Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt problemer med å gå ned i vekt, før jeg fikk høyt stoffskifte og raste ned. Men etterhvert gikk det over til lavt stoffskifte og jeg sliter virkelig med å gå  ned de siste kiloene etter fødsel.

Jeg har alltid vært glad i godterier og har alltid kunnet spise masse godt på kveldstid uten at vekta har rikket seg av den grunn. Etter påsken bestemte jeg meg for å kutte godteriet, men spise det samme av vanlig mat og det har jeg gjort i noen uker, men nå har vekta gått opp. Jeg har trent siden høsten 2013, men det før påske ble det mer 1 gang i uka enn 3. Nå etter påske har jeg begynt å trene 3-4 ganger i uka igjen. Men verken mindre mat eller mer trening har  hjulpet på vekta. 

Har ofte hørt at jeg kanskje må justere matinntaket, at jeg kanskje spiser for lite, men tro meg, jeg har prøvd både å øke inntaket og senke inntaket, men ingenting hjelper. 

Nå spiser jeg følgende hver dag:

Frokost: Gresk yoghurt med blåbær, hjemmelaget müsli og litt honnnh

Lunsj: 2 knekkebrød med skinke, makrell i tomat e.l. + et halvt glass eplejuice

Middag: Vanlig middagsmat, prøver å spise litt mindre potet/ris/pasta til

Kveldsmat: 2 knekkebrød og 1 kopp kaffe latte

Så blir det gjerne en liten sjokoladebit etter det igjen

Jeg trener en blanding av styrke og kondisjon, dvs. som regel 1 ren kondisjonstime (krønsj), 1 styrkeøkt med vekter hjemme + 1 spinning eller bootcamptime i uka, totalt 3 økter. Hender også jeg sykler 13 km med 2 barn i vogn bak i tillegg. 

Jeg tror jeg har ekstremt lav forbrenning med mitt lave stoffskifte, selvom medisinene skal holde det helt i sjakk. Det virker som jeg må ned under 1000 kcal for å gå ned i vekt.

Men en ting som er rart er at jeg kan se på kroppen min at den har blitt slankere. Jeg bryr meg forsåvidt ikke om vekta sålenge jeg blir stram. Mange sier jo da at det sikkert er muskler jeg har gått opp, at det er derfor vekta har gått opp. Men da skulle vel fettprosenten også ha gått ned uansett?? Jeg har en elektronisk fettmåler som viser at fettprosenten ikke har rørt seg heller. Jeg vet at de ikke stemmer helt, men en viss pekepinn gir den jo. Jeg ser at det stemmer noenlunde på andre som har prøvd den. Det er da ikke mulig å gå opp i muskelmasse, men samtidig ikke ned i fett?

Jeg skjønner ikke dette. Noen som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreligger det en sykdomstilstand eller om du har blitt diagnostisert med eksempel svangerskapdiabetes og/eller hypothyreose, skal råd være i samsvare med relevant helsepersonell. Ingen nettbrukere har forutsetning for å gi råd over nettet da rådene lar seg påvirke av tilstand og eventuell medikamentbruk. Ta kontakt med fastlegen og eventuelt be om henvisning til en KEF (Klinisk ernæringsfysiolog). 

De elektroniske fettmålingene gir en fair pekehint hvor landet ligger, gitt at det foreligger riktig bruk. Disse lar seg påvirke av mye, som eksempel inntak av mat og alkohol, vannansamling knyttet til menstruasjonssyklus og eventuelle ødemer. De generelle retningslinjene er kanskje et sted du kan starte; flere vei til Roma er mulig og utforsk til du finner en filosofi som er bærekraftig for deg. Ikke la deg påvirke av råd som er forankret "Funker for meg, funker for deg". Husk å vær tålmodig, for å nok engang hente inn Roma så ble ikke den bygget på en dag. https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...