Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skal jeg gjøre? Jeg er drittlei bestevennina mi.

Anbefalte innlegg

Hei! Jepp, jeg er så lei av bestevennina mi, og jeg vet ikke hva skal gjøre. Jeg er så lei oppførselen hennes. Hun blir drittsur for den minste ting, mens alle andre må tåle alt. Hun skal si direkte til meg «Går du virkelig med den genseren der? Det ville ikke jeg ha gjort om jeg hadde vært deg» uten at jeg i det hele tatt har spurt om noens mening, mens hun kan bli dritsur fordi hun TROR jeg ikke liker genseren hennes. Hun blir også sur om hun ikke får alles oppmerksomhet nøyaktig når hun føler for det. F.eks om hun snakker til meg, mens jeg er på mobilen, og jeg ikke reagerer med en gang, da blir hun pottsur. Eller om noen snakker når hun vil snakke, og hun prøver å avbryte, men vi hører heller på den personen som snakker først.

Jeg bruker all min energi på å ikke si eller gjøre noe som kan gjøre henne sur, og det er veldig vanskelig, fordi det er mye! Nå tenker vel du «Hva så om hun blir sur? Si hva du mener. Si at hun bør skjerpe seg.» Vel, det er ikke så enkelt. Vi går på en veldig liten skole, og vi er en gjeng som går sammen. Hun er veldig langsur, så om noen sier noe til henne om oppførselen hennes, så blir den lille gjengen vi er helt splittet, og det er umulig å unngå hverandre. Så om noen bli uvenner bli det veldig slitsomt for alle sammen, da vi må gå oppå hverandre likevel på en måte. Og jeg sitter ved siden av henne i mange av timene. Og kjenner jeg henne rett, så kommer hun til å ta alle vennene mine fra meg om vi blir uvenner, så det er rett og slett ikke verdt alt styret. Men det er flere i gjengen vår som er enig med meg, at de nesten føler seg mobbet, og at de rett og slett er lei av henne. Hva bør jeg gjøre? Jeg har ikke lyst til å bli uvenn med henne, men jeg klarer ikke trynet hennes lengre. Jeg blir så irritert av oppførselen hennes at jeg blir snart gal. Men jeg vil virkelig ikke si noe til henne, for det er ikke verd styret, da vi har de samme vennene og det er umulig å unngå hverandre da vi sitter sammen, og har eksakt de samme klassene…..

Hilsen jente (18)….. 

Endret av blomster124
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel noen ganger må du bare konfrontere personer og bare ta konsekvensene av det. Sånn er det dessverre enkelte ganger her i livet. Hvis flere av vennene dine/deres er lei henne tviler jeg på at du mister de som venner dersom du tar opp problemene venninnen din har med henne.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Jeg bruker all min energi på å ikke si eller gjøre noe som kan gjøre henne sur,"

1. Prat med henne på tomannshånd og fortell hvordan du opplever væremåten hennes. Gråt litt for å vekke sympati, og fortell henne hva du vil hun ikke skal og skal gjøre. Dette er en litt farlig strategi som kan gjøre vondt verre, da du viser svakhet. 

2. Rott deg sammen med de andre og still henne et ultimatum.

3. Speil oppførselen hennes, og framprovoser en konfrontasjon som du på forhånd har pønsket ut strategier for, slik at du er forberedt på de ulike reaksjonene som kan komme. 

Min (lille) erfaring er at nummer 3 er best. Du trenger heller ikke "vinne" konfrontasjonen, det er nok å markere at du er villig til å bite litt fra deg og slutte med krypingen. Men du kan ikke fullstendig tape den heller. Dominerende folk faller og og til sammen når de får uventet motstand. Hvis du mistenker at hun ikke har det helt bra og oppførselen er tegn på dette, er kanskje nummer 1 best. 

Du har også nummer 4: Ikke gjør noe, og fortsett og la henne dominere deg, mens du bruker all din energi på å tilfredsstille en person du ikke liker. Denne strategien er den mest populære, og jeg har brukt den mye selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og kjenner jeg henne rett, så kommer hun til å ta alle vennene mine fra meg om vi blir uvenner, så det er rett og slett ikke verdt alt styret. Men det er flere i gjengen vår som er enig med meg, at de nesten føler seg mobbet, og at de rett og slett er lei av henne.

Tar hun de vennene også?

Som du kanskje har tenkt selv, kan du ikke forvente at hun endrer seg på eget initiativ eller at noen kommer til å løse problemet for deg. Du må derfor ta tak i det selv hvis du vil endre situasjonen. Du kan unngå å sitte ved siden av henne eller snakke med henne. Men siden du sier at det er vanskelig, må du nesten si ifra. Jeg foreslår at du tar opp saken på en voksen måte og forteller henne at oppførselen hennes er slitsom og at du ville foretrukket at hun var mer tålmodig og hensynsfull. Kanskje følger hun det opp eller kanskje ikke. Men da har du i hvert fall sagt fra og kan med god samvittighet trekke deg unna de gangene du blir sliten.

Hvis ikke det løser seg, kan du trøste deg med at dette er et større problem for henne enn for deg og at dere ikke trenger å gå på samme skole i mer enn ett år til.

Lenke til kommentar

Det er egentlig litt trist om du mener hun er bestevenninna di, så lenge du føler det slik. Er det ingen andre du kommer bedre over ens med?

Jeg ville konfrontert henne med det. Det er nok litt vanskelig på en liten plass, men som du selv sier, så er det mange som sitter med den oppfatningen. Dersom dere ikke tar det opp med henne, så blir det til at dere baksnakker henne. Bevisst eller ikke, det har ikke noe å si. Det viktige her er at dere unngår å skape dårlig stemning på lang sikt. Det er aldri kult å få høre slike ting av vennene sine, men hun må få muligheten til å endre på det.

Før jeg skriver så mye mer, så vil jeg bare høre... Har det vært slik lenge? Var det et plutselig vendepunkt, eller ble det slik gradvis? Hva kan være grunnen? 

Lenke til kommentar

Du vil ikke ha drama, du vil ikke konfrontere, du vil ikke miste hele vennegjengen.

Du bør fase henne ut. Sett av noen måneder hvor du sakte, men sikkert kutter ned på kontakten med henne, men opprettholder med de andre i vennegjengen. Lett.

Jenter er ondskapsfulle, også lurer dem på hvorfor dem ikke når opp i forretningslivet når det er slik dem takler relasjonsproblematikk seg imellom.....

I en kompisgjeng får man bare høre at "enten så skjerper du deg ellers gidder vi ikke henge med deg".... så er det opp til vedkommende å tilpasse seg dersom den ønsker det. 

Endret av Henrik2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hu hei, her er det en som er sinna, gitt.

Jeg kom nå bare med et råd som er tilpasset hvordan hun sier hun ønsker å kutte ut vennskapet. I neste runde møter du ei som takler det på en helt annen måte, så ikke drass med deg disse voldsomme generaliseringene av et helt kjønn. Det hjelper ingen. Takk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hu hei, her er det en som er sinna, gitt.

Jeg kom nå bare med et råd som er tilpasset hvordan hun sier hun ønsker å kutte ut vennskapet. I neste runde møter du ei som takler det på en helt annen måte, så ikke drass med deg disse voldsomme generaliseringene av et helt kjønn. Det hjelper ingen. Takk.

jeg bidrar kun med min sidestilte kommentar. og la meg omformulere meg siden du ikke likte generaliseringen:

TheMartine virker å være en person som ikke våger fortelle et vedkommende hva hun faktisk mener men går heller bak ryggen på vedkommende og skviser det ut uten å la vedkommende få en sjanse til å tilpasse seg. Montro om dette er en egenskap hun nevner som god eller dårlig ved seg selv på neste jobbintervju. 

Beklager generaliseringen i forrige post. 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd å unngå så mye kontakt, avikle den litt og litt. Hun blir sikkert sur for det også, men det er ikke til å unngå. Om hun melder deg, send korte, saklige, nøytrale svar. Om hun vil treffes, si det passer dårlig osv. For om du går på skole med henne, vil du jo møte henne hver dag uansett om du tar et oppgjør, og derfor ville jeg ikke gjort det så tydelig. Hadde dere derimot ikke måttet møtes til vanlig, kunne du sagt at du føler dere har vokst fra hverandre eller liknende. Men du kan jo prøve å si det så tydelig, om ikke hint fører frem.

Kan du betro deg til en av dine andre venner? På tide med en ny bestevenn?

Lenke til kommentar

Du vil ikke ha drama, du vil ikke konfrontere, du vil ikke miste hele vennegjengen.

Du bør fase henne ut. Sett av noen måneder hvor du sakte, men sikkert kutter ned på kontakten med henne, men opprettholder med de andre i vennegjengen. Lett.

Støtter denne, den beskriver kort det jeg forsøkte å si også :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

TheMartine virker å være [..]

TheMartine svarer på en problemstilling trådstarter har utifra trådstarters ønsker. Det kan godt hende at TheMartine ikke er konfliktsky i det hele tatt. Poenget er at du rabler om feilt tema.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis det var min bestevenninne hadde jeg aldri tålt dette, og desuten i min mening hadde hun vel ikke vært en bestevenn for meg heller, jeg hadde tatt avstand, men hvis denne personen betyr mye for deg så snakk med henne. desverre finnes det mange som sier de er din bestevenn, men så tømmer de for energi hele tiden uten å gi noe tilbake, jeg har lært meg å styre unna mennesker som tømmer meg, og det gjør vondt, spesielt hvis det er en person som har vært der lenge, men av og til må man tenke litt på seg selv og sin mentalitet. 

det er min mening, du må finne ut hvilken metode som er best for deg, men du må gjøre ett eller annet før det er alt for mye.

I min mening er bestevenner mennesker som lærer å balansere hverandre, og ikke legge all vekten på den ene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...