gunnberg Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Har googlet og lest, men finner ikke noen opplagt gode alternativer. Kona skal få firmabil, og må velge noe i golfklassen, bare ikke blant de dyreste. Vi bor i Oslo og er småbekymret for fremtidige restriksjoner for dieselbiler, og det blir i tillegg veldig mye småkjøring, så vi ser først og fremst på bensinbiler. Automatgir hadde også vært et stort pluss, men finnes det ikke noen gode alternativer får det heller bli bensinbil med manuelt girsystem. Noen anbefalinger? Lenke til kommentar
atwater Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Hva med en Golf med bensin og automat? 2 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 1172 biler på finn med automat, bensin og 5 dørs combi, som vel er den mest vanlige i golf-lignende modeller. Noen litt større og noen mindre. Så bør du finne noen flere punkter, som pris, km osv. Lenke til kommentar
gunnberg Skrevet 27. april 2015 Forfatter Del Skrevet 27. april 2015 Vi snakker nybil/leasing, og det jeg mener er at jeg ikke finner så mange tester og evalueringer på komboen bensin og automat. Slik jeg forstod henne var Golf regnet som for "dyr", så vi må det lille hakket ned i prisnivå. Mange på jobben hennes har Mazda 3, så vi har sett på Focus, 308, Ceed o.l. men finner altså ikke noen gode vurderinger av komboen automat og bensin. Lenke til kommentar
atwater Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Mazda 3 med 2 liter bensin motor og automat syntes jeg er veldig god bil. Denne koster 300 000 med alt av utstyr, så kan sies å være veldig rimelig. 1 Lenke til kommentar
gunnberg Skrevet 27. april 2015 Forfatter Del Skrevet 27. april 2015 Ja, Mazda 3 er vel defaultvalget ettersom de fleste kollegaene har den, men er litt nysgjerrig på hvordan den gjør seg opp mot alternativene. Det virker som de fleste bilene testes med manuell giring, og så står det en liten notis om automatutgavene. Virker ikke som det er noen automatikk i at en bil har god automatversjon selv om den manuelle har scoret godt. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Hvis nybil fra 320k sånn ca er for dyrt sliter man med å finne bil innenfor disse kravene. Det er prisen for en Golf med DSG og minste bensinmotor.. Lenke til kommentar
gunnberg Skrevet 27. april 2015 Forfatter Del Skrevet 27. april 2015 Jeg vet jo bare det hun har fortalt meg (og hun er ikke så nøye/opptatt av det med bil), og det kunne ikke være noen stasjonsvogn eller toppmodell som Golf og sånt. Jeg vet derimot at de fleste kollegaene har Mazda 3, så et sted mellom Mazda 3 og Golf går tydeligvis grensen. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 (endret) Be henne om å finne ut makspris for bil/maks månedspris om det er snakk om leasing. Lettere å hjelpe til når man vet hvor mye man kan gå på. Endret 27. april 2015 av Hansien Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Toyota Auris leveres også med automatgir - enten som vanlig bensinbil eller i hybrid-variant. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Viktig å prøvekjøre de aktuelle typene, det er stor forskjell på å kjøre DSG, CVT, EMG og "vanlig" automat med hydraulisk converter. Skulle jeg kjøpt automatbil i dag, ville valgene blitt: 1: DSG 2: "Vanlig" automat 3: CVT 99: EMG Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Viktig å prøvekjøre de aktuelle typene, det er stor forskjell på å kjøre DSG, CVT, EMG og "vanlig" automat med hydraulisk converter. Skulle jeg kjøpt automatbil i dag, ville valgene blitt: 1: DSG 2: "Vanlig" automat 3: CVT 99: EMG Tror mange ville ha listet slik: 1: DSG 2: Momentomformer ("vanlig automat") 98: CVT 99: EMG 2 Lenke til kommentar
trulseth Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Hva med nye Nissan Pulsar, dog med Xtronic som er en type CVT (men har fått skryt i en del tester). Ingen personlig erfaring, bare lagt til som alternativ. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Tror mange ville ha listet slik: 1: DSG 2: Momentomformer ("vanlig automat") 98: CVT 99: EMG Det var egentlig det jeg også mente, men ville ikke fremstå som negativ. Etter å ha kjørt en del med både CVT og EMG kommer jeg aldri til å kjøpe bil med dette selv. For en liten bensinbil er DSG beste valget. Mulig alternativene fra Fort og MB er bra, har ikke kjørt dem selv. Lenke til kommentar
Kai_g Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Jeg ville kikket på nye Honda Civic Aerodeck(stasjonsvogn). Eller nye kombicoupe :http://www.honda.no/cars/new/civic-hatchback-2015/overview.html Lenke til kommentar
gunnberg Skrevet 28. april 2015 Forfatter Del Skrevet 28. april 2015 Takker for mange gode svar. Har såpass lite peiling på bil at informasjonen om forskjellige automatsystemer alene var verdt å lage en tråd for. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 DSG = det mest silkemyke og fine automatgiret du får. Skoda Yeti 1,2 TSI med DSG automat (bensin, forhjulsdrift) får du til ca 300 000 Oppleves som meget sterk i lav fart. God og høy sittestilling der du får oversikt. Flott og stivt karrosseri. Den tåler dårlig norsk vei. God vinterbil (antisladd og traction fungerer bra). Der det skorter er til høyhastighets forbikjøring - da bruker den lang tid - men nå er det jo snart midtdelere overalt hvor det går an å kjøre forbi, så man tvinges sånn sett til en defensiv og sikker kjørestil. For kjøring i Norge er det m.a.o. ikke noen stor ulempe - kanskje tilogmed en fordel å kunne kjøre forbi han i Audi'en som ble stoppet av UP... Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 DSG = det mest silkemyke og fine automatgiret du får. Feil. Skal du ha silkemykt og fint er det kun én ting som gjelder; tradisjonell momentomformer. Kjør en bil med moderne, ordentlig automatkasse (gjerne levert av ZF), så skjønner du hva jeg mener. Omtrent like rask som en dobbelt-clutch-kasse, men mye mer komfortabelt. DSG er alt for rykkete i bykjøring og småmanøvrer til at man kan kalle de "silkemyk". Lenke til kommentar
gunnberg Skrevet 29. april 2015 Forfatter Del Skrevet 29. april 2015 Når jeg googler rundt på biler synes jeg det er vanskelig å finne noen informasjon om hva slags automatgirsystem som er brukt. Akkurat DSG nevnes hyppig, men på andre biler finner jeg sjeldent noe informasjon. Har også forsøkt å finne en oversikt over biltyper og girsystem uten større hell. Noen som har en link til meg? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 (endret) DSG er alt for rykkete i bykjøring og småmanøvrer til at man kan kalle de "silkemyk". Rykkete? Kjenner meg ikke igjen i dette i min Golf. Kan rykke litt om du er for tidlig ute med å gi gass etter du har sluppet bremsen når du skal ta igang. Men det er og det eneste jeg har av rykking i min bil. Endret 29. april 2015 av Hansien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå