo en manuellkasse), så jeg mener det er det beste valget. Perfekte løsninger for alle finnes fortsatt ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

DSG kassen til VAG er forsåvidt kvikk og rask i reaksjonen og det er litt artig å kunne gire både "litt manuelt", sette den i sport-modus og gire med ratt-hendlene.

 

Men som flere har vært inne på her i tråden tidligere, den er ikke silkemyk i giringen, og den er "nølende" ved i-gang-kjøring, slik at en ofte gir mer gass enn nødvendig (om en skal ut i en luke i trafikken). Det resulterer jo fort i unødig hjulspinn, og det er jo absolutt ikke ønskelig på vinterstid.

 

Kick-down synes jeg er litt for "hard og rykkete" med denne DSG kassa, her er f.eks. BMW sine aut.kasser mer silkemyke og overgangen/giringen er nesten helt umerkbar.

 

I Sport-modus så synes jeg den holder turtallet for lenge (spes om en slipper opp gasspedalen litt), og girskiftene er da også enda mer merkbare.

Her har jeg lurt på om det bare var min bil som var slik, men jeg har prøvet flere forskjellige biler (med samme motor og DSG kasse som jeg har) og de har vært like alle sammen. På verkstedet sier de også at dette er helt som normalt, og som sagt alle de andre bilene jeg har prøvet har vært helt like.

 

Jeg har absolutt et positivt inntrykk av DSG kassa til tross for min kommentarer og synspunkter på den, og jeg kommer også til å velge DSG kasse igjen om jeg kjøper et VAG/Skoda produkt ved neste bilbytte.

 

 

Jeg har en relativt godt utstyrt VW Golf st.vogn 1,4 (140 hk) DSG Highline (2014 modell), har eid den i ca 1,5 år og har ikke hatt et eneste problem med noe som helst, har nå kjørt (rett i underkant av) 25.000 km siden jeg hentet den ny i butikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...