Gå til innhold

Microsoft reddet seg i havn på Surface-salget og skytjenester

Anbefalte innlegg

Det som overrasker meg her er at noen faktisk bruker startmeny eller startskjerm. Det er jo så uendelig mye mer effektivt å bare søke!

Spørs helt hvor i workflowen man er. Det er ikke uendelig mer effektivt om man ikke allerede har hendene på tastaturet, noe man ikke alltid har.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som overrasker meg her er at noen faktisk bruker startmeny eller startskjerm. Det er jo så uendelig mye mer effektivt å bare søke!

Spørs helt hvor i workflowen man er. Det er ikke uendelig mer effektivt om man ikke allerede har hendene på tastaturet, noe man ikke alltid har.

Nei, men for det meste har man faktisk det. Og hvis ikke har man touch, som fungerer brillefint med Win8. :)

Det er faktisk sjeldent det ikke er lettest å søke.

Lenke til kommentar

Nei, men for det meste har man faktisk det. Og hvis ikke har man touch, som fungerer brillefint med Win8. :)

Det er faktisk sjeldent det ikke er lettest å søke.

Jeg søker mest selv, men det er allikevel det samme gamle "UI er ikke så ille, fordi du trenger ikke å bruke det"-argumentet, det er som nevnt ikke akkurat noen glødene anbefaling. Søket fungerer minst like bra i win7. (før 8.1, definitivt bedre, nå er det vel omtrent på linje, kanskje litt verre i win8 om man er litt kjapp og får opp et idiotisk webtreff som roter til alt)

AtW

Lenke til kommentar

Jeg søker mest selv, men det er allikevel det samme gamle "UI er ikke så ille, fordi du trenger ikke å bruke det"-argumentet, det er som nevnt ikke akkurat noen glødene anbefaling. Søket fungerer minst like bra i win7. (før 8.1, definitivt bedre, nå er det vel omtrent på linje, kanskje litt verre i win8 om man er litt kjapp og får opp et idiotisk webtreff som roter til alt)

Du tenker tydeligvis konsekvent "uten berøringsskjerm", noe som i disse dager kan sies å være direkte gammeldags, og derfor ser du heller ikke hensikten. Sånn er det bare, det kan jeg jo ikke hjelpe deg med.

Microsoft har jo for lengst sett hvor fremtiden går, det skal de ha ros for. Å bruke Windows 7-startmenyen med touch er alt annet enn gøy, og det har MS tatt konsekvensen av i Windows 8. At det for deg kortes ned til "UI er ikke så ille fordi du ikke trenger å bruke det" får du stå for selv. Jeg bruker MUI mye med stort hell når jeg bruker touchskjermer.

Betyr det at jeg er helt enig i at MUI er en 100% genial idé? Neppe. Windows 10 gjør det Windows 8 burde være fra begynnelsen av i mine øyne. Men Windows 8 er uansett en oppgradering fra Windows 7. :)

Lenke til kommentar

Hvor raskt klarer du å søke opp "det derre der programmet jeg installerte for å debugge workflowen for et år siden"? Uten et søkbart stikkord klarer du aldri å søke det opp. 

Med et hjernekart eller menystruktur klarer du å finne det på 1-3 sekunder. Det beste er å både ha en god struktur og et godt søk. Windows 8.x har det beste søket og den dårligste strukturen på noen versjon av Windows siden Windows 3.11 for Workgroups. Det er riktig nok innebygde funksjoner i Windows 8 som lar deg lage slike strukturer, for eksempel QuickLaunch. Eller man kan sortere Startsiden, selv om det gir noe begrensede muligheter. 

Lenke til kommentar

Touchskjerm er merfunksjonalitet som gir merverdi, men å begrense ting til å virke dårligere enn de tidligere gjorde fordi man har fått touchskjerm er regress. Windows 8 er både progress og regress. Touchen skal ikke være på bekostning av opprinnelig funksjonalitet. Det var den. Det så jeg så snart jeg installerte Windows 8, og kom til alfabetisk sorterte dropdowns under installasjonen. Jeg mener jeg skulle velge "Norge", og skrev inn "N" og "O" på tastaturet. Da kom jeg til Oman. Tidligere ville jeg kommet til første land som starter på "No". Rullegardinmenyene var skrevet om fordi folk har tjukke, fettete pølsefingre og ikke ville truffet de gamle rullegardinmenyene. Men de hadde mindre kjernefunksjonalitet enn tidligere. 

Når det er sagt, er rullegardinmenyene i resten av Windows akkurat som de var før, det er bare i ModernUI, og for alt jeg vet kanskje bare i installasjonsprogrammet, de er dårligere. 

Windows 7 og Windows 8 utenfor ModernUI er i daglig bruk stort sett det samme, men Windows 8 er en nyere versjon. Noe er blitt bedre og noe er blitt fordummet. Som skjer ved hver ny versjon. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det er vel fordi det har blitt så intuitivt og innlært med pek-og-klikk.

Jeg tar alltid forhåndsregler ved å bruke slik startskjerm(-ing)   :p

Det er nok det tryggeste med et ordentlig bur rundt maskinen:

tire-cage-explosion-test-1.jpg

Nei for guds (eller barnas) skyld, hold hendene unna:

AtW

..

Spørs helt hvor i workflowen man er. Det er ..

Nei, men for det meste har man faktisk det. Og hvis ikke har man touch, som fungerer brillefint med Win8.  :)

Det er faktisk sjeldent det ikke er lettest å søke.

touché, sa han  :wee:

Du tenker tydeligvis konsekvent "uten berøringsskjerm", noe som i disse dager kan sies å være direkte gammeldags, og derfor ser du heller ikke hensikten. Sånn er det bare, det kan jeg jo ikke hjelpe deg med.

Uff, nei det høres ikke bra ut..

Hvor raskt klarer du å søke opp "det derre der programmet jeg installerte for å debugge workflowen for et år siden"? Uten et søkbart stikkord klarer du aldri å søke det opp. 

Med et hjernekart eller menystruktur klarer du å finne det på 1-3 sekunder. Det beste er å både ha en god struktur og et godt søk. ..

En som har forstått det  :wee:

Uten touchskjerm er gammeldags på samme måte som å bruke tastaturet er gammeldags. Dvs et argument som ikke hensyntar funksjonalitet. Brorparten av maskinene windows brukes på navigeres bestpå andre måter enn bruk av touchskjerm.

AtW

Nei, dette ble for høyttravende for meg. 1., så 2. ..

Selvmotsigende

Touchskjerm er merfunksjonalitet som gir merverdi, men å begrense ting til å virke dårligere enn de tidligere gjorde fordi man har fått touchskjerm er regress. Windows 8 er både progress og regress. Touchen skal ikke være på bekostning av opprinnelig funksjonalitet. Det var den. ..

Regress, uff - er ikke det noe sånn forsikringsselskapene ilegger? Nei, da vet jeg ikke om jeg tør bruke touché-skjerm lengre.

Uten touchskjerm er gammeldags på samme måte som å bruke tastaturet er gammeldags.

Den sammenligningen fungerer nok ikke, du.

Var det ikke det jeg sa, eller ?  :hmm:

Fra en annen artikkel:

brett.1000x562.jpg

Nei, dette var estetisk styggt. Å blande slike organisk myke konvensjoner, med så harde fliser. Det funker dårlig, eller?  :confused:

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg synes det der er stygt og plagsomt, men ville likevel foretrukket det framfor det de gjør i outlook, der alt av rammer og ruter er byttet ut med sent 80-talls interiørdesign: hvitt på hvitt uten synlige avgrensninger. 

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...