Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dashbord dimmer når jeg trykker inn bremsen (2003 E39)

Anbefalte innlegg

Har et litt underlig problem med bilen min, som ikke er krise enda, men vil adressere det mens det enda er uproblematisk.

Enkelt og greit er problemet at dashbordet dimmer seg når jeg trykker inn bremsen. Så da har jeg følgende spørsmål: Er dette tegn på dårlig batteri/dynamo? Er bremsekraft-forsterkeren styrt elektrisk eller mekanisk?(vakuum?)

Jeg burde kanskje målt batteriet før jeg begynte å poste her, men er det noen andre ting jeg burde tenke på? Skulle ikke forundre meg om batteriet var snart 2 år eller mer, men dette er ikke noe jeg har dokumenter på.

edit: Når jeg tenker meg om så er det muligens bremselysene bak som trekker strøm, ikke bremsekraftforsterkeren. Men disse skal være LED, så da burde de jo trekke minimalt med strøm.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett et multimeter på batteriet og se om spenninga synker når du trøkker på bremsa. Virker veldig ulogisk. Da burde hele det elektriske gått amok hvis du setter på fjernlys, bakrutevarmer etc.

Og er ganske sikker på at bremsekraftforsterkeren er mekanisk. Min E90 har egen mekanisk vakumpumpe til den.

Edit: Er det ettermontert LED så test med glødepærer. LED kan skape mye kluss. På min nytter det ikke med LED. Selv ikke såkalte CANBUS-safe LEDs.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Oppdatering: Fjernlysene har ingenting å si, ei heller tåkelys bak. Men det virker ut som det også skjer tilfeldig når jeg gir gass også, noe som får meg til å tenke på momentomformer som kanskje klikker inn. Hvis jeg hører godt etter når jeg trykker inn bremsen så hører jeg et relé eller noe som slår inn akkurat på likt med dashbordet som dimmes.

LED bak er originalt, men har noen skiltlys og parklys som er jalla ebay aftermarket. Skal sjekke med multimeter så snart jeg får tid til å kjøpe et.

Hengerkontakt har jeg ikke, men bremselysbryter kan være en mulighet.

Det har heller ingenting å si om jeg bremser med fart eller på tomgang. Skulle kanskje testet om det samme skjer når motoren har godt med omdreining og ladespenningen er optimal.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...