Gå til innhold

Intel I7 4790K Vs. I7 5820K ?

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har planer om å bygge ny PC nå. Kjøpt kabinett men trenger innmat.

Har kikket litt på komplett på to forskellige oppgraderingspakker.

https://www.komplett.no/oppgraderingspakke-intel-core-i7-4790k/783616

og

https://www.komplett.no/opgraderingspakke-core-i7-5820k/823787#!tab:reviews

Har gjort litt research på nett, bla. på youtube for sammenligning med benchmarks osv. 

Jeg blir ikke helt klok av det da det jeg får ut av det er at 4790K har raskere single core hastighet på hver core i forhold til 5820K, som gjør at 4790K er bedre til gaming? 

Men 5820K har flere cores osv. og hovedkort X99 er bedre. Jeg blir forvirret... Jeg er en gammel traver innen PC-verden, men er veldig lenge siden jeg har bygget, og har ikke fulgt like godt med på det som er HOT i disse dager. 

Kan noen forklare meg hva jeg burde gå for og hvorfor?

Planen er å bruke PC til redigering av bilder/film i tillegg til spill. Har lyst å spille Prepar3d (Flysimulator), GTA V osv. 

På forhånd takk for hjelp

Endret av Flight643
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4790K er høyere klokket fra fabrikk, derfor har den bedre ytelse pr kjerne mot en 5820K som ikke er overklokket.

Overklokker du 5820K til samme frekvens som 4790K, så vil du få samme enkelt kjerne hastighet. Med den lille pris forskjellen så hadde ikke jeg nølt med å kjøpe 5820K og overklokket den til 4,5Ghz.

Lenke til kommentar

Satt og lurte på dette selv når jeg skulle bygge, endte opp med 5820K.

- To kjerner ekstra.

- Klokker nesten like høyt som 4790K, 4.4 - 4.6GHz går fint med bra kjøler.

- Flere PCIe lanes, dog har 5930K enda flere (28 vs 40)

- DDR4.

- Omtrent samme pris hvis man regner med at man skal ha high-end HK og RAM. 4790K kan selvsagt gjøres noe billigere, men med trade-offs. 

Sleng et par tusen til i bygget ditt mener jeg blir verdt det. :)
Skal du kjøpe den oppgraderingspakka, så slenge med 8GB med RAM til, slik at du får quadchannel, er bare dual slik den er satt opp nå. :)

EDIT: Rettet opp litt :p

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Blemme. :p 5930K ja, var oppe seint i natt. ;)

EDIT: Ar, kjøpte du Z97 fordi 5820K bare har 28 PCIe lanes? Samtidig så har vel 4790K bare 16? Skjønner ikke hvorfor akkurat det blir en prinsippsak, 5820K er et knallkjøp spør du meg. :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Hei igjen,

litt sent svar, men da ser det ut som om 5820k er mer fremtidsrettet og veien å gå?

Jeg er ikke så veldig inni dette med overklokking.Det er vel ikke så vanskelig å overklokke så lenge det blir gjort gradvis, eller...?

Takk for alle svar ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Hei igjen,

litt sent svar, men da ser det ut som om 5820k er mer fremtidsrettet og veien å gå?

Jeg er ikke så veldig inni dette med overklokking.Det er vel ikke så vanskelig å overklokke så lenge det blir gjort gradvis, eller...?

Takk for alle svar ihvertfall :)

Jeg ville sakt at begge to er like fremtidsikre.

Endret av Norrbagge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...