AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Hvis du er i en konfirmajon: Et barn av ditt søsken har fått en ny partner jeg ikke har truffet og hilst på før.. Hvem bør ta initiativ til en hilsen mellom deg og den nye partneren. -Deg, den nye partneren, barnet av ditt søsken, eller ditt søsken? Bakgrunnen er at jeg selv glemte det. Regner med å kunne bli anklaget for det av visse familiemdl. i etterkant. Derfor jeg gjerne vil vite hvem det i et sånt tilfelle er mest opp til å ta initiativ. Anonymous poster hash: 6fed0...37d Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Du er verten, altså skal du hilse på gjestene først. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 Du er verten, altså skal du hilse på gjestene først. Nei misforståelse. Jeg er ikke vert, jeg er gjest. Det var et annet av mine søskens barn som ble konfirmert. Anonymous poster hash: 6fed0...37d Lenke til kommentar
Zash Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Enten burde du ha hilst, eller så burde din niese/nevø ha presentert han. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Hun som har fått ny partner, altså barnet av ditt søsken. Ingen andre kan teknisk sett vite hvem den nye partneren er. 4 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Dette er et typisk tilfelle hvor man svelger sin stolthet og beklager, fordi man godt kunne ha tatt initiativ. Om det er ubehagelig, så kanskje man tenker over det neste gang. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Dette er ikke et spørsmål om jus, men om skikk og bruk. I alle situasjoner har man en viss etikette. I et formelt selskap er det ikke "pent" å selv ta initiativ til å bli introdusert (alle som har sett amerikansk film har observert den særegne stemningen som følger etter ordene "won't you introduce me to your friend"). I den grad noen mener at du burde ha hilst på noen andre er det denne tredjepersonen som må sørge for at dere to blir introdusert for hverandre. I et uformelt selskap er "reglene" mer avslappet, og der kan det være knyttet større forventninger til at man selv viser interesse og initiativ for personer man ikke kjenner. Det finnes intet riktig svar som kan redde deg fra sosiale konsekvenser av at noen mener du har gjort feil. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 Hun som har fått ny partner, altså barnet av ditt søsken. Ingen andre kan teknisk sett vite hvem den nye partneren er. Noe sier meg at dette er rett(om ingen protesterer?). Det er en han og den nye er en hun, om det har noe å si. Helst gjør det det vel enda riktigere. Jeg viste såvidt hvem hun var og at det var hans partner. Men jeg vet ikke om noen har fortalt han at jeg vet det, det tviler jeg på. Anonymous poster hash: 6fed0...37d 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 Dette er ikke et spørsmål om jus, men om skikk og bruk. Letter etter passende kategori en hel stund, og landet her. Fant ikke noe bedre. Helst ville jeg være anonym, for det kan jo hende noen av de leser her og gjennomskuer hvem jeg er. Anonymous poster hash: 6fed0...37d Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Fra "Skikk og bruk" "PRESENTASJONERRegelen om de tre rangtrinn er grunnleggende for sosial samhandling:En kvinne har rang foran en mannEn eldre har rang foran en yngreEn mer fremstående person har rang foran en mindre fremstående.Det er den som har lavest rang som skal forestille seg for den som har høyere rang.En mann blir presentert for en kvinne, en yngre for en eldre osv." Dette er grunnreglene. Det eneste tilfellet hvor du skulle måtte være den som presenterer deg først, er om du er mann og den omtalte partneren er kvinne. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Og den boka ble skrevet på 1800-tallet. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Den som kjenner en 'ny' person best skal introdusere! Ellers måtte jo du gått bort til en 'ukjent' (men som du visste ad omveier hvem var) og sagt noe sånt som: "Hei, du må være den og den..." Det blir feil. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Den som kjenner en 'ny' person best skal introdusere! Ellers måtte jo du gått bort til en 'ukjent' (men som du visste ad omveier hvem var) og sagt noe sånt som: "Hei, du må være den og den..." Det blir feil. Eller så blir du godt kjent med servitøren eller anna vilkårlig person som er tilstades utan å være gjest. Derfor må det være slik at du blir presantert for det nye familiemedlemmet. I dette tilfellet så kan eg ikkje sjå noke anna enn at det er den som tar med seg ein ny person inn i familieselskapet som også må sørge for at nykommaren blir introdusert dersom vedkommande er introduseringsverdig. 1 Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Helt klart her at det er barnet til et søsken som skal introdusere partneren, altså "hei X, har du hilst på min nye kjæreste Y?" Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 I min familie er det ikke vanlig å introdusere. Der hilser man bare på selv. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 (endret) I søsteren min sitt bryllup hadde de satt opp en "meet&greet" aften et par dager før selve bryllupet, så familien vår og familien til gubben og venner kunne prøve å bli litt kjent med hverandre. Alle bor et annet sted i landet, så vi har liksom ikke sett dem så mye. Men det ble fort at de satt med sine venner og vi satt med våre venner, så jeg tok ansvaret å introdusere folk for hverandre litt mere, og det var mye mindre kleint enn jeg tenkte det skulle bli. jeg sto også i kirkedøra når alle gikk ut og hilste på alle sammen, men det er vel en kotyme som er med bryllup uansett. For min del tenker jeg sånn at verten eller de som er i nærmest relasjon til verten skal introdusere gjester for hverandre, så alle får det bra og noen ikke bare henger med 2-3 stk de kjenner fra før hele kvelden. Man trenger ikke gå rundt og tvinge folk til å riste hender med hverandre, men være litt observant på at ingen blir gående helt alene. Endret 30. april 2015 av Bytex 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå