Olestokk Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 I den tiden vi har gått gjennom Biologi 2 virker objektsamlingen for meg som en del som har vært mye skjøvet under teppet. Da vi startet året var dette bare noe læreren nevnte så vidt i første time, som om jeg skulle vite alt mulig om det fra før av. Hadde jeg gått biologi 1 i fjor hadde jeg nok visst mye mer om saken, men jeg hadde i stedet fysikk det året. Nå sitter jeg med lite tid og en oppgave jeg vet alt for lite om, som går kraftig ut over vurderingen i faget. Lærer truer med IV om oppgaven ikke leveres før 1. Mai (aldri hørt om å gå fra 5 til IV på en oppgave, men den er jo svært viktig, så det er vel rettmessig), og dagene som leder opp til dette er stappfulle. Selve oppgaven: Oppgaven går ut på å samle inn 20 forskjellige arter fra en biotop, og den omhandler også masse om hvordan artene er tilpasset og hvordan de samhandler. Jeg har fått tak i enkelte arter som skal artsbestemmes, men jeg er ikke oppe på 20 enda, noe jeg ikke har hatt stort med øvelse i, men det virker som biologi 1 klassen har mye mer av dette. Hovedsaklig er det ikke artsbestemmelsen som bekymrer meg, det er preserveringen av artene. Jeg har problemer med å finne måter å ta livet av og preservere enkelte arter på riktig måte. Jeg har for øyeblikket ikke eddiketer (etylacetat) tilgjengelig, men sånn jeg har skjønt det er det letteste måte å ta livet av insekter på? Her kommer også et problem med artsbestemmelse inn, men det jeg har til nå er; En art ryggsvømmer; En art vannkalv; En igle, etter hva jeg har fått med meg en hestigle; Denne krabaten jeg ikke helt vet hva er, kan se bittelitt ut som en vannymfelarve ut fra bakenden, men den er såpass liten at det er vanskelig å se; Denne lille billa vet jeg ikke helt hva er heller, i vann kunne den sett ut som en bittebitteliten vannkalv, men ser ikke likhetene over vann i stor grad; Denne tror jeg er en form for virvler; Jeg har også funnet vannløpere, men har ikke bilder av de foreløpig. Jeg har også funnet en bille jeg tror tilhører slekten Enochrus, som jeg heller ikke har bilde av. Som et første forsøk undersøkte jeg det å fryse ned noen av dem for å drepe dem, men som antatt gav det ikke for formidable resultater. Spesielt iglene ble veldig paffe, omtrent som om de var malt på underlaget med mindre de ble utsatt for vann rett etter de ble tatt ut av fryseren. Jeg har også lest at det kan bli veldig vanskelig å få stilt ut insektene riktig etter å ha brukt frysemetoden ettersom de blir veldig sprøe? Jeg lurer for det meste litt på hjelp med å prepare disse artene for levering til lærer, men også hjelp til å bestemme spesifikt hvilke arter det er snakk om. All hjelp kan egentlig sees på som en takk. Om det skulle trenges bedre bilder kan jeg jo se hva som er å få tak i, men de er ikke så enkle å ta har jeg bemerket meg, spesielt for de minste artene. - Ole Anders Stokker Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Her anbefales det sprit på glass (omtrent som man kan se på historisk museum, der de har store glass med tvilsomt, ekkelt innhold) http://www.entomologi.no/journals/insektnytt/1992-3-4/Vanninsekter.HTM Finn en oversikt over hvilke vanninsekter som finnes i norske vann, og jobb utfra den. Det høres forsåvidt ut som du har skaffet en slik oversikt allerede... Veldig små insekter som ikke kan artsbestemmes, bør kanskje velges bort. Eller granskes enda nærmere i forstørrelsesglass. (Vær selvsagt nøye med å skille mellom ferskvann og havvann). Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 27. april 2015 Forfatter Del Skrevet 27. april 2015 Snakket med lærer litt i dag, han kan gi litt sprit og har i hvert fall noen av riktig type glass tilgjengelig. Takk for forslaget All informasjon jeg har til nå er enten noe jeg har med meg fra barndommen eller noe jeg har vært heldig med å finne ved litt tilfeldig googling. Ettersom denne dammen er 10 meter utenfor kjøkkenvinduet mitt har jeg vokst opp med å fange, se på og slippe løs mange av de litt større artene som lever der, aner dog ikke hvor jeg har navn fra. Jeg har tidligere prøvd å finne frem en liste over arter i norske dammer, men det er uten hell. Jeg kan jo prøve videre, men hvis du har noe tilgjengelig hadde det i hvert fall vert greit å få se. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 En dam kan fort bli for liten, spørs om du ikke må over i et vann eller en innsjø. Det finnes da mange oversikter... husker vi brukte en bok som ble utdelt for anledningen, men det finnes mange oversikter på nettet. http://forskerfro.no/fagartikkel/sma-dyr-i-ferskvann/ http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?topic=nrk:klipp/466034 http://www.miljolare.no/aktiviteter/vann/natur/vn14/ferskvannsdyr.php http://home.hib.no/ansatte/ker/uteskoleaktiviteter/sm%C3%A5kryp_i_ferskvann.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå