LtdEdFred Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Heisann. En på jobben min kjøpte en Samsung-laptop i butikk (relativt high-end. Kosta i underkant av 20.000) for ca. 1.5 år siden. Det kom frem at han ønsket å koble denne til en skjerm når han var hjemme og da sa selgeren at denne PCen ikke fungerer med skjermen han hadde fra før. Det samme sa han om printeren han hadde. "Samsung støtter ikke denne printeren" var det han ble fortalt. I mine ører høres dette utrolig frekt ut da jeg aldri har hørt om en type skjerm som ikke fungerer med en spesiell PC. Så lenge begge enhetene har sammenfattende tilkoblingsmuligheter. Den gamle skjermen hadde både HDMI og DVI så det var nok ikke det han brukte som salgspunkt. Så nå lurer jeg på om noen kan komme på en grunn til at en laptop ikke kan brukes sammen med en vanlig skjerm og/eller en vanlig printer? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 for skrivere så er det dette med drivere. Typisk med overgang fra XP til win7, så er det noen (sikkert ikke mange) printere som ikke fikk drivere til win7. (det var samme situiasjon ved overgang fra win2000 til XP, hvis noen husker så langt tilbake). 1 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 27. april 2015 Forfatter Del Skrevet 27. april 2015 Drivere kan jeg gå med på, men jeg nekter å gå med på at en selger på Elkjøp har kontroll på hvilke printermodeller som støtter hvilke OS. Dessuten var argumentet hans at den ikke fungerte med Samsung. Ikke Win X. Denne PCen ble også levert med Win 7 noe som støttes av printeren. Finnes det mao en eneste grunn til at en Samsung, Acer, Lenovo osv. ikke vil fungere med en gitt skjerm eller printer så lenge PC og skjerm har HDMI/DVI og printer og PC har USB-tilkobling og driverstøtte? En eller annen obskur kretskort malfunction som gjør at de ikke vil kommunisere el? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Nei, vil heller tro at slikt kommer av en svakhet i vedkommende selgers kunnskaper. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Finnes det mao en eneste grunn til at en Samsung, Acer, Lenovo osv. ikke vil fungere med en gitt skjerm eller printer så lenge PC og skjerm har HDMI/DVI og printer og PC har USB-tilkobling og driverstøtte? Aldri opplevd i løpet av 25 år med data. Dog har jeg sett driverproblemer ved/etter overgang til nye OS osv.(som tidligere nevnt) Vær obs på at ikke alle drivere installeres automatisk, noen ganger må man legge til disse manuelt. (uansett om du har installert drivere på maskinen) 1 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 28. april 2015 Forfatter Del Skrevet 28. april 2015 Takk så mye for svar. Det var egentlig det jeg regnet med. Det jeg ville med dette spørsmålet var å underbygge påstanden min om at han må holde seg borte fra den butikken. Jeg tror "dessverre" ikke det handler om selgers uvitenhet som Hårek nevnte, men heller sleipe selgere som selger kunder med lite kompetanse langt mer enn de trenger. Salget av printer og skjerm skjedde i to omganger og jeg er usikker på om det var samme selger (lite trolig), men begge gangene var i samme Elkjøp-butikk. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Kan jo være flere små-problemer som f.eks. ikke sertifiserte windows-drivere, siste NET.framework mangler(bla. for ATI/AMD-drivere) Folk blander 32 og 64 bits drivere osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå