Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinbil med automatgir i golfklassen?


Anbefalte innlegg

Har googlet og lest, men finner ikke noen opplagt gode alternativer. Kona skal få firmabil, og må velge noe i golfklassen, bare ikke blant de dyreste. Vi bor i Oslo og er småbekymret for fremtidige restriksjoner for dieselbiler, og det blir i tillegg veldig mye småkjøring, så vi ser først og fremst på bensinbiler. Automatgir hadde også vært et stort pluss, men finnes det ikke noen gode alternativer får det heller bli bensinbil med manuelt girsystem.

 

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi snakker nybil/leasing, og det jeg mener er at jeg ikke finner så mange tester og evalueringer på komboen bensin og automat. Slik jeg forstod henne var Golf regnet som for "dyr", så vi må det lille hakket ned i prisnivå. Mange på jobben hennes har Mazda 3, så vi har sett på Focus, 308, Ceed o.l. men finner altså ikke noen gode vurderinger av komboen automat og bensin.

Lenke til kommentar

Ja, Mazda 3 er vel defaultvalget ettersom de fleste kollegaene har den, men er litt nysgjerrig på hvordan den gjør seg opp mot alternativene. Det virker som de fleste bilene testes med manuell giring, og så står det en liten notis om automatutgavene. Virker ikke som det er noen automatikk i at en bil har god automatversjon selv om den manuelle har scoret godt.

Lenke til kommentar

Jeg vet jo bare det hun har fortalt meg (og hun er ikke så nøye/opptatt av det med bil), og det kunne ikke være noen stasjonsvogn eller toppmodell som Golf og sånt. Jeg vet derimot at de fleste kollegaene har Mazda 3, så et sted mellom Mazda 3 og Golf går tydeligvis grensen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Viktig å prøvekjøre de aktuelle typene, det er stor forskjell på å kjøre DSG, CVT, EMG og "vanlig" automat med hydraulisk converter.

 

Skulle jeg kjøpt automatbil i dag, ville valgene blitt:

1: DSG

2: "Vanlig" automat

3: CVT

99: EMG

Lenke til kommentar

Viktig å prøvekjøre de aktuelle typene, det er stor forskjell på å kjøre DSG, CVT, EMG og "vanlig" automat med hydraulisk converter.

 

Skulle jeg kjøpt automatbil i dag, ville valgene blitt:

1: DSG

2: "Vanlig" automat

3: CVT

99: EMG

 

Tror mange ville ha listet slik:

 

1: DSG

2: Momentomformer ("vanlig automat")

98: CVT

99: EMG

 

:lol:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tror mange ville ha listet slik:

 

1: DSG

2: Momentomformer ("vanlig automat")

98: CVT

99: EMG

 

:lol:

 

Det var egentlig det jeg også mente, men ville ikke fremstå som negativ. Etter å ha kjørt en del med både CVT og EMG kommer jeg aldri til å kjøpe bil med dette selv. For en liten bensinbil er DSG beste valget. Mulig alternativene fra Fort og MB er bra, har ikke kjørt dem selv.

Lenke til kommentar

DSG = det mest silkemyke og fine automatgiret du får.  

 

Skoda Yeti 1,2 TSI med DSG automat (bensin, forhjulsdrift) får du til ca 300 000

 

Oppleves som meget sterk i lav fart. God og høy sittestilling der du får oversikt. Flott og stivt karrosseri.  Den tåler dårlig norsk vei.  God vinterbil (antisladd og traction fungerer bra). Der det skorter er til høyhastighets forbikjøring - da bruker den lang tid - men nå er det jo snart midtdelere overalt hvor det går an å kjøre forbi, så man tvinges sånn sett til en defensiv og sikker kjørestil.  For kjøring i Norge er det m.a.o. ikke noen stor ulempe - kanskje tilogmed en fordel å kunne kjøre forbi han i Audi'en som ble stoppet av UP...  :)

Lenke til kommentar

DSG = det mest silkemyke og fine automatgiret du får.  

 

Feil. Skal du ha silkemykt og fint er det kun én ting som gjelder; tradisjonell momentomformer. Kjør en bil med moderne, ordentlig automatkasse (gjerne levert av ZF), så skjønner du hva jeg mener. Omtrent like rask som en dobbelt-clutch-kasse, men mye mer komfortabelt. DSG er alt for rykkete i bykjøring og småmanøvrer til at man kan kalle de "silkemyk".

Lenke til kommentar

Når jeg googler rundt på biler synes jeg det er vanskelig å finne noen informasjon om hva slags automatgirsystem som er brukt. Akkurat DSG nevnes hyppig, men på andre biler finner jeg sjeldent noe informasjon. Har også forsøkt å finne en oversikt over biltyper og girsystem uten større hell. Noen som har en link til meg?

Lenke til kommentar

DSG er alt for rykkete i bykjøring og småmanøvrer til at man kan kalle de "silkemyk".

Rykkete? Kjenner meg ikke igjen i dette i min Golf.

Kan rykke litt om du er for tidlig ute med å gi gass etter du har sluppet bremsen når du skal ta igang. Men det er og det eneste jeg har av rykking i min bil.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...